به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از فیلمهای راهیافته به بخش کوتاه سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، «چرخوفلک» به کارگردانی مریم محمدی و تهیهکنندگی نرگس رجایی و تولید حوزه هنری اصفهان است. این اثر تولید استعدادهای اصفهان است و جذابیت موضوع آن که فرزندآوری است، ما را بر آن داشت تا به سراغ کارگردان این اثر برویم و با او به گفتوگو بنشینیم.
چگونه فیلمسازی را آغاز کردید؟
من فیلمسازی را از دوران دانشجویی، در دانشگاه سوره اصفهان با مرحوم زاون قوکاسیان شروع کردم. بعد از اتمام دوران دانشجویی و ساخت چند فیلم کوتاه، بهعنوان طراح صحنه و لباس در پروژههای تلهفیلم، سینمایی و سریال به مدت ده سال فعالیت داشتم؛ اما بعد از مدتی احساس کردم این کار مرا راضی نمیکند و باید به مسیر فیلمسازی بازگردم. در حال حاضر چند سالی است که به این مسیر بازگشتهام و فیلمهایم را میسازم.
هدف شما از ساخت فیلم کوتاه چیست؟
فیلمهای کوتاه زمینهساز ساخت فیلمهای بلندند. معمولا نیت عمده فیلمسازان کوتاه، رسیدن به سینمای داستانی بلند است؛ من هم مانند همه کارگردانهای فیلم کوتاه، دوست دارم فیلم بلند خود را بسازم.
ایده اولیه فیلم کوتاه «چرخوفلک» چگونه شکل گرفت؟
ایده اولیه فیلم از یک مثال ساده شکل گرفت که من آن را گسترش دادم تا به ایده فیلم «چرخوفلک» رسیدم. در ابتدا قرار بود فیلم با حالوهوای دهه شصت ساخته شود؛ اما متأسفانه در مدت زمان کوتاه پیشتولید، چرخوفلک دستی پیدا نکردیم؛ درنتیجه، زمان رخداد داستان در فیلم را به زمان حال تغییر دادیم و از چرخوفلک داخل یک پارک استفاده کردیم. اینکه بعد از این تغییر فیلم تا چه اندازه میتواند تأثیرگذار باشد، پرسشی است که باید از بینندگان آن جویا شد.
از نظر شما ضرورت پرداختن به موضوع فرزندآوری چیست ؟
امروزه داشتن بیش از دو یا سه فرزند بسیار عجیب است؛ درحالیکه در دهه شصت گاهی تعداد فرزندان به هشت نفر هم میرسید؛ به همین دلیل، پرداختن به موضوع فرزندآوری سخت به نظر میرسد؛ اما بسیار ضروری است؛ چراکه قدرت یک کشور به وسیله سرمایههای معنوی آن حفظ خواهد شد و این سرمایههای معنوی جوانان آن کشور هستند؛ البته در کنار موضوع فرزندآوری، تأمین رفاه فرزندان مسئلهای است که نباید آن را دور از ذهن نگه داشت و برآوردهکردن آن عمدتا وظیفه دولتهاست.
خلاصه داستان فیلم کوتاه «چرخوفلک» را توضیح دهید.
چند بچه که در شهربازی مشغول بازیاند، تصمیم میگیرند چرخوفلک سوار شوند. مسئول چرخوفلک که از تعداد زیاد بچهها خوشحال میشود، ابتدا هزینه زیادی از بچه ها میخواهد. او با پدرشان برای پایینآوردن قیمت کنار نمیآید؛ اما وقتی همه بچهها با پدرشان میروند، مرد تازه متوجه میشود که آنها با هم خواهر و برادر هستند. درنهایت او با پدرشان توافق میکند و بچهها سوار چرخوفلک میشوند.
ژانر فیلم ترکیبی از گونههای رئال، فانتزی و طنز است و مضمون فیلمنامه نیز بهجز اینکه در بطن خود فرزندآوری را جای داده است، اتحاد و ظلمستیزی را هم مدنظر دارد.
فرایند ساخت فیلم چگونه شکل گرفت و چه چالشهایی داشتید؟
ابتدا پیرو فراخوانی که حوزه هنری برای ساخت فیلم درباره فرزندآوری داده بود، فیلمنامهام را ارسال کردم. از میان تمام فیلمنامهها، «چرخوفلک» انتخاب شد و پس از توافقها پروژه را آغاز کردیم.
بهعلت کمبود زمان، تمامی مراحل ساخت فیلم حدود دو تا سه ماه زمان برد و بخش زیادی از آن در پیشتولید، صرف یافتن چرخوفلک و هماهنگی با عوامل شد. درنهایت فیلمبرداری پروژه طی دو روز به اتمام رسید.
ازجمله چالشهای ما نداشتن زمان کافی برای تمرین با بازیگران، مخصوصا بچهها بود. اگر فرصت تمرین بیشتری داشتیم، یقینا خروجی بهتری از فیلم ارائه میشد؛ به علاوه، برآورد مالی ما برای ساخت فیلم، خیلی بیشتر از آن چیزی بود که فیلم با آن ساخته شد؛ درنتیجه این مسئله باعث شد بدنه فیلم ضربه بخورد. از دیگر چالشها، صدای محیط پارک و خیابان بود که مرحله صداگذاری را دشوارتر کرد و باعث شد کیفیت صدا افت پیدا کند.
چه چالشهایی هنگام کارکردن با بچهها داشتید؟
کارکردن با 9 بازیگر کودک و نوجوان بسیار سخت و در عین حال شیرین بود. هرکدام از کودکان اخلاق خاصی داشتند. در زمان خاصی گرسنه میشدند و مسائل مختلفی بهوجود میآمد که باید آنها را مدیریت میکردیم. متأسفانه یک بار مجبور شدیم برای ضبط ادامه فیلم، یکی از بچهها را از خواب بیدار کنیم.
یکی از شانسهای بزرگ ما در این فیلم، لوکیشن فیلم بود. حضور ما در پارک باعث شد بچهها زمانی که مشغول آمادهکردن صحنههای بعدی فیلم بودیم، بازی کنند و به آنها در حین ساخت فیلم خوش بگذرد.
درمجموع همگی با وجود زمان محدود تولید خیلی خوب عمل کردند؛ بهویژه علیرضا قربانی که بچهای بسیار خوشاخلاق بود و حرفهای کار کرد. جا دارد از والدین بچهها تشکر کنم که دو روز در هوای نسبتا سرد پاییزی با ما همکاری کردند تا فیلم ساخته شود.