سینمای اقتباسی کودک و نوجوان و یادگارهای درخشانش

درخشندگی فیلم اقتباسی کودک و نوجوان، هنری که جهان هفت‌رنگ سینما و دنیای پرآرامش کتاب‌ها را به یکدیگر پیوند دهد …

تاریخ انتشار: 22:06 - شنبه 1403/07/21
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
سینمای اقتباسی  کودک و نوجوان  و یادگارهای درخشانش

به گزارش اصفهان زیبا؛ درخشندگی فیلم اقتباسی کودک و نوجوان، هنری که جهان هفت‌رنگ سینما و دنیای پرآرامش کتاب‌ها را به یکدیگر پیوند دهد، به گذشته نه‌چندان دور ما بازمی‌گردد؛ به زمانی که هم سینماگران ما دوستداران واقعی داستان و ادبیات بودند و هم نویسندگان و ناشران ما عرصه قلم را بی‌حاشیه‌تر و هموارتر می‌یافتند.

آسیب‌شناسی این بی‌رونقی مجال بیشتری می‌خواهد، اما شکی نیست که در فرهنگ و هنر ایران‌زمین بستری وزین فراهم بود که فیلم‌سازان و اهالی کتاب را به یکدیگر می‌رساند و آثاری پدید می‌آورد که هنوز هم شیرینی تماشا و خاطره خوششان در حافظه جمعی ما ایرانیان به یادگار مانده است.

نوشتار پیش رو درنگی در این آثار اقتباسی کودک و نوجوان است که اغلب به دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی، یعنی دوران رونق این هنر مربوط می‌شود.

فیلم «باغ کیانوش» ساخته رضا کشاورز حداد به‌گفته منتقدان یکی از معدود آثار سینمای اقتباسی کودک و نوجوان است که در سال‌های اخیر درخشید.

داستان فیلم برگرفته از رمانی نوجوانانه به همین نام محسوب می‌شود که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به قلم علی‌اصغر عزتی پاک منتشر شده است.

حتی آن را یکی از بهترین آثار کودک و نوجوان سینمای ما فارغ از اقتباس هم می‌دانند. اینجاست که می‌توان گفت اگر یکی از ضعف‌های سینمای کودک و نوجوان امروز فقر فیلم‌نامه‌نویسی و بی‌محتوایی است، آیا اقتباس از ادبیات داستانی و کتاب‌های پرقدرت فارسی می‌تواند این کاستی را بپوشاند؟ به‌ نظر می‌رسد این مهم در فیلم «باغ کیانوش» محصول سال ۱۴۰۲ شمسی محقق شد.

«باغ کیانوش» روایتی در دل باغ و در میانه جنگ ایران و عراق است. داستانی معمایی دارد که مخاطب را تا پایان نگاه می‌دارد و ناامید نمی‌کند! هیجان پذیرفتی و تأثیرگذار این فیلم همان گمشده کودک و نوجوان امروز است که شاید در هر فیلم و کتابی آن را جست‌وجومی‌کند.

حضور بازیگران متعدد کودک و نوجوان نیز درخور اعتناست و تجربه‌ای موفق به شمار می‌آید؛ تجربه‌ای که هنرمندی کودک و نوجوان برای همین رده سنی است.

قرار است در «باغ کیانوش» در شب عروسی پسرش دو شخصیت به نام حمزه و عباس یک نقشه دزدی اجرا کنند؛ اما با سقوط یک هواپیمای عراقی در باغ، ماجراها به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

این فیلم برای مخاطب امروزی جذابیت‌های خودش را دارد،‌اما شاید بتوان گفت که دل‌نشینی آن برای کودک و نوجوان دیروز، یعنی بچه‌های دوران جنگ و حتی دهه هفتادی‌ها جاذبه بیشتری داشته باشد. موزهای گران و کمیاب و عجیب نیز مخصوصا با خاطرات نسل‌‌های گذشته پیوند و در ذهن کودک و نوجوان امروز دنیای دیگری دارد.

ساختن فیلم کودک و نوجوان موفق با حال و هوای دوران دفاع مقدس در سینمای ما جایگاه و سابقه ویژه‌ای دارد.

این فیلم‌ها اغلب دغدغه‌ها، خواسته‌ها و جهان‌بینی کودکان و نوجوانان همان دوره را بازتاب می‌دهند. به نظر می‌رسد که سینمای کودک و نوجوان ما در کنار این موضوعات تکرارشونده که بخشی از نیازهای فرهنگی و هویتی را پاسخ می‌گوید، باید به سراغ موضوعات نو و از جنس و حال و هوای کودکان و نوجوان‌های این دوره هم برود.

اگر سینمای کنونی می‌تواند فیلمی موفق مانند «باغ کیانوش» را بسازد، چرا نتواند درباره کلاس کنکور، موبایل، پست، لایک، ریلز، یوتیوب، شبکه‌ها و روابط مجازی و موسیقی و خوراک کره‌ای فیلمی موفق بسازد که بخشی از زندگی کودک و نوجوان کنونی را شکل می‌دهد.

«باغ کیانوش» اولین ساخته کارگردانش است؛ نور امیدی است در سینمای اقتباسی کودک و نوجوان این سال‌های ما؛ نور امیدی که می‌گوید هنوز هم سینمای کودک و نوجوان ما ظرفیت‌ها و جاذبه‌های خود دارد. شاید می‌گوید بروید کتاب بخوانید! شاید می‌گوید مسیر ساختن فیلم خوب از خواندن کتاب خوب می‌گذرد! گفتنی است که این فیلم همانند دیگر آثار کودک و نوجوان برای بزرگسال نیز جاذبه‌های خودش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × 3 =