لزوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی در روابط‌عمومی سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسه‌ها

مسئولیت اجتماعی سازمان، عامل اساسی بقای هر سازمان است. شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسه‌ها در جامعه‌ای كار می‌کنند که آن جامعه برای آن‌ها فرصت‌های مختلفی را برای كسب سود و تحقق اهدافشان ایجاد كرده است. در مقابل این رفتار جامعه، سازمان‌های مذكور نیز باید متعهد باشند كه نیازها و خواسته‌های جامعه را آن‌گونه که موردتوجه ذی‌نفعان است، برآورده كنند. سرمایه اجتماعی در جهان امروز یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سرمایه‌های هر سازمان است که به افزایش اعتماد عمومی و بهبود جایگاه برند و ارزش ویژه آن جامعه کمک می‌کند.

تاریخ انتشار: 12:19 - شنبه 1403/02/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
لزوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی در روابط‌عمومی سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسه‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ مسئولیت اجتماعی سازمان، عامل اساسی بقای هر سازمان است. شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسه‌ها در جامعه‌ای كار می‌کنند که آن جامعه برای آن‌ها فرصت‌های مختلفی را برای كسب سود و تحقق اهدافشان ایجاد كرده است. در مقابل این رفتار جامعه، سازمان‌های مذكور نیز باید متعهد باشند كه نیازها و خواسته‌های جامعه را آن‌گونه که موردتوجه ذی‌نفعان است، برآورده كنند. سرمایه اجتماعی در جهان امروز یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سرمایه‌های هر سازمان است که به افزایش اعتماد عمومی و بهبود جایگاه برند و ارزش ویژه آن جامعه کمک می‌کند.

شاید بتوان گفت که در قلب این سرمایه اجتماعی، استراتژی‌ها و رویکردهایی وجود دارد که سازمان در قبال مسئولیت اجتماعی خود اتخاذ می‌کند. روابط‌عمومی با توجه به ماهیت و حیطه وظایف تعریف‌شده به‌عنوان پایگاه قدرت ارتباطات درون و برون‌سازمانی در کنار مدیریت ارشد برای پیاده‌سازی آن حرکت می‌کند.

اگر بخواهیم نقش روابط‌عمومی در مسئولیت اجتماعی سازمان را مطرح کنیم، باید در نظر بگیریم که این بخش در مرحله اول به‌عنوان مشاور مدیریت ارشد برای طراحی تصویر سازمان در نزد افکار عمومی، پیشنهاددهنده پذیرش مسئولیت اجتماعی و حیطه ورود به آن محسوب شده و آغازگر این جریان است. درواقع وظیفه روابط‌عمومی این است که با شناسایی و طراحی نیم‌رخ جامعه هدف و علایق و ترجیح‌های ذی‌نفعان، نقشه‌راهی طراحی کند که سازمان در مسیر مسئولیت اجتماعی در آن گام برمی‌دارد.

ملزومات این مرحله عملکردی هوشمندانه همراه با ابتکار و نوآوری است که هویت سازمان را بهبود می‌بخشد و در دنیای رقابت نیز مزیت رقابتی سازمان را تعریف می‌کند. در مرحله بعدی ایجاد نگرش مشترک در سازمان و سرمایه انسانی، نسبت به مسئولیت اجتماعی از طریق رسانه‌های داخلی برعهده روابط‌عمومی است. درحقیقت برای پیاده‌سازی این امر، الزامی است که CSR به‌عنوان یکی از ارزش‌های اخلاقی، اصلی و حرفه‌ای مطرح شود.

در مرحله نهایی، انتقال این ارزش به جامعه از طریق رسانه‌های عمومی و بهبود تفکر عمومی درزمینه عملکرد سازمان نیز برعهده روابط‌عمومی قرار دارد تا با پاسخ‌گویی شفاف، صادقانه و ایجاد تعامل سازنده، نگاه عمومی به سازمان به‌عنوان یک نهاد اجتماعی همگام با منافع جامعه را دارا باشد. می‌توان به‌یقین ادعا کرد که روابط‌عمومی نقطه ثقل سازمان در پیشبرد مسئولیت اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و هدایت منافع جامعه در سطوح مختلف است. شایان ذکر است؛ در تمام این مراحل، حمایت و همراهی مدیریت ارشد، مهم‌ترین رکن در موفقیت روابط‌عمومی در پیاده‌سازی CSR در سازمان به‌حساب می‌آید.

بر اساس دیدگاه مسئولیت اجتماعی راهبردی انجمن روابط‌عمومی آمریکا (PRSA) متخصصان روابط‌عمومی باید برای کمک به سازمان در راستای پذیرش مسئولیت اجتماعی بیشتر در فعالیت‌های زیر شرکت کنند:
پایش افق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای مسائلی که ممکن است بر یک سازمان اثر بگذارند؛ شناسایی درک و انتظارها از یک سازمان در مخاطبان اصلی؛ بهبودبخشیدن بهترین عملکردهای مسئولیت اجتماعی بر مبنای درک و انتظارهای افکار عمومی.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 1 =