برنامه‌های نوروزی شهرداری:

بازتاب برنامه‌های نوروزی شهرداری در سطح ملی

تلاشگران مدیریت شهری اصفهان در روزهای پایانی سال 1401 شهر را برای ورود مسافران نوروزی آماده کردند تا خاطره بهاری باشکوه و دلچسب برای آن‌ها همچون سال‌های گذشته، در نوروز 1402 زنده شود.

تاریخ انتشار: 09:12 - سه شنبه 1402/01/15
مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه
بازتاب برنامه‌های نوروزی شهرداری در سطح ملی

تلاشگران مدیریت شهری اصفهان در روزهای پایانی سال 1401 شهر را برای ورود مسافران نوروزی آماده کردند تا خاطره بهاری باشکوه و دلچسب برای آن‌ها همچون سال‌های گذشته، در نوروز 1402 زنده شود. اسکان بیش از یک میلیون مسافر در اصفهان و بیش از 200 هزار مسافر شب‌خواب در منازل استیجاری و خدمات‌دهی به آن‌ها تنها بخشی از اقدامات مدیریت شهری در ایام نوروز بود. در این گزارش روند برخی از فعالیت‌های انجام‌شده در نوروز روایت شده است.

اجرای برنامه روزه‌اولی‌ها در میدان امام خمینی (ره)

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهرداری اصفهان: از لحظه ‌تحویل سال، جشن‌های بزرگی در گلستان شهدا، کمپ باغ فدک و پل خواجو در شهر اصفهان اجرا شد که بازتاب‌های خوبی در سطح ملی و رسانه‌ای داشت.

جشن «هم‌آغاز» به مناسبت فرا‌رسیدن ماه مبارک رمضان با حضور و اجرای زنده سالار عقیلی و مجید اخشابی جمعه چهارم فروردین ساعت ۱۹ در میدان امام خمینی (ره) برگزار و از قطعه موسیقی «ربنا»ی خواننده مطرح کشور، سالار عقیلی که توسط سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان تولید شده، رونمایی شد. این جشن با اجرای سرود مخصوص روزه‌اولی‌ها همراه بود و هزار دانش‌آموز دختر به صورت هماهنگ با پوشش یکرنگ چادر نماز در این جشن شرکت کردند. همچنین در باغ غدیر و بوستان‌های محلی محلات نیز برنامه‌های متنوعی برگزار شد.

امیدواریم در چند سال آینده که نوروز و رمضان هم‌زمان است، بتوانیم این برنامه‌ها را غنی‌تر و بهتر اجرا کنیم. حضور گردشگران در این کلان‌شهر هم‌زمان با جاری‌بودن آب در زاینده‌رود یک فرصت خوب برای دیار نصف‌جهان است. ۱۲۰ نمایش جشنواره کمدی «خندستان» با موضوع زاینده‌رود در سطح شهر اجرا شد که بازتاب‌های خوبی به دنبال داشت. شناسایی نقاط قوت و ضعف در کارها یک ضرورت است که باید دنبال شود.

افزایش 15 درصدی مسافران نوروزی در اصفهان نسبت به سال گذشته

مهدی بقایی، جانشین رئیس ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: امسال در باغ فدک حدود ۵۰۰ هزار مسافر نوروزی اسکان پیدا کردند که این آمار نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است. در طول تعطیلات 30 عنوان برنامه و ۳۰۰ اجرای برنامه فرهنگی در سطح شهر برای شهروندان و مسافران نوروزی برنامه‌ریزی و برگزار شد که برنامه روزه‌اولی‌ها در میدان امام خمینی‌(ره) ازجمله برنامه‌های باشکوه برگزار شده بود. نتایج نظرسنجی انجام‌شده از مسافران نوروزی در خصوص اسکان، برنامه‌های فرهنگی، گل‌کاری سطح شهر، نظافت و ایمن‌سازی در رضایت آن‌ها مشهود است، همچنین نظرسنجی دیگری به همت جهاد دانشگاهی در حال انجام است که نتایج آن پس از تعطیلات عید نوروز اعلام می‌شود.

