انتخابات در وقت اضافه

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل عدم کسب رأی کافی کاندیداها دومرحله‌ای شد و قرار است پانزدهم تیر شاهد برگزاری دور دوم این رقابت باشیم.

تاریخ انتشار: 09:57 - یکشنبه 1403/04/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتخابات در وقت اضافه

به گزارش اصفهان زیبا؛ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل عدم کسب رأی کافی کاندیداها دومرحله‌ای شد و قرار است پانزدهم تیر شاهد برگزاری دور دوم این رقابت باشیم.

بر اساس اصل 117 قانون و ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ‌کدام از نامزدهای این دوره نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌دست آورند و بدین ترتیب نفر اول و دوم به‌عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی شدند و جمعه این هفته زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود؛ رقابتی که روز گذشته با تأیید شورای نگهبان زمانِ تبلیغات آن از امروز و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رأی‌گیری ادامه خواهد داشت.

در دور اول این انتخابات از کل  ۲۴میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی شمارش‌شده، مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی، سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی، محمدباقر قالیباف سه‌میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رأی و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی را به خود اختصاص دادند. از جمع آرای تأییدشده؛ پزشکیان ۴۲,۶درصد، جلیلی ۳۸,۸درصد، قالیباف ۱۳,۸درصد و پورمحمدی ۰,۸ درصد آرا را کسب کردند؛ همچنین میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ۴۰ درصد عنوان شد.

در خصوص شکایت‌های وارد بر فرایند انتخابات روز جمعه، سخن‌گوی شورای نگهبان گفت که در اسرع وقت با بررسی موارد و شکایات درباره صحت انتخابات اظهارنظر خواهیم کرد. هادی طحان نظیف اظهار کرد: با توجه ‌به اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری توسط وزارت کشور، کار ستاد نظارت بر انتخابات ادامه دارد. او ادامه داد: نامزدها و مردم و کسانی که ممکن است به نحوی شکایتی درباره فرایند برگزاری انتخابات داشته باشند، می‌توانند شکایت خود را از طریق مراجعه به «سامانه مردم ناظر» و به‌صورت حضوری به دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کنند.

سخن‌گوی شورای نگهبان اضافه کرد: با توجه به اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده شده است، به بررسی موارد و شکایات درباره صحت انتخابات خواهیم پرداخت. طحان‌نظیف در پاسخ به پرسشی درباره شکایت مردم در روز انتخابات نسبت به تخلف‌های احتمالی گفت: در روز انتخابات موارد جزئی به همکاران ارسال شد که در کارگروه‌های شش‌گانه موردبررسی قرار گرفت و آن را تا حصول نتیجه پیگیری کردند.

تعرفه دور دوم انتخابات به کشورهای مختلف ارسال شده است

وزیر کشور نیز در نشست خبری پس از پایان دور اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: ما یک‌بار دیگر در چند ماه گذشته توانستیم همگی باهم یک موفقیت را پشت سر بگذاریم. انتخاباتی با امنیت کامل، سلامت کامل، رقابت جدی و حضور ارزشمند مردم پای صندوق‌های رأی انجام شد.

او ادامه داد: به شمارش آرای انتخاباتی که تا ۱۲ شب روز جمعه برگزار شد، اقدام و نتایج آن توسط سخن‌گوی ستاد انتخابات اعلام شد و شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان هیچ خللی در روند انتخابات ایجاد نکرد.

او ضمن تقدیر از دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و نظارتی که مسئولیت‌های خود را در این انتخابات به‌درستی انجام دادند، تأکید کرد: مردم عزیزمان توسط صداوسیما با نیازها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آشنا شدند. وحیدی همچنین از نامزدها و همراهی آنان تشکر کرد و گفت: قدردانی اصلی مربوط به مردم عزیز است که حضور خوبی را در این انتخابات داشتند. وزیر کشور با اشاره به برگزاری سه انتخابات طی چند ماه گذشته، افزود: حضور مردم در انتخابات فعلی هم بسیار مغتنم بود و در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز موردتوجه خواهد بود. مردم چه در حضورهای خیابانی مثل تشییع شهدای پرواز اردیبهشت، اربعین و … و چه در انتخابات سنگ تمام می‌گذارند.

وحیدی با اشاره به شهادت تعدادی از نیروهای فراجا در هنگام نقل‌وانتقال صندوق‌های سیار اخذ رأی، یاد این شهدا را نیز گرامی داشت. وزیر کشور همچنین اعلام کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد انتخابات به دور دوم کشیده شود، تعرفه به میزان لازم به سایر کشورها ارسال شده است. او گفت: کانادا به‌رغم ادعای حمایت از دموکراسی اجازه نداد، اخذ رأی از ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شود و بعید است در دور دوم هم مجوز برگزاری انتخابات را صادر کنند.

از سایر دولت‌ها در کشورهای مختلف که در برگزاری انتخابات همکاری کردند، تشکر می‌کنیم. وحیدی یادآور شد: تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه خواهیم داشت؛ روز پنجشنبه سکوت تبلیغاتی خواهد بود و روز جمعه انتخابات برگزار می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده − دوازده =