احیای رئیس‌جمهور

از اواسط دهه هشتاد شمسی با فراگیرشدن رسانه‌های برخط و تحول در نظام توزیع اخبار، کارکرد مطبوعات دچار تغییرات اساسی شد. نتیجه این تغییرات اجتناب‌ناپذیر، حرکت محتوای روزنامه‌ها از اخبار روزمره به تحلیل‌ها، نقدها و گفت‌وگوهای عمیق‌تر بود.

تاریخ انتشار: 10:16 - دوشنبه 1403/04/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
احیای رئیس‌جمهور

از اواسط دهه هشتاد شمسی با فراگیرشدن رسانه‌های برخط و تحول در نظام توزیع اخبار، کارکرد مطبوعات دچار تغییرات اساسی شد. نتیجه این تغییرات اجتناب‌ناپذیر، حرکت محتوای روزنامه‌ها از اخبار روزمره به تحلیل‌ها، نقدها و گفت‌وگوهای عمیق‌تر بود.

روزنامه اصفهان‌زیبا در همین دوران متولد شد و به اقتضای رسالتی که بر دوش خود می‌دید، در سه ساحت کلان، فعالیت‌هایش را سامان داد: ساحت اولِ فعالیت روزنامه با تأسیس آن و تربیت نسل اول خبرنگاران مستعد شکل گرفت. در این ساحت، روزنامه اصفهان‌زیبا به‌عنوان رسانه‌ای حرفه‌ای دامنه فعالیت‌های خود را در گروه‌های خبری‌تحلیلی متنوع گسترش داد.

روزنامه از اواسط دهه نود قدم در ساحت دوم گذاشت. در این فضا با تخصصی‌ترشدن فعالیت‌ها، ضمائم و ویژه‌نامه‌های روزنامه اصفهان‌زیبا متولد شدند که از آن میان می‌توان به مجله گردشگر مثبت، ویژه‌نامه بیسیم‌چی، فصل‌نامه تیمچه، ماهنامه فصل نو و فصل‌نامه روایت اصفهان اشاره کرد. در ساحت سوم نیز روزنامه با حفظ و ارتقای داشته‌های دو ساحت دیگر، فعالیت‌های خود را در فضای مجازی گسترش داد.

اردیبهشت امسال، از لحظات ابتدایی وقوع سانحه هوایی برای آیت‌الله رئیسی و همراهان، جامعه خبری و مطبوعات پیگیر دریافت و انتشار اخبار متقن شدند. تحریریه اصفهان‌زیبا هم در فضای مجازی به‌صورت لحظه‌ای، اتفاق‌ها و حوادث واقعه را پوشش داد. باتوجه‌به وقوع حادثه در ظهر 30 اردیبهشت و عدم انتشار خبر قطعی از شهادت یا جراحت رئیس‌جمهور، روزنامه‌های منتشرشده در 31 اردیبهشت تنها به درج خبر سانحه بسنده کردند.

روزنامه اصفهان‌زیبا نیز در این روز با عکس آیت‌الله رئیسی و تیتر «تا آخرین نفس برای مردم» ضمن عدم تأیید رسمی خبر شهادت، به پوشش این حادثه تلخ که احتمالاً منجر به شهادت آیت‌الله رئیسی و همه سرنشینان می‌شد، پرداخت. صبح 31 اردیبهشت با یافتن بالگرد، خبر رسمی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان در صداوسیما منتشر شد.

روزنامه اصفهان‌زیبا در چاپ یکم خرداد همچون سایر روزنامه‌ها صفحه اول خود را به شهیدجمهور اختصاص داد و ضمن پوشش برنامه‌ها و مراسم برگزارشده در اصفهان، در داده‌نمایی، خدمات شهید آیت‌الله رئیسی به اصفهان را بررسی کرد؛ همچنین نویسندگان روزنامه از همان ساعات اول حادثه به نگارش روایت‌های کوتاه درباره رئیس‌جمهور اقدام کردند که در چاپ یکم خرداد منتشر شد؛ در روزهای بعد نیز مراسم تشییع و خاک‌سپاری شهیدجمهور و همراهان، موضوع اصلی صفحه اول روزنامه بود.

از آن زمان تاکنون روزنامه اصفهان‌زیبا در گزارش‌های خبری‌تحلیلی ضمن بررسی عملکرد شهید آیت‌الله رئیسی به ویژگی‌های والای شخصیت ایشان پرداخته است. سایر مطبوعات نیز هر یک در مطالب و گزارش‌هایی به انتشار نقاط برجسته عملکرد و شخصیت آیت‌الله رئیسی اقدام کرده‌اند. متانت و طمأنینه شهیدجمهور در برخورد با منتقدان و همچنین عدم تلاش او برای ایجاد یا دامن‌زدن به تضادهای سیاسی و جناحی ازجمله دلایلی است که قضاوت و روایت همه گروه‌ها پیرامون آیت‌الله رئیسی را توأم با احترام می‌کند.

بااین‌همه با توجه ‌به شروع فرایند انتخابات به‌منظور تعیین رئیس‌جمهور جدید به نظر می‌رسد رسانه‌ها آن‌طور که شایسته است، نتوانسته‌اند فرصتی برای کنکاش در ظرافت‌های شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی بیابند. این فرصت اگر قرار باشد در جایی از ایران فراهم شود، بی‌شک اصفهان در اولویت خواهد بود؛ چراکه این شهر با وجود گعده‌های متعدد فکری، همواره الهام‌بخش، هدایت‌کننده و پشتیبان جریان‌های فرهنگی و سیاسی در سطح کشور بوده است.

مجموعه‌ احیای رئیس جمهور با هدف کنکاش در شخصیت و عملکرد شهید آیت‌الله رئیسی به همت حجت‌الاسلام فرشاد توسلی تهیه ‌شده است. جهت تهیه این مجموعه با روزنامه اصفهان زیبا تماس حاصل نمایید. امیدواریم این مجموعه بتواند گامی در جهت شناخت هرچه‌بهتر خادمان صدیق جمهوری اسلامی ایران باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت + نوزده =