اختصاص ۲۲ مرکز محصور ویژه صرف غذای مسافران

برای رفاه حال مسافران در ایام نوروز برای صرف غذا و از سوی دیگر به‌منظور حفظ حرمت ماه مبارک رمضان، حدود ۲۲ مرکز و مکان محصور در مرکز شهر ویژه صرف غذای مسافران تدارک دیده شد. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده برای همه اقشار ویژه برنامه‌هایی تدارک دیده شد. از ساعت 30: 14 تا ۱۷ در مجموعه باغ غدیر ویژه‌برنامه «هم‌بازی» اجرا شد که مسافران می‌توانند در کنار یکدیگر فضای شاد و بانشاطی را تجربه کنند، البته این ویژه برنامه پس از افطار تا پاسی از شب برای شهروندان فراهم است.

فعالیت مستقیم ۷۰۰ نفر از کارکنان شهرداری در ستاد دائمی خدمات سفر

منصور سلطانی‌زاده، مسئول کمیته سرمایه انسانی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: حدود ۷۰۰ نفر از کارکنان شهرداری در کنار گروه‌های مردمی و کارکنان دستگاه‌های شهر اصفهان برای خدمت‌رسانی به میهمانان نوروزی فعال بودند و میزان رضایت میهمانان نوروزی، خستگی را از تن تمام فعالان ستاد و مسئولان زدود. تقاضا می‌کنم نتایج ارزیابی‌ها و نظرسنجی به همکاران نیز منتقل شود تا خروجی فعالیت‌های خود را ببینند؛ همچنین فعالیت‌ها و اقداماتی که کمتر مد نظر قرار گرفته است نیز برای همه بازگو شود.

برگزاری رویدادهای گردشگری ویژه نوروز در تخت‌فولاد

سیدعلی معرک‌نژاد، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: تورها و رویدادهای مختلف گردشگری در قبرستان تخت فولاد ویژه ایام نوروز تدارک دیده شد و مسافران و گردشگران با نصب و مراجعه به اپلیکیشن «اصفهان من» از نوع رویدادها و آدرس محل‌های آن مطلع شدند. در ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان پس از پرداختن به مسائل مربوط به اسکان و موضوعات مورد نیاز مسافران، رویدادهای فرهنگی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی است.

دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام در اصفهان قرار دارد؛ این قبرستان مهم و تاریخی، در درون خود میزبان پیکر شخصیت‌ها، مشاهیر و فرهیختگان بزرگ ایران‌زمین است که همگی در ابعاد ملی و بین‌المللی صاحب شهرت بوده‌اند. مجموعه تخت‌فولاد یک موزه تاریخی از سنگ‌نوشته‌ها و بقاع متبرک تاریخی است که برای همه گردشگران و مسافران از این منظر دارای جاذبه است؛ همچنین جنب قبرستان تخت‌فولاد، گلستان شهدای اصفهان قرار دارد که شب جمعه بهترین فرصت برای زیارت قبور شهدا و علمای بزرگ دینی است.

در قبرستان تخت‌فولاد، جاذبه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به وجود شخصیت‌هایی همچون میرفندرسکی، بابا رکن‌الدین، بقعه کازرونی و شخصیت‌های برجسته هنری در رشته‌های مختلف مانند استاد جلال تاج اصفهانی در موسیقی، درویش عبدالمجید طالقانی بنیان‌گذار خط ثلث شکسته ایران، مصور الملک استاد برجسته در نقاشی اشاره کرد.

بقاع متبرک که در ادوار مختلف تاریخی ساخته شده دیگر جاذبه قبرستان تخت‌فولاد است؛ تنها آب‌انبار زنده اصفهان در این مکان قرار داشته است و همه این موضوعات باعث شگفتی بازدیدکنندگان می‌شود و از این منظر تخت فولاد سرزمین شگفتی‌ها برای زندگان است. با توجه به تقارن ایام نوروز با بهار قرآن، رویدادها و تورهای گردشگری شهر اصفهان مزین به این حال و هوا شد و به عنوان مثال بزرگ‌ترین رویداد قرآنی این روزها در گلستان شهدا با حضور بزرگ‌ترین قاریان برجسته قرآن برگزار شد، بقاع متبرکه و امامزادگان شهر اصفهان نیز برنامه‌های چاوش‌خوانی و مناجات‌خوانی دارند.

