رابطه فعال‌شدن سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی اصفهان و کاهش نرخ بیکاری با انتخابات چیست؟

شیرین‌کامی اقتصاد با مشارکت حداکثری

مشارکت و حضور مردم در انتخابات هر کشور نشانی از توسعه‌یافتگی و درعین‌حال معیار مشروعیت یک نظام سیاسی است.

تاریخ انتشار: 11:36 - سه شنبه 1403/03/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شیرین‌کامی اقتصاد  با مشارکت حداکثری

به گزارش اصفهان زیبا؛ مشارکت و حضور مردم در انتخابات هر کشور نشانی از توسعه‌یافتگی و درعین‌حال معیار مشروعیت یک نظام سیاسی است.

به عقیده کارشناسان میزان مشارکت مردم در رویدادهای سیاسی بر توسعه یا عدم‌توسعه سیاسی و اقتصادی تأثیر جدی دارد و پیشرفت یا عدم‌پیشرفت کشور را در ابعاد مختلف به همراه خواهد داشت. در شرایطی که اقتصاد اولویت است و محور همه مسائل به‌شمار می‌رود، وحدت و همبستگی مردم در قالب یک مشارکت حداکثری در انتخابات می‌تواند علاوه بر ایجاد امنیت ملی، به تأمین امنیت اقتصادی نیز منجر شود؛ فضایی که البته می‌توان با برداشت موانع و چالش‌های بر سر راه مشارکت مردم در انتخابات تقویت شود و درعین‌حال که به مقبولیت نظام می‌افزاید، توسعه کشور را در حوزه اقتصاد به همراه داشته باشد.

مشارکت در انتخابات و تأمین امنیت اقتصادی

محمود واعظ برزانی، عضو هیئت‌ علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان معتقد است مشارکت بالای مردم در انتخابات باعث ارتقای ضریب امنیتی کشور می‌شود و این شرایط به رونق سرمایه‌گذاری داخلی و جذب سرمایه‌گذار خارجی به‌طورمستقیم و غیرمستقیم می‌انجامد.

او درخصوص اهمیت مشارکت در انتخابات به لحاظ تأمین امنیت اقتصادی به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «حضور مردم در رقابت‌های انتخاباتی باعث توسعه سرمایه‌گذاری با منشأ داخلی می‌شود؛ چراکه سرمایه‌گذاران نوعا بر اساس تجسم ذهنی خود از شرایط آینده تصمیم به سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری می‌گیرند.»

او با بیان اینکه افـق ذهنی سرمایه‌گذاران در این شرایط روشن می‌شود، می‌افزاید: «قشر سرمایه‌گذار، اقتصاد را برخوردار از ثبات نظام تصمیم‌گیری، فضای خوش‌بینی بین معامله‌گران، تداوم زنجیره تأمین مواد اولیه و واسطه، تداوم زنجیره تأمین مالی تلقی می‌کند و همه این موضوعات یک ذهنیت امیدوار در او ایجاد می‌کند. نتیجه عملی این ذهنیت امیدوار، اقدام به سرمایه‌گذاری است؛ بدین معنا که سـرمـایــه‌گـذاران و فعـالان اقتصـادی اقدام به ساخت سوله‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌های تولیدی، بهره‌برداری از مزارع، دامداری‌ها و امثالهم می‌کنند؛ همچنین به‌واسطه تولید ناشی از تشدید سرمایه با آثار ضدتورمی آن اقتصاد روبه‌رو خواهیم شد و از طرفی اشتغال دوران سرمایه‌گذاری و دوران تولید پس از سرمایه‌گذاری عامل مهار بیشتر نرخ تورم و نرخ بیکاری می‌شود و به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌انجامد.»

جذب سرمایه‌گذاری خارجی با مشارکت بالا در انتخابات

به گفته این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، مشارکت بالا در انتخابات یک چرخه مثبت از اتفاقات اقتصادی را به همراه خواهد.

او تأکید می‌کند: «بخشی از این چرخه مثبت اقتصادی در ارتباط با جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. سرمایه‌گذاران خارجی با دیدن مشارکت بالای مردم ایران در انتخابات، شرایط امیدوارکننده‌ای را از آینده ایران تجسم می‌کنند. آن‌ها حتی حاضر هستند با منافع کمتر به سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران بپردازند.»

واعظ ادامه می‌دهد: «ما در زمینه‌هایی همچون گسترش صنایع پایین‌دستی پلیمـر، تــولیــد انــرژی، تــولیـــد فرآورده‌های نفتی، تولید فولادهای آلیاژی به‌شدت نیازمند جذب سرمایه از خارج هستیم.»

فعال شدن چرخه سرمایه‌گذاری شهرک‌ها ی صنعتی اصفهان این عضـو هیئـت‌ علمــی دانشکــده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه به‌دنبال تشییع‌جنازه تاریخی شهدای خدمت ما با مشارکت بالای مردم در انتخابات پیش رو مواجه خواهیم بود، می‌گوید: «پیش‌بینی چرخه مثبت و سازنده‌ای برای اقتصاد ملی ایران در پس انتخابات هشتم تیرماه وجود دارد. به‌صورت محسوس در پی یک فاجعه بزرگ سیاسی (شهادت چندتن از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی کشور) نه‌تنها آرامش و امنیت ملی همچنان برقرار است؛ بلکه تقویت هم شد. این فضا یک علامت مثبت برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است. از طرفی ، مشارکت گسترده در انتخابات به تصمیم‌گیری‌های مثبت نیز منجر می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال در مجموعه شهرک‌های صنعتی استان اصفهان بیش از هزار طرح اقتصادی وجود دارد که مجوز اجرا دریافت کرده‌اند؛ اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند. طرح‌هایی که در مراحل مختلف ازجمله در مرحله ساخت، در مرحله نصب تجهیزات، در مرحله تأمین مواد اولیه و مصرفی متوقف شده‌اند. یک دلیل مهم برای این توقف‌ها و تأخیرها تصور سرمایه‌گذاران این واحدها نسبت به آینده بوده است.»

واعظ می‌گوید: «قطعا یک مشارکت فعال در انتخابات هر تصوری که سرمایه‌گذاران تاکنون در این شهرک‌های صنعتی اصفهان داشتند را تحت‌تأثیر مثبت قرار می‌دهد و نتیجه این تأثیرپذیری به شکل فعال‌شدن چرخه سرمایه‌گذاری این شهرک‌ها نمود پیدا می‌کند. همچنین نتیجه محسوس مشارکت بالا در انتخابات هشتم تیرماه، در بازار کار سال آینده استان اصفهان نیز ظاهر خواهد شد؛ به‌طوری‌که احتمال کاهش یک‌درصدی نرخ بیکاری به‌واسطه به بهره‌برداری‌رسیدن این واحدها نیز می‌رود.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو + 11 =