چهارمین تغییر مدیرعامل باشگاه سپاهان در یک سال رقم خورد

موازنه قدرت!

در آخرین دقایق چهارشنبه‌شب کانال باشگاه سپاهان خبری را منتشر کرد که از جابه‌جایی مدیریتی در باشگاه اصفهانی خبر می‌داد. بر مبنای خبر منتشره «با تصمیم هیئت‌مدیره باشگاه فولادمبارکه سپاهان مهندس احمد یوسف‌زاده به سمت مدیرعامل باشگاه سپاهان انتخاب شد و از زحمات آقای دکتر مهدی آذربایجانی تقدیر به‌عمل آمد.»

تاریخ انتشار: 10:26 - شنبه 1403/07/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
موازنه قدرت!

به گزارش اصفهان زیبا؛ در آخرین دقایق چهارشنبه‌شب کانال باشگاه سپاهان خبری را منتشر کرد که از جابه‌جایی مدیریتی در باشگاه اصفهانی خبر می‌داد. بر مبنای خبر منتشره «با تصمیم هیئت‌مدیره باشگاه فولادمبارکه سپاهان مهندس احمد یوسف‌زاده به سمت مدیرعامل باشگاه سپاهان انتخاب شد و از زحمات آقای دکتر مهدی آذربایجانی تقدیر به‌عمل آمد.»

در ادامه متن نیز به روال مرسوم رسانه‌ای در باشگاه سپاهان که بر سوابق ورزشی مدیرعاملان تأکید زیادی می‌شود، آمده است: «ازجمله سوابق ورزشی او می‌توان به عضویت ده‌ساله در تیم ملی بزرگ‌سالان هندبال و کاپیتانی تیم ملی جوانان اشاره کرد.»

در بخش پایانی متن معرفی جدید نیز به مسئولیت اداری او در شرکت فولادمبارکه اشاره‌شده که معاونت طرح و توسعه فولادمبارکه بوده است. این تغییر در حالی به وقوع پیوست که باشگاه سپاهان که یک دهه قبل نماد ثبات مدیریت و حرفه‌ای‌گری در فوتبال ایران بود، طی مدت کمتر از یک سال گذشته چهار تغییر روی صندلی مدیریت باشگاه داشت.

آذر سال گذشته بود که پس از مدت‌ها گمانه‌زنی در خصوص پایان دوره مأموریت محمدرضا ساکت در باشگاه سپاهان، اعلام شد او استعفایش را به هیئت‌مدیره باشگاه ارائه کرده و هیئت‌مدیره نیز ضمن بررسی دلایل استعفا و درنظرگرفتن جمیع جوانب و باتوجه‌به منع قانونی به‌کارگماری بازنشستگان، منوچهر نیکفر که مسئولیت ریاست هیئت‌مدیره باشگاه و سرپرستی در یک مقطع دیگر را در کارنامه داشت، به‌عنوان سرپرست باشگاه منصوب کرد. عنوان سرپرستی نیکفر که تبدیل به مدیرعاملی نشد، نشان از موقت‌بودن مسئولیت نیکفر داشت و در ادامه نیز اسفند سال گذشته از سرپرستی باشگاه استعفا کرد تا باشگاه اصفهانی سال 1403 را بدون رئیس آغاز کند.

هم‌زمان با دوران بی‌مدیرعاملی باشگاه سپاهان، گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتخاب مدیرعامل جدید باشگاه به‌شدت قوت گرفت که بیشتر اخبار حول‌وحوش یکی از اعضای هیئت‌مدیره نزدیک به یوسف‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره باشگاه بود؛ اما خارج از همه گمانه‌زنی‌ها مدیرعامل جدید از خوزستان آمد و مهدی آذربایجانی که برای تصدی معاونت رضا امینی در شهرداری اهواز راهی این شهر شده بود، مسئولیت باشگاه را عهده‌دار شد.