اپ «اصفهان من» بهترین مرجع برای اطلاع از رویدادهای مختلف فرهنگی، هنری و رمضانی است. رکورد بیش از یک میلیون نفر شب‌خواب در این کلان‌شهر شکسته شده است و تمام ستادهای هدایت ورودی‌های اصفهان تعطیل شد. از 25 اسفند سال گذشته تا دوازدهم فروردین امسال که آخرین روز فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان بود، تمام کمیته‌های ستاد با همکاری تمام نهادها و ارگان‌ها مانند میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌ها تلاش کردند تا نوروز متفاوت و خوبی را در اصفهان رقم بزنند؛ هیچ مورد خاصی را که باعث صدمه جانی در باغ فدک شود ، نداشتیم که جا دارد از زحمات و خدمات تمام دست‌اندرکاران قدردانی کنم. نوروز امسال رکورد بیش از یک میلیون نفر شب‌خواب نیز در شهر اصفهان شکسته شد و سعی کردیم با مدیریت فضاها، اسکان مسافران به خوبی انجام شود.

به‌دلیل بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی، از شب گذشته اسکان در مدارس آموزش و پرورش و خوابگاه‌های دانشجویی متوقف شد و در صورت ورود مسافر با اولویت هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و منازل استیجاری، اسکان آن‌ها انجام خواهد شد. امیدواریم شهروندان و مسافران انتقادها و پیشنهادهای خود را با سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان در میان بگذارند تا روزها و سال‌های آینده با رفع این نواقص در خدمت آن‌ها باشیم.

افزایش سفرهای نوروزی به اصفهان

جواد شفیعی، مسئول کمیته اسکان ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: از 25 اسفند سال گذشته تا سیزدهم فروردین امسال و طی ۱۷ شب میزبانی از مسافران نوروزی، یک میلیون و ۷۲ هزار و ۷۰۳ نفر در شهر اصفهان اسکان پیدا کردند و مشکلی در زمینه اسکان آن‌ها به‌وجود نیامد. در این مدت بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اولویت‌بندی ستاد، تمام مراکز اقامتی از جمله هتل‌ها، میهمان‌پذیرها، مدارس آموزش‌وپرورش، منازل استیجاری، خوابگاه‌های غیرانتفاعی خودگردان دانشجویی و سایر مکان‌های پیش‌بینی‌شده از جمله سالن‌های ورزشی در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفت و هیچ‌یک از مسافران در طول اقامتشان در اصفهان مشکلی برای اسکان نداشتند.

برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری به دلیل رکود سال‌های اخیر این حوزه و مطابق سنوات گذشته، اولویت اول اسکان مسافران نوروزی در اصفهان، هتل‌ها و میهمان‌پذیرها تعریف شد و در مجموع ۱۰۵ هتل که توسط جامعه حرفه‌ای هتل‌داران برای اسکان مسافران نوروزی اعلام آمادگی کرده بود، بیش از ۱۰۵ هزار نفر شب‌خواب را در خود اسکان دادند. از مجموع ۲۵ میهمان‌پذیر معرفی‌شده به همت اتحادیه صنف مهمان‌پذیران، بالغ بر ۱۳ هزار نفر شب‌خواب در این میهمان‌پذیرها مستقر شدند. در اولویت دوم و استفاده از ظرفیت اسکان مسافران در مدارس آموزش و پرورش، از مجموع 7هزار فضای اسکان در ۶۰۰ مدرسه، بالغ بر ۳۴۰ هزار نفر شب‌خواب در ایام نوروز در این کلاس‌ها مستقر شدند و بنا بر اعلام رئیس اداره رفاه و پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان، این استان در نوروز ۱۴۰۲ رتبه دوم اسکان فرهنگیان در کشور را به دست آورد.

