جاده ورزنه-ندوشن نیازمند اعتبارات جدید

جاده‌ای در پیچ‌وخم اعتبارات

یک سال پیش همین ایام بود که مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که پیگیر پروژه جاده ورزنه اصفهان به ندوشن یزد بود و هست، یک سالی گذشته و این جاده هنوز به نتیجه نرسیده است. پروژه‌ای که احداث آن از سال ۸۷ آغاز شده است.

تاریخ انتشار: 11:50 - یکشنبه 1403/09/25
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
جاده‌ای در پیچ‌وخم اعتبارات

به گزارش اصفهان زیبا؛ یک سال پیش همین ایام بود که مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که پیگیر پروژه جاده ورزنه اصفهان به ندوشن یزد بود و هست، گفت که افتتاح این جاده موجب خروج ورزنه از بن‌بست راه‌های شریانی کشور خواهد شد و می‌تواند به گردش ثروت و ایجاد کسب‌وکارها و فعالیت‌های جدید برای مردم منطقه کمک کند.

یک سالی گذشته و این جاده هنوز به نتیجه نرسیده است. پروژه‌ای که احداث آن از سال ۸۷ آغاز شده است و می‌تواند مسیر ارتباطی جدیدی را به دروازه‌های دو استان اصفهان و یزد باز کند. به لحاظ مبادلات تجاری و اقتصادی هم برای هر دو منطقه حیاتی است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با احداث این راه، ضمن احیای جاده ابریشم، ندوشن و مناطق در حاشیه جاده نیز از بن‌بست خارج می‌شود و باتلاق گاوخونی، قلعه خرگوشی و بافت تاریخی ندوشن به‌عنوان آثار طبیعی و گردشگری رونق می‌گیرد. از سوی دیگر، با احیای جاده اصلی ابریشم، مسیر اصفهان-یزد هم حداقل یک ساعت کوتاه‌تر می‌شود.

جاده فعلی که از نائین-اردکان و میبد گذر می‌کند، ازقضا بسیار پررفت‌وآمد و پرتردد است و حداقل ازنظر حمل‌ونقلی تکمیل ظرفیت شده است؛ ضمن اینکه چون این جاده کویری است، حداقل برای مسافران، جذابیت بصری و چشم‌انداز جالبی ندارد. اما این‌ها همه فواید و حسنات احداث جاده ورزنه-ندوشن نیست.

حذف گردنه ملااحمد و عبور از مسیری با کمترین عوارض طبیعی و کاهش هزینه‌ها، دسترسی به منطقه و گردشگری تالاب گاوخونی، احیای رباط شاه‌عباسی (قلعه خرگوشی) و توسعه آن به‌عنوان منطقه گردشگری، از بن‌بست خارج‌شدن ندوشن و احیای بافت قدیم این شهر از دیگر مزایای احداث این راه ارتباطی است.

همچنین با احداث این راه  دو قطب کشاورزی و دامداری (ورزنه-ندوشن) به هم وصل شده و تبادل و خریدوفروش محصولات به سهولت انجام می‌شود.

با احداث محور ورزنه به ندوشن مسیر شرق اصفهان به یزد کوتاه می‌شود و دو قطب بزرگ صنعتی، یعنی فولاد یزد و ذوب‌آهن اصفهان به هم متصل می‌شود. نمایندگان استان اصفهان و یزد در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» درباره چرایی روی‌زمین‌ماندن اتمام این پروژه صحبت کردند.

پیگیر تخصیص اعتبار هستیم

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ، شهر ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا»، در توضیح وضعیت جاده ورزنه-ندوشن عنوان می‌کند: «تقریبا 23 کیلومتر از این جاده فاقد آسفالت بود. راه و شهرسازی و ایمیدرو به مقدار مساوی اعتبار گذاشتند و پیمانکار هم انتخاب شد. 12 کیلومتر آماده آسفالت‌ریزی است و فقط 10 کیلومتر باقی‌مانده است.»

جوکار می‌گوید که اخیرا با نمایندگان استان اصفهان هم در همین رابطه صحبت کرده‌اند تا نامه‌ای به وزیر بنویسند و درخواست کنند که اعتبار جدیدی برای تکمیل این پروژه اختصاص داده شود.