در آن مقطع مطلعان از بروز تغییرات دیگری در هیئت‌مدیره باشگاه و کناررفتن یوسف‌زاده و حضور یک گزینه نزدیک به آذربایجانی در سمت ریاست هیئت‌مدیره خبر می‌دادند؛ اما شهادت آیت‌الله رئیسی و در ادامه، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان تمام معادله‌های قبلی را تغییر داد.

پایان لیگ بیست‌وسوم و قهرمانی تیم فوتبال سپاهان در جام‌حذفی در دوره مدیریت مهدی آذربایجانی رخ داد و نقل‌وانتقال‌های باشگاه آزمون مهم پیش روی این مدیر شهری که اوایل مسئولیت بر سابقه ورزشی‌اش در کاراته تأکید زیادی می‌شد، محسوب می‌شد؛ بااین‌حال شنیده‌ها حاکی از آن بود که چند عضو هیئت‌مدیره که موافق روی‌کارآمدن آذربایجانی هم نبودند، تصمیم‌گیر اصلی در این بخش بودند و رسانه‌ها تمدید قرارداد با ژوزه مورایس به بهانه استفاده از تجربه آسیایی این مربی را بخشی از این نقش‌آفرینی غیراصولی عنوان کردند.

شکاف بین افراد مورداشاره و مدیرعامل باشگاه بارها در تصمیم‌گیری‌های کلان تأثیراتی را به‌همراه داشت؛ تا جایی که چند کانال محلی که فوتبال اصفهان را رصد می‌کنند، مدعی شدند اعمال‌نفوذ این افراد، مدیرعامل را در موضع انفعال قرار داده است و آذربایجانی شرایط دشواری را در دوره مسئولیتش تجربه می‌کرد. تغییر مدیران‌عامل دو باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن به واسطه تغییر دولت و روی‌کارآمدن مدیران جدید در وزارت صمت و شرکت‌های سهام‌دار ذوب‌آهن اتفاق دور از انتظاری نبود و دیریازود به وقوع می‌پیوست؛ ازاین‌رو بروز تغییرات در مدیریت باشگاه نیز اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی نبود؛ اما اینکه پیش از انتخاب استاندار جدید و تصمیم‌گیری احتمالی در خصوص آینده کاری محمدیاسر طیب‌نیا در شرکت فولادمبارکه و حضور افراد نزدیک به تفکرات دولت در هیئت‌مدیره، این تغییرات به وقوع پیوست، جای تأمل دارد.

در اسکرین‌شاتی که در فضای مجازی منتشر شده است، آذربایجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره دلیل برکناری‌اش آن را به حضور در ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، کاندیدای مغلوب انتخابات ریاست‌جمهوری، مرتبط دانسته و یکی از رسانه‌های ورزشی مطرح نیز مدعی شده از بابت حضور آذربایجانی در ستاد جلیلی، به مدیرعامل فولاد برای برکنارکردن مدیرعامل سابق فشار وارد شده و پس از مدتی پافشاری سرانجام در برابر آن تسلیم شده است.

ازآنجایی‌که مدیرعامل شرکت فولاد و اعضای تصمیم‌گیرنده هیئت‌مدیره باشگاه سپاهان منصوب در دولت قبل هستند و تداوم مسئولیتی آن‌ها نیز پایه محکمی ندارد، این موضوع را نمی‌توان دلیل اصلی تغییرات عنوان کرد و موازنه قدرت در هیئت‌مدیره باشگاه سپاهان را باید دلیل اصلی این موضوع دانست؛ همچنان که اگر دولت تغییر نکرده بود و فرد نزدیک به آذربایجانی رئیس هیئت‌مدیره می‌شد، موازنه قدرت طور دیگری رقم می‌خورد.

مدیرعامل جدید باشگاه سپاهان که پیش‌تر در جایگاه ریاست هیئت‌مدیره، روند اصلی اتفاق‌های باشگاه را مدیریت می‌کرد و حالا که در جایگاه اجرایی تصمیم‌هایش را اجرایی خواهد کرد، باید دید باشگاه چه روندی را طی خواهد کرد و مهم‌تر از همه اینکه دوره مدیریت او تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × 5 =