اسکان ۲۰۰ هزار مسافر شب‌خواب در منازل استیجاری

از مجموع ۳۲۰۰ منزل استیجاری که در اختیار مشاوران املاک مجاز و به تأیید اتحادیه مشاوران املاک رسید، بالغ بر ۲۰۰هزار نفر شب‌خواب اسکان یافتند. در ۱۵ خوابگاه خودگردان دانشجویی بالغ بر ۱۰ هزار نفر شب‌خواب اسکان یافتند. اولویت آخر اسکان مسافران نوروزی در اصفهان، مجموعه فرهنگی‌تفریحی و گردشگری باغ فدک بود که به‌عنوان اولویت پنجم و تنها کمپ روباز اسکان مسافران نوروزی به‌صورت چادر خواب، ۲۰هزار خودرو پذیرش شد.

با توجه به افزایش ورود مسافران و شرایط برودت هوا و بارش باران از مجموع ورزشگاه‌هایی که در شرایط اضطرار برای اقامت مسافران استفاده شد، بیش از ۲۰ هزار نفر شب‌خواب در این مکان‌ها اسکان یافتند. کمیته ایمنی و حوادث، یکی از کمیته‌های فعال بود که به صورت شبانه‌روزی در ستاد خدمات سفر شهر اصفهان به مسافران خدمت‌رسانی می‌کرد.

برای برقراری ایمنی و جلوگیری از هر گونه حادثه، ۱۵۰ نفر در دو شیفت کاری به‌همراه دو دستگاه خودروی اطفائیه سبک و دو دستگاه موتورسیکلت مجهز به خاموش‌کننده در مجموعه باغ فدک مستقر و از جمله اقدامات این کمیته خارج‌کردن ۱۵۶۱ وسیله گرمایشی غیرمجاز از جمله کپسول پیک‌نیک از چادرهای مسافران بود که هر یک از این کپسول‌ها می‌توانست حادثه ایجاد کند؛ اما با تلاش شبانه‌روزی و جهادی اعضای این کمیته، هیچ حادثه‌ای در این ایام در باغ فدک و سالن‌های ورزشی اتفاق نیفتاد.

با توجه به درپیش‌بودن تعطیلات عید سعید فطر و تابستان، مقدمات و پیش‌بینی‌های لازم برای اسکان مسافران و گردشگران انجام شد. امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب، اوقاتی خوش را برای مسافران نصف‌جهان رقم بزنیم. سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان هم به‌صورت ۲۴ساعته آماده ارائه اطلاعات درباره ظرفیت باقی‌مانده اسکان در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، مراکز اقامتی آموزش و پرورش، منازل استیجاری و باغ فدک بود.

میزبانی پایانه‌های مسافربری اصفهان از ۳۶۱ هزار و ۵۹۲ مسافر

ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان: ۳۶۱ هزار و ۵۹۲ مسافر در ورودی و خروجی پایانه‌های شهرداری اصفهان طی سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ تا پایان سیزدهم فروردین ثبت شد. از 25 اسفند سال گذشته تا پایان سیزدهم فروردین امسال ۱۷۱ هزار و ۲۸۰ مسافر از طریق پایانه‌های شهر وارد و حدود ۱۹۰ هزار و ۳۱۲ مسافر از همین طریق از شهر خارج شدند. در این بازه زمانی جابه‌جایی مسافران از طریق ۱۵ هزار و ۸۷۲ سرویس اتوبوس و مینی‌بوس‌های برون‌شهری ثبت شده است.

بیشترین تقاضای سفرهای برون‌استانی در این مدت مربوط به خراسان رضوی (مشهد مقدس)، شهرهای شمال و جنوب کشور، استان فارس و تهران بوده است. نظرسنجی یکپارچه ایسپا از مسافران پایانه‌های پنج‌گانه که از طریق معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اصفهان انجام شد، نتایج رضایت‌بخشی داشت. طبق آمار این نظرسنجی که حول چهار موضوع نحوه برخورد کارکنان پایانه‌ها، محیط و فضای پایانه‌ها، خدمات ارائه‌شده در پایانه‌ها و نحوه اطلاع‌رسانی انجام شد، تمام نتایج به‌دست‌آمده در این چهار حوزه بیانگر رضایت نسبی مسافران و گردشگران بوده است؛ البته نقاط ضعف و موضوعات قابل بهبودی نیز از نتایج نظرسنجی احصا شده که رفع آن‌ها در دستور کار سازمان پایانه‌ها قرار دارد.

فعالیت متروی اصفهان تا ساعت 21

علیرضا خورزنی، مدیر عامل شرکت متروی منطقه اصفهان: شرکت مترو منطقه اصفهان در نوروز ۱۴۰۲ با همکاری مدیریت شهری و تلاش کارکنان خدوم خود، به ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان و مسافران نوروزی در خط یک متروی اصفهان ارائه خدمات کرد.

خط یک مترو در شهر اصفهان از دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، از شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۶ صبح تا ساعت ۹ شب در ایستگاه‌های بیست‌گانه مترو و روزهای جمعه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۹ شب در ایستگاه‌های قدس، شهید علیخانی، کاوه، شهید باهنر، امام حسین (ع)، سی‌و‌سه پل، آزادی، کوی امام و صفه فعال بود. آخرین قطارها از دو ایستگاه مبدأ صفه و قدس ساعت ۹ شب حرکت و مسافران در طول مسیر را به مقصد می‌رساند. بهای بلیت مترو شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲ در بسته‌های ۲۲سفره برای هر سفر
۲, ۸۰۰ تومان (خرید از نرم افزار اصکیف یا دستگاه‌های فروش بلیت در ایستگاه‌ها) با استفاده از اصفهان‌کارت برای هر سفر ۳, ۱۰۰ تومان و بلیت تک سفره (QR) مبلغ ۳, ۹۰۰ تومان تعیین شد.

فعالیت ۲۴ ساعته مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری

حمید آقایی، مسئول کمیته حمل‌ونقل و ترافیک ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: بیش از ۴۰۰ خیابان و ۳۶۲ تقاطع تحت‌پوشش نظارت تصویری و سامانه‌های هوشمند در اصفهان قرار دارد و در این ایام مرکز مدیریت و کنترل ترافیک برای روان‌سازی و بهبود وضعیت عبورومرور شهر و جلوگیری از اختلال و گره ترافیکی به صورت 24 ساعته فعال بود. شرایط ترافیکی معابر شهری از یکم تا 20 اسفند سال گذشته بسیار پرحجم بود.

از 25 تا 29 اسفند ۱۴۰۱ در بسیاری از معابر شهری با بهبود وضعیت ترافیک نسبت به قبل از آن مواجه بودیم و بزرگراه‌های شهید خرازی، صیاد شیرازی و امام خمینی (ره) از معابر پرحجم شهر اصفهان در اسفند سال گذشته بود. در ایام تعطیلات نوروز بزرگراه‌های شهید خرازی، دستجردی و امام خمینی (ره) از حجم بالاتری از ترافیک برخوردار بودند که به‌صورت آنلاین تحت پوشش دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف قرار داشتند.

مجموع خیابان‌های با اولویت برای مدیریت ترافیک شهر اصفهان بالغ بر ۸۰ خیابان است. در ایام نوروز بیشترین تمرکز کارشناسان ترافیکی با هدف روان‌سازی ترافیک در محدوده مرکزی شهر به‌ویژه مناطق یک و سه و محورهای حاشیه زاینده‌رود از پل بزرگمهر تا پل فلزی بود و خیابان‌های استانداری، باغ گلدسته، نشاط، عبدالرزاق، حکیم، احمدآباد و چهارباغ از اولویت‌دارترین خیابان‌های شهر اصفهان در مدیریت ترافیک بودند.

فعالیت ۱۳ خودروی تخلف ایستایی در شهر

فعالیت متمرکز ۱۳ خودروی ثبت تخلف ایستایی در ایام نوروز در دستور کار قرار گرفت و استفاده از سامانه‌های هوشمند ترافیک، فرماندهی برخط تقاطع‌ها و استفاده از اپ اصفهان‌من و نشان، نقش بسزایی در بهبود عبور و اصفهان داشت. همچنین رصد و ثبت تخلف ترافیک اصفهان از طریق بیش از ۸۰۰ دوربین نظارت تصویری و ثبت تخلف انجام شد.

