به گزارش اصفهان زیبا؛ بحث داغ آزمونهای آموزشوپرورش برای دوستداران حرفه معلمی یکی از مباحثی است که طی سالهای اخیر با توجه به کمبود نیروی آموزشوپرورش بسیار مطرح بوده و آمار فراوانی از افراد علاقهمند به حرفه آموزگاری در این آزمونها شرکت میکنند. در آخرین آزمون برگزارشده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، اقدامهایی در خصوص جذب نیرو صورت گرفت؛ اما نتایج و خروجی این آزمون برای شرکتکنندگان با شائبه همراه بود و همانطور که شاهد بودیم، به نتایج این آزمون اعتراضهای بسیاری وارد بود.
معترضان چه میگویند؟
محمد ازجمله افراد معترض به نتایج آزمون استخدامی اخیر آموزشوپرورش به «اصفهانزیبا» میگوید: «من امسال آزمون استخدامی دبیری شرکت کردم و در مرحله اول قبول شدم؛ اما هنگام انتشار نتایج، وضعیت بهرغم آنچه انتظار میرفت، پیش نرفت و نمره قبولی را نگرفتم.» او میگوید که اعتراضها دراینباره ترتیب اثر داده نشده است: «خواهشمند است شما از طریق رسانه این موضوع را پیگیری کنید. آیا دور از انصاف نیست که افرادی قبول شوند که یا از خانوادههای فرهنگی بودند یا هیچ صلاحیتی نداشتند؟ بنده چند سال سابقه تدریس دارم. انتظار میرفت در این امر تواناییها و شایستگیهای افراد و… موردتوجه قرار میگرفت.
اگر قرار بود گزینشی عمل شود، چرا افراد را امیدوار کردند و سه برابر ظرفیت پذیرش داشتند و این همه هزینه و وقت متقاضیان را گرفتند؟» فاطمه نیز که داوطلب آزمون آموزگاری ماده ۲۸ اسفند سال گذشته بوده و با نمره کتبی ۳۲۰، نفر اول شهر در سهمیه آزاد انتخاب شده است، میگوید: «هنگام انتشار نتایج نمرههای غیرمنطقی و بسیار پایینی را ارزیابان لحاظ کرده بودند که اشتباه سیستمی یا ارزیابی سلیقهای دخیل بوده است و حتی ما زیر حیطه شدهایم و اجازه شرکت در تکمیل ثانویهای که در مهر بدون بررسی اعتراض انجام شد و به نحوه برگزاری آن هم معترض هستیم، داده نشد؛ لذا من بهشدت به نمره ارزیابی معترض بوده و خواهان بررسی دقیق و البته عادلانه زیر نظر بازرسی کل کشور هستم.
اکنون پس از مراجعههای مکرر به ادارهکل جواب درستی به ما ندادهاند؛ برای مثال، نمره من در حیطه عمومی زیر حیطه لحاظ شده که بخشی از آن مربوط به گزینش است و قسمتی مربوط به ارزیابی. گفتهشده در این بخش، گزینش بررسی نمیشود؛ چراکه دستور داده نشده. من از کجا باید بدانم کدام قسمت به من نمره کم دادهاند؟ این زیر حیطه بودن برای یک نمره کتبی بالا واقعا فاجعه و ظلمی آشکار است.» مددی، معترض دیگر هم مطرح میکند: «بعد از قبولی در آزمون کتبی برای همه قبولشدگان پیامک برای بررسی مدارک ارسال شد که متأسفانه، هیچ پیامکی برای ما نیامد. بعد از اعتراض به آموزشوپرورش شهرستان، نوبتی برای ما درنظر گرفتند که به اصفهان رفتیم و مدارک را تحویل دادیم و گزینش انجام شد و همان روز مبلغی را که گفته بودند، پرداخت هم کردیم. مقرر شد برای مرحله بعد برای ما پیامک ارسال شود که بازهم پیامک نیامد. از دوستانمان که در آزمون شرکت کرده بودند، شنیدیم که مراحل تمامشده است و پذیرفتهشدگان نهایی اعلام شدهاند؛ اما باز هم برای ما پیامک دراینباره نیامده است.»
تحقیق و تفحص درباره مشکلات آزمون استخدامی آموزشوپرورش
وزیر کشور درباره اعتراضهای گسترده متقاضیان درزمینه نحوه برگزاری آزمون استخدامی آموزشوپرورش و ورود سازمان بازرسی در خصوص نحوه برگزاری آزمون استخدامی آموزشوپرورش، اخیرا گفته است که ما تلاش میکنیم به تمام اعتراضها رسیدگی کرده و از هر نوع نظارتی هم استقبال میکنیم. وزیر آموزشوپرورش نیز در آخرین مصاحبه خبری خود در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اعتراضهای موجود عنوان کرده که سهمیه پذیرش محدود است و همه معترض هستند.
وقتی ۱۰۰ هزار نفر شرکت کنند و سهمیه ۱۰هزار نفر باشد، طبیعی است همه معترض شوند. در ادامه واکنشها هم سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از کلیدخوردن طرح تحقیق و تفحص درباره مشکلات آزمونهای استخدامی آموزشوپرورش در مجلس، خبر داد. احسان عظیمیراد با بیان اینکه پذیرفتهشدگان وزارت آموزشوپرورش به مسئله گزینش انتقادهایی دارند، به تسنیم اعلام کرد: نقش سازمان اداری استخدامی در بروز مشکلات ایجادشده مطرح است.
به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تحقیق و تفحص درباره مشکلات آزمون استخدامی با هدف برطرفشدن مسائل و ارائه توضیح به جامعه مخاطبان کلید خورده است و مسیر قانونی خود را در مجلس سپری میکند. به گفته عظیمیراد، موضوعهایی مانند کد (19)، (5) و (6) در کارنامه متقاضیان مطرحشده که پرسشهای بسیاری را برای جامعه مخاطب ایجاد کرده است.
