برگزاری پویش سلامت دهان و دندان از 17 اردیبهشت

پویش سلامت دهان و دندان از 17 تا 19 اردیبهشت ماه 1403 در اصفهان توسط کلیه مراکز تابعه برگزار می‌شود.

تاریخ انتشار: 10:43 - یکشنبه 1403/02/16
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
برگزاری پویش سلامت دهان و دندان از 17 اردیبهشت

به گزارش اصفهان زیبا؛ پویش سلامت دهان و دندان از 17 تا 19 اردیبهشت ماه 1403 در اصفهان توسط کلیه مراکز تابعه برگزار می‌شود.

دکتر فریده جدیری، مسئول واحد دهان و دندان مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با اعلام این خبر،  در جلسه هماهنگی اجرای این پویش، توضیحی داد که به آن می‌پردازیم:

آحاد جامعه باید بدانند سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. بنابراین هدف از برگزاری پویش سلامت دهان و دندان، ارائه آموزش‌های عمومی به مردم است.

اما تاثیر دو سویه بیماری‌های پریودنتال و دیابت، نقش بیماری‌های دهان و دندان در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم مشخص شده است.

 بیماری‌های دهان و دندان به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر شناخته می‌شود. لذا بهره‌گیری از دیدگاه عوامل خطر مشترک در بیماری‌های دهان و دندان و سایر بیماری‌ها به کنترل هر دو دسته بیماری‌ها کمک می‌کند.

 تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان

دیابت، یکی از بیماری‌های همه‌گیر و شایع در سراسر جهان است که گروه‌های سنی مختلف را درگیر می‌کند.

بسیاری از مبتلایان به دیابت از اهمیت بهداشت دهان و دندان آگاه نیستند و فقط درصد کمی از آنها مراجعات منظم به دندانپزشک دارند.

افراد مبتلا به دیابت حتما در مراجعه به دندانپزشک باید بیماری خود را اطلاع دهند.

دیابت یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری لثه‌(پریودنتال) است. میزان تخریب بافت لثه با سطح کنترل قندخون و مدت زمان ابتلا به بیماری دیابت ارتباط دارد، این موضوع لزوم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان و مراجعات منظم به دندانپزشک را بیش از پیش مشخص می‌کند.

یکی از مشکلات و دغدغه‌های بیماران دیابتی کم شدن میزان بزاق در دهان است.

کاهش میزان بزاق، قدرت پاکسازی دهان را کاهش می‌دهد و می‌تواند زمینه پوسیدگی دندان‌ها را فراهم کند.

تغییر عادت‌ غذایی، دشواری در تکلم و تحمل پروتزهای دندانی در دهان افراد دیابتی می‌تواند سبک زندگی مبتلایان را دستخوش تغییر کند و این بیماران را بیشتر در معرض عفونت‌های دهانی ناشی از  بیماری لثه و خطر از دست دادن دندان‌ها  قرار دهد.

تاخیر در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، در مواردی نظیر کشیدن دندان یا جراحی‌های ایمپلنت بسیار تاثیرگذار است و با به تعویق افتادن بهبود زخم‌ها، روند درمان را با دشواری روبرو می‌سازد.

بیمارانی که دیابت کنترل شده دارند، کمتر در معرض افزایش تاخیر در ترمیم زخم پس از جراحی قرار دارند.

تاثیر فشار‌خون بر سلامت دهان و دندان

فشار‌خون نیز می‌تواند روی سلامت دهان و دندان‌ها نیز تأثیر داشته باشد، به‌خصوص اگر برای کنترل آن دارو مصرف می‌کنید.

برخی داروها می‌توانند ترشح بزاق دهان را کاهش دهند، که تا میزان زیادی می‌تواند احتمال پوسیدگی دندان یا بیماری پریودنتال‌(لثه) را افزایش دهد، زیرا بزاق برای دهان، نقش دهانشویه را ایفا می‌کند.

دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم

شعار جامعه جهانی دندانپزشکی FDI با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم»، عنوان شده است. پویش سلامت دهان و دندان که از تاریخ 17 تا 19 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای آگاهی‌رسانی به مردم و افزایش سواد سلامت دهان و دندان جامعه است. این پویش با هدف «افزایش آگاهی جامعه درباره نقش سلامت دهان و دندان در  سلامت همه‌جانبه» برگزار می‌شود.
شعارهای روزهای اول تا سوم این پویش عبارت‌اند از: 17 اردیبهشت «دهان دریچه سلامت»، 18 اردیبهشت « سلامت دهان و دندان، سلامت کودک » و روز 19 اردیبهشت نیز «نقش سازمان‌های دولتی و نهادهای مردمی در سلامت دهان و دندان».
همکاری مراکز در پویش سلامت دهان و دندان

گفتنی است؛ «پویش سلامت دهان و دندان» با همکاری آموزش و پرورش، کانون‌های پرورش فکری، بهزیستی، مهدکودک‌ها، دانشکده‌های دندانپزشکی، انجمن‌های علمی و صنفی دندانپزشکی، نظام پزشکی، شهرداری، صدا و سیما و رسانه‌های جمعی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار خواهد شد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 − 10 =