اصلاح زمان‌بندی تقاطع‌ها با توجه به افزایش حجم تردد ایام پایان سال و نوروز و تعویض و تعمیر چراغ‌های راهنمایی از جمله اقدامات نوروزی در حوزه ترافیک بود. فعالیت مستمر و متمرکز خودروهای ثبت تخلف ایستایی برای جلوگیری و رفع تخلف پارک غیرمجاز و دوبل به انضمام افزایش فضاهای پارک در نقاط و محدوده‌های با تقاضای بالای پارک از دیگر اقدامات ترافیکی در ایام نوروز در اصفهان است. استفاده از سامانه‌های هوشمند ترافیک، فرماندهی برخط تقاطع‌ها و استفاده از اپلیکیشن «اصفهان‌من» و «نشان»، نقش بسزایی در بهبود عبور و مرور در شهر داشته است.

تعمیر، تجهیز و راه‌اندازی دوباره ۱۵ پل مکانیزه عابرپیاده

راه‌اندازی دوباره ۱۵ پل مکانیزه عابر پیاده قبل از ایام نوروز ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت. نصب پل‌های عابرپیاده مناطق مرکزی و محدوده مناطق سه و یک به علت شرایط فیزیکی معابر و سرعت پایین خودروها، اولویت کمتری نسبت به دیگر مناطق شهری دارد. در حال حاضر ۱۲۸ پل روگذر عابر پیاده در شهر اصفهان وجود دارد که ۲۸ دستگاه مکانیزه شامل پله برقی و آسانسور و ۱۰۰ دستگاه غیرمکانیزه است. مناطق 4، 7، 5 و ۱۳ به ترتیب بالاترین پل مکانیزه نصب‌شده را دارد.

اقدامات ویژه حوزه حجاب و عفاف در ناژوان

مهدی قائلی، مدیر طرح ساماندهی ناژوان: برگزاری دوره آموزشی و توجیهی امر به معروف و نهی از منکر برای تمام کارکنان سازمانی و خصوصی ارائه‌دهنده خدمات در عرصه ناژوان، ایجاد پوشش مناسب برای بانوان همکار و بخش خصوصی ارائه‌دهنده خدمات، فضاسازی محیطی و نصب بنرها، استیکرهای بازدارنده و تأکیدی بر رعایت شئونات ایرانی و اسلامی و نظارت بر ارائه خدمات غرفه‌های بخش خصوصی ارائه‌دهنده خدمات از جمله اقدامات ویژه حوزه حجاب و عفاف در مراکز گردشگری ناژوان است. همچنین نیروهای مردمی و اجرایی فریضه امر به معروف و نهی از منکر در قالب سه اکیپ (سه حوزه بسیج برادر و سه حوزه خواهر) در محدوده ناژوان بانوان و دختران پویش «فرشتگان سرزمین من» مستقر شدند.

از دیگر اقدامات طرح ساماندهی ناژوان برای رعایت حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و حجاب و عفاف، برپایی سیر نمایشگاهی سیار «اصالت ایرانی» در سه نقطه از عرصه، (سیر نمایشگاهی تن‌پوش‌های بانوان ایرانی در ادوار مختلف از قبل از میلاد تا کنون)، استقرار گروه‌های مشاوره‌ای روحانیون (بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی) و ارائه خدمات شرعی، فرهنگی و اجتماعی، پیشگیری و ممانعت از حضور بانوان بدون حجاب در مراکز گردشگری و ایجاد محل‌های استراحت و پذیرایی در پنج نقطه ناژوان از جمله ایستگاه شماره یک تله‌سیژ، ایستگاه شماره دو تله‌سیژ، بام آکواریوم، محوطه محصور باغ گیاهان گرمسیری و باغ موزه صدف‌ها و باغ پرندگان با هماهنگی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و اداره نظارت بر اماکن عمومی فراجا انجام شده است.

در مراکز گردشگری ناژوان و محوطه‌های آن امکان استقرار شهروندان و گردشگران وجود ندارد و به واسطه ماهیت عملکردی مراکز گردشگری عرصه نسبت به بازدید و تفریح اقدام می‌شود. همچنین نماز جماعت ظهر، عصر، مغرب و عشا در پنج نقطه از عرصه ناژوان برگزار می‌شود و نصب بنرهای ارائه نکردن خدمت به بانوان بی‌حجاب و بنرهای رعایت حرمت ماه مبارک رمضان و شهروندان روزه‌دار در محوطه و ملأ عام و هدایت مسافران به سمت محل‌های پیش‌بینی شده انجام شده است.

