بانوی کنشگر سیاسی در رکاب انتخابات

انتخابات و روزهای پر شورش در حال گذر است. روزهایی که از هر گوشه و کناری تحلیل‌های انتخاباتی به گوش می‌رسد. گروهی به دنبال معرفی نامزد مطلوبشان هستند و عده‌ای دیگر مشغول بالا و پایین کردن انتخابشان.

تاریخ انتشار: 13:56 - شنبه 1403/04/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بانوی کنشگر سیاسی در رکاب انتخابات

به گزارش اصفهان زیبا؛ انتخابات و روزهای پر شورش در حال گذر است. روزهایی که از هر گوشه و کناری تحلیل‌های انتخاباتی به گوش می‌رسد. گروهی به دنبال معرفی نامزد مطلوبشان هستند و عده‌ای دیگر مشغول بالا و پایین کردن انتخابشان. در این میان برخی گروه‌ها فارغ از تأیید یا رد نامزدی خاص، به دنبال جلب مشارکت مردم هستند؛ به دنبال افزایش ارزش و اعتبار انتخابات و این امری‌ است که قوم و دین و جنس خاصی نمی‌شناسد.

از جمله گروه‌های مردمی که این روزها به دنبال تبیین و روشنگری انتخاباتی هستند، گروه «مادرانه» است. گروهی متشکل از بانوان کنشگر سیاسی که فعالیت اجتماعی این روزهایشان را معطوف به انتخابات کرده‌اند. فائزه صومی مسئول گروه مادرانه استان اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا»، فعالیت‌هایشان را شرح می‌دهد:

گروه مادرانه از چه زمانی و با چه هدفی تشکیل شد؟

گروه مادرانه حدودا 12 سال پیش در تهران تشکیل شد. حلقه ابتدایی گروه معمولا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند که به دلیل مشغله‌های جدید زندگی‌شان نمی‌توانستند مثل قبل به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند. به همین خاطر گروه مادرانه با جمعی از بانوان دغدغه مند به فعالیت‌های اجتماعی تشکیل شد و از آن زمان روزبه‌روز بالغ‌تر شده است.

فعالیت‌های گروه چطور است؟ این کنشگری اجتماعی که بیان کردید چطور عملی می‌شود؟

برنامه‌های مجموعه مادرانه به این صورت است که مخاطب فعالیت‌ها عموما افرادی هستند که با گذر زمان و رفت‌وآمد در طرح‌های مختلف با مجموعه اخت پیدا کرده‌اند و به‌نوعی فعالیت‌های مجموعه مادرانه بیشتر از اینکه عمومی باشد، معطوف به جمع‌های آشنا و خصوصی است. در این راستا یک سری الگوهایی مثل جلسات معرفتی حلقه معماران انقلاب اسلامی، روضه خانگی، هیئت و حلقه‌های محله را تعریف کرده‌ایم تا ارتباط اعضا با یکدیگر تداوم داشته باشد.

ارتباطات غیرحضوری هم در شبکه‌های مجازی پیگیری می‌شود. بعد از شکل‌گیری حلقه‌های ارتباطی، بر مبنای بیانات رهبری و بر پایه مدل چهره‌به‌چهره جهاد تبیین را پیش میریم. گاهی این بحث‌های معرفتی و مبنایی درون‌گروهی است و به شبهات افراد گروه پاسخ می‌دهیم و نوع دیگر این ارتباط با افرادی است که با آن‌ها به‌طور مستمر ارتباط داریم.

پس درواقع بخشی از ارتباطات شما درون‌گروهی است و بخشی با مردم محله.

بله. افرادی که آگاهی و توانایی ارتباطی خوبی دارند با بانوان محله ارتباط برقرار می‌کنند. منتها برای ما مهم است که این ارتباط با افرادی باشد که با آن‌ها به‌طور مدام ارتباط داریم. چراکه با یک‌بار صحبت‌کردن و رد شدن موضوعی حل نمی‌شود. نیاز است که این ارتباط استمرار پیدا کند.

طبق صحبت شما مبنای روشنگری و تبیین گروه مادرانه، بیانات رهبری است. چطور بیانات و سخنان ایشان استخراج می‌شود و گروه فکر چطور است؟

گروه مادرانه، یک گروه مردمی است که از 12 سال پیش با تمرکز بر جمع‌های مادر و کودک تشکیل شده و در این مدت نیروهای مختلف در زمینه‌های مختلف شناسایی شده‌اند. افراد به موضوعاتی که علاقه دارند، اعلام آمادگی می‌کنند و فعالیتشان را شروع می‌کنند.

در برهه انتخابات به چه صورت عمل می‌کنید؟

بخشی از فعالیت ما همان جمع‌های درون‌گروهی است که پاسخ‌گوی شبهات هستیم. بخشی ارتباط چهره‌به‌چهره با مردم و روشنگری و تبیین در خصوص این موضوع. یکی دیگر از فعالیت‌های اخیرمان هم بحث مطالبات است. سعی کرده‌ایم مطالبات را به‌گونه‌ای پیش ببریم که هم مشکلات حل شود و هم سیاه‌نمایی نداشته باشیم. مثلا در حوزه زنان قطعا نسبت به سایر کشورها دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار است؛ اما موضوعاتی همچون آموزش‌وپرورش و بهداشت و … هست که در خصوص آن‌ها مطالباتی داریم. البته عمر زیادی از مطالبات گروه نمی‌گذرد، ولی سعی کرده‌ایم با ارتباط با نمایندگان مجلس و رسانه‌ها پیگیر مشکلات باشیم.

دیگر گروه‌های پژوهشی هم در اصفهان در حوزه زنان مشغول به فعالیت هستند. در جریان برنامه‌هایشان هستید که موازی‌کاری نداشته باشید؟

همان‌طور که گفتم مدت زیادی از فعالیت برای مطالبات این حوزه نمی‌گذرد؛ ولی به دنبال هم‌فکری با این گروه‌ها هستیم. برخی از برنامه‌هایی هم که درگذشته برگزار کرده‌ایم، با مشورت و هم‌فکری با این عزیزان بوده است.

در حال حاضر چند نفر در کشور عضو گروه هستند؟

نزدیک به چهارهزار نفر در کل کشور عضو گروه هستند که البته بنا به توان و ظرفیت متفاوت افراد، میزان فعالیتشان فرق می‌کند. در اصفهان هم 470 نفر عضو گروه هستند که حدودا صد و پنجاه نفر از این اعضا در هفت محله شبکه‌سازی شده و برای فعالیت‌های حضوری آماده‌تر هستند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 5 =