بررسی مسائل آبی در دستورکار ماست

بررسی کمبود منابع آبی در صدر اقدامات این کمیسیون بوده و پیگیری لازم برای احیای دائمی زاینده‌رود و رسیدن به وضعیت قبلی از اقدامات اولیه است.

تاریخ انتشار: 14:08 - دوشنبه 1403/02/10
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی مسائل آبی در دستورکار ماست

به گزارش اصفهان زیبا؛  بررسی کمبود منابع آبی در صدر اقدامات این کمیسیون بوده و پیگیری لازم برای احیای دائمی زاینده‌رود و رسیدن به وضعیت قبلی از اقدامات اولیه است.

در همین راستا، ارتباط‌گیری و برگزاری جلسه‌های متعدد با ذی‌نفعان، جریان‌سازی و مطالبه‌گری مردم و مسئولان از مدیریت کشوری در دستورکار قرار گرفت تا بتوانیم زاینده‌رود را به‌صورت دائمی احیا کنیم. پیگیری حقابه محیط‌زیست اصفهان از زاینده‌رود، مسائل حقوقی زاینده‌رود و احیای حقابه‌های شهروندان اصفهان و کشاورزان اصفهان از دیگر اقداماتی است که در این کمیسیون در دستورکار قرار گرفت. فرونشست زمین در اصفهان مسئله مهم دیگری است که در کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار پیگیری می‌شود و تهی‌شدن سفره‌های زیرزمینی و حفظ و نگهداری منابع عظیم تاریخی اصفهان از خطر فرونشست اولویت کاری ماست؛ همچنین پیگیری حقابه تالاب گاوخونی، خشک‌سالی و اثرات زیست‌محیطی آن در کل استان از دیگر اقداماتی است که اجرا می‌شود.

بررسی مسائل آبی رویکرد اصلی ما در این کمیسیون است که پیگیری زیادی در این خصوص انجام شده. در همین راستا، «دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود» به شکل رسمی در شهرداری تأسیس شد و تلاش کردیم از طریق برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای و رویدادهای مناسبتی، مردم را در جریان مسائل مربوط به آب قرار دهیم و از بارگذاری‌های فراوان بر بستر زاینده‌رود و خشک‌شدن دائمی آن جلوگیری کنیم. ممانعت از برداشت‌های بی‌رویه زاینده‌رود از پایاب تا انتها نیز در دستورکار ما قرار دارد.

مجموعه مدیریت‌شهری و اعضای دبیرخانه درصدد هستند انتقال آب دریا به استان اصفهان عملیاتی شود. مراحل پایانی این مسئله با جدیت و حداکثر توان در نیمه اول امسال در حال اجراست.

بیش از 150میلیون مترمکعب آب به اصفهان انتقال داده می‌شود و در این خصوص مجموعه کارخانه‌های صنعتی مانند فولاد باید با انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به اصفهان تمامی آبی را که با بارگذاری‌های قانونی و غیرقانونی از بستر زاینده‌رود برداشت می‌کردند، قطع کنند تا به احیای زاینده‌رود کمک شود. در این راستا، دبیرخانه زاینده‌رود در پایان 1401 تشکیل و امسال به دلیل تغییر مدیریت دچار معضل شد که در حال رایزنی و پیگیری این موضوع هستیم و به‌موازات آن، از ظرفیت داخل استان برای جاری‌شدن آب در بستر زاینده‌رود استفاده می‌کنیم.

تمام این اقدامات با مجموعه حوزه آب در حال اجراست که حداکثر تا پایان امسال و اوایل سال آینده اقدامات دبیرخانه به نتیجه مطلوب برسد. راهکارهای جدید توسط مدیریت استان در راستای سامان‌دهی وضعیت زاینده‌رود مطرح شد که برای عملیاتی‌کردن آن با سماجت و جدیت در تلاش هستیم؛ همچنین امسال بیش از 800میلیارد تومان اعتبار در راستای توانمندسازی مناطق محروم برای رفع مشکلات و گلوگاه‌ها اختصاص یافت تا با انجام اقدامات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی انگیزه در بین جوانان و خانواده‌های آن‌ها ایجاد و زمینه اشتغال‌زایی در مناطق محروم اصفهان فراهم و بسترهایی برای معیشت، آموزش، ایجاد فرهنگ‌سراها و بارورکردن انگیزه‌ها در میان مردم فراهم شود.

 

  • مجید نادرالاصلی
    مجید نادرالاصلی

    رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 + 12 =