در طرح تحقیق و تفحص تلاش خواهیم کرد به این پرسشها هم پاسخ دهیم. ازجمله محورهای این تحقیق و تفحص، ناعدالتیهای ایجادشده در گزینش آزمون استخدامی آموزشوپرورش در قالب زمان برگزاری آزمون، نمرههای کتبی داوطلبان و تأیید صلاحیت تخصصی، عمومی و آنچه حق داوطلبان بوده، اما اجرایی نشده، است؛ تحقیق و تفحصی که طبق ماده 212 آییننامه داخلی هرگاه نمایندهای، اجرای آن را در هریک از امور کشور همچون مشکلات آزمون استخدامی آموزشوپرورش لازم بداند، باید تقاضاى خود را بهصورت کتبی به هیئترئیسه مجلس تسلیم کند و هیئترئیسه نیز باید ظرف 48 ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذیربط برای رسیدگى ارجاع کند؛ کمیسیون هم موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتى را که در این زمینه کسب کرده است، در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد؛ همچنین طبق آییننامه داخلی، در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذیربط برای رسیدگى ارجاع داده میشود؛ کمیسیون نیز موظف است در مدت 20 روز اعضای هیئت تحقیق و تفحص را که حداقل 11 و حداکثر 15 نفر خواهند بود، از بین نمایندگان تعیین و به رئیسمجلس برای صدور ابلاغ معرفى کند. اعضای هیئت از میان خود یک رئیس، دو نایبرئیس و یک دبیر انتخاب میکنند. هیئت حداکثر در مدت یک ماه پس از پایان مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون تسلیم میکند. کمیسیون موظف است ظرف یک ماه گزارش هیئت را در جلسه مشترک اعضای کمیسیون و هیئت مطرح و گزارش نهایی را بهمنظور قرائت در مجلس برای مدت نیمساعت تنظیم و پس از تصویب به هیئترئیسه ارسال کند. قبل از رأیگیری در رابطه با گزارش نهایی، وزیر یا مقام مسئول از عملکرد خود دفاع خواهد کرد.
رویکرد آزمونهای آموزشوپرورش تغییر خواهد کرد
«اصفهانزیبا» بهمنظور شفافیت بیشتر درخصوص پیگیری اعتراضها به نتایج آزمون استخدامی آموزشوپرورش به سراغ نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفت. رمضان رحیمی میگوید: «در بخش مصاحبههای عمومی و تخصصی آزمونهای استخدامی آموزشوپرورش متأسفانه آمار بالایی معترض بودند.» او با بیان اینکه در این آزمون سه برابر نیروی مورد نیاز را دعوت به مصاحبه کردند و مبالغ سنگینی (دو و نیم میلیون تومان) هم برای این مصاحبهها گرفته شده است، عنوان میکند: «برای بحث مصاحبههای مهارتی و تخصصی 600 امتیاز قرار داده شده بود که بسیاری از افراد معترض به برخورد سلیقهای مصاحبهگرها در این مصاحبهها شدند.»
در آینده هزینههای کمتری به نیروهای دعوتشونده تحمیل خواهد شد
در ادامه، این نماینده مجلس و عضو هیئت عالی گزینش ادامه میدهد: «در جلسهای که با حضور دبیر و اعضای هیئت عالی گزینش و نماینده مسئول گزینش از طرف آقای پزشکیان برگزار شد، تصویب شد که در آزمونهای آتی آموزشوپرورش این مشکلات اصلاح شود.» رحیمی تصریح میکند: «در این جلسه پیشنهاد شد که یکدوم یا یکسوم از پذیرفتهشدگان آزمون به مصاحبه دعوت شوند؛ به این معنا که اگر هزار نفر ظرفیت جذب نیرو داشته باشند، تنها هزارو 200 یا 300 نفر باید دعوت به مصاحبه شوند. با این شرایط، هزینههای کمتری به نیروهای دعوتشونده تحمیل خواهد شد و شبهههای کمتری پیش خواهد آمد.» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه بیان میکند: «همچنین پیشنهاد داده شد که از نمرات مصاحبههای مهارتی و تخصصی کم شود و به نمرات آزمون علمی برای کمکردن اثر دیدگاه سلیقهای در بحث گزینش، افزوده شود. پیشنهاد میشود 70درصد نمرات مربوط به علمی و 30 درصد تنها مربوط به تخصصی و مهارتی باشند.»
تشکیل اکیپهای تحقیقاتی برای بررسی اعتراضها در استانها به دستور وزیر نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس خواهان تحقیق و تفحص درباره اعتراضها هستند، عنوان میکند: «بحث گزینش قانون مدونی دارد که مجلس تأیید کرده و به تصویب رهبر معظم انقلاب هم رسیده است و در بحث گزینش مشکل خلأ قانونی وجود ندارد.» رحیمی خاطرنشان میکند: «رویکرد وزارتخانه و کمیته آموزش و تحقیق کم کردن اثر آزمونهای تخصصی و مصاحبهها در گزینش آموزشوپرورش است.» او با اشاره به اینکه در دورههای آتی رویکرد فعلی گزینش تغییر خواهد کرد، یادآوری میکند: «وزیر جدید آموزشوپرورش اکیپهای تحقیقاتی برای بررسی اعتراضها در استانها تشکیل داده که نیازمند یک پروسه سهماهه برای مشخصشدن نتایج است.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به معترضان به مردودی که کد 19 گرفتهاند، میگوید: «کسانی که کد 19 دریافت کردند، میتوانند در صورت اعتراض درخواست خود را ثبت کنند تا مورد تحقیق مجدد قرار بگیرند.»