راهنمایی بیش از ۱۲ هزار خودروی مسافران نوروزی در اصفهان

آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی، مسئول کمیته ایمنی و حوادث ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: در این ایام یک حادثه گمراهی چهار نفر از مسیر اصلی در کوه صفه و حبس شدن یک نوجوان پسر ۱۷ ساله رخ داد که به همت آتش‌نشانان امدادرسانی شد و ۱۷۵ مورد راهنمایی و جلوگیری از حادثه در کوه صفه در قالب چهار اکیپ در نقاط آبشار، ایستگاه دو تله‌کابین و چشمه خاجیک به‌همراه گشت موتوری انجام شد؛ همچنین نیروهای آتش‌نشان مستقر در باغ فدک ۲۰ کپسول گاز پیک‌نیک را از چادر مسافران خارج کردند و 12 هزار و ۹۳۱ مورد راهنمایی خودروی مسافران انجام شده است. در این مدت هدایت و ساماندهی ۲۸۹ متکدی و ۴۰۴ دست‌فروش در این کلان‌شهر در دستور کار قرار گرفت.

برگزاری نخستین جشنواره عکاسی بهارانه

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان: نخستین جشنواره عکاسی بهارانه در اصفهان، ویژه دانش آموزان و دانشجویان و عموم شهروندان گرامی در دو بخش دوربین عکاسی و گوشی همراه برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این رویداد به تصویر کشیدن فضای سبز و باغ زیبای گل‌های شهر اصفهان است.

این مسابقه با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز معاونت فرهنگی منطقه 4 و اداره هنری سازمان فرهنگی‌تفریحی و مشارکت هنرستان هنرهای زیبای پسرانه و دخترانه اصفهان، مؤسسه آموزش عالی سپهر دانش برگزار می‌شود. نخستین جشنواره عکاسی بهارانه از تاریخ بیست‌وششم اسفند سال گذشته آغاز و تا دوازدهم خرداد سال‌جاری ادامه دارد و نتایج آن بیست‌وپنجم خرداد مصادف با روز گل و گیاه اعلام خواهد شد. علاقه‌مندان برای ارسال آثار تا پایان روز دوازدهم خرداد فایل تصاویر ارسالی خودشان را به شماره تماس ۰۹۱۳۴۰۲۰۳۴۱ ارسال کنند.

استقبال بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مجتمع گردشگری صفه، تله‌سیژ و شهر رویاها

سعید ساکت، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌هـای سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان: مطابق با آمار به دست آمده از سامانه ترددشمار و عملکرد دستگاه‌های فروش الکترونیک، مراکز گردشگری و ابرسازه‌های تفریحی شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی سپاهان از آغاز فعالیت ستاد خدمات سفر از تاریخ بیست‌وپنجم اسفند سال گذشته تا دهم فروردین ۱۴۰۲ میزبان بیش از ۲۰۰هزار نفر از گردشگران بوده است. به همین ترتیب حدود ۱۲۰ هزار نفر از مجتمع گردشگری صفه و ظرفیت‌های مختلف و متنوع تفریحی آن بهره‌مند شده‌اند و از این تعداد نزدیک به ۲۷ هزار نفر از تله‌کابین صفه استفاده کرده‌اند.

در ۱۵ روز آغاز فعالیت ارائه خدمات نوروزی بیش از ۲۶ هزار نفر از تله‌سیژ ناژوان استفاده کرده‌اند.در مدت مذکور حدود پنج هزار نفر از ظرفیت‌های تفریحی بولینگ صفه، بیلیارد صفه و فوتبال دستی استفاده کرده‌اند. یکی دیگر از ظرفیت‌های تفریحی قابل توجه در مجتمع گردشگری صفه، زیپ‌لاین و پل معلق است که حدود دو هزار نفر نیز از این ظرفیت تفریحی بهره‌مند شده‌اند. در ۱۵ روز ابتدایی نوروز حدود ۳۰ هزار نفر از گردشگران و مسافران نوروزی از ظرفیت‌های تفریح و بازی مجموعه شهر رویاها استقبال و استفاده کرده‌اند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه + چهار =