نماینده یزد نیز در پاسخ به این سؤال که آیا با طولانی‌شدن تکمیل این پروژه، زیرسازی‌های آن از بین نرفته است، ادامه می‌دهد: «در بخش مربوط به استان اصفهان آسفالت روکش می‌خواهد. آسفالتی که استفاده‌شده مرغوب نبوده است؛ اما به‌طورکلی زیرسازی‌ها در دو سال گذشته انجام شده و آسیبی ندیده است.»

جوکار تأکید می‌کند که افتتاح این جاده می‌تواند تأثیرات زیادی به‌ویژه در حوزه اقتصادی و گردشگری داشته باشد: «ندوشن منطقه‌ای گردشگری است. بناهای تاریخی زیادی دارد که برخی از آن‌ها ثبت ملی هستند؛ ولی این منطقه آن‌چنان‌که بایدوشاید دیده نشده است؛ ضمن اینکه مردم ورزنه و ندوشن در حوزه اقتصاد مراودات خوبی با هم داشتند که افتتاح این جاده می‌تواند این مراودات را هم احیا کند و تجارت بین مردم این دو شهرستان هم بیشتر می‌شود. با وجود این جاده تردد از اصفهان به یزد هم راحت‌تر خواهد شد؛ چون جاده خلوت‌تری است.»

این نماینده استان یزد در مجلس شورای اسلامی در پایان همچنین تأکید می‌کند: «اعتبار برای تکمیل پروژه را ایمیدرو باید بدهد و به این موضوع هم اشاره می‌کند که با تورم رخ‌داده و کاهش اعتبار، نشد که این جاده زودتر به بهره‌برداری برسد؛ چراکه قرار بود با 70میلیاردتومان تمام شود؛ اما نشد.»

چشم‌به‌راه یاری وزارت راه

سید جلیل میرمحمدی میبدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس نیز در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» می‌گوید: «آسفالت جاده ورزنه-ندوشن کلا به مسافت 80 کیلومتر بوده است. 40 کیلومتر آن مربوط به اصفهان بوده که انجام و آسفالت شده و 40 کیلومتر مربوط به یزد هم زیرسازی شده است. از 20 کیلومتر باقی مانده هم بخشی آسفالت شده و مقدار کمی از آن باقی مانده است.»

میرمحمدی توضیح می‌دهد که مشکل اصلی مربوط به مطالبات پیمانکار است: «پیمانکار حدود 60میلیاردتومان طلب داشت که با مساعدت‌های صورت‌گرفته این مبلغ از طریق پرداخت اوراق اسلامی و با کمک بانک دی، تأمین شده و حدود 100 میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده است.»

با تأمین همه مطالبات، آیا شاهد بهره‌برداری از این جاده در آینده نزدیک خواهیم بود؟ میرمحمدی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «پیمانکار متعهد شده که ظرف چندماه آینده پروژه را تکمیل کند؛ اما نمی‌توانم زمان دقیق به شما بگویم. بستگی دارد که اعتبار به‌موقع در اختیارش قرار بگیرد یا نه.»

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس در ادامه به وضعیت خراب نقدینگی و اعتباری برای همه پروژه‌های در دست اجرا اشاره می‌کند: «تعهدات ایمیدرو به‌طورکامل انجام شده؛ اما به‌طورکلی شرایط اعتباری و تخصیص بودجه نه‌فقط برای این پروژه، که برای سایر پروژه هم شرایط خوبی نیست.»

با تمام این تفاسیر، گویا توپ در زمین وزارت راه است. میرمحمدی می‌گوید که پیگیر هستند تا از طرف ایمیدرو و وزارت، اعتبار جدید برای این پروژه اختصاص داده شود و اگر راه و شهرسازی بتواند زودتر مطالبات و تعهدات پیمانکار را پرداخت کرده و انجام دهد، قطعا پروژه سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

نمایندگان دو استان تا حصول نتیجه پیگیر هستند

اما حامد یزدیان، نماینده اصفهان و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی کوتاه با «اصفهان زیبا» ضمن اینکه می‌گوید خیلی در جریان جزئیات این پروژه نیست، بااین‌حال به همراهی و همفکری مشترک نمایندگان دو استان اصفهان و یزد برای پیگیری و اتمام این پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید که به‌تازگی نامه‌ای برای وزیر نوشته‌اند تا اعتبار جدید برای این پروژه اختصاص داده شود: «در مجلس پیگیر هستیم. به‌هرحال این جاده در صورت بهره‌برداری، مزایای خوبی برای هر دو استان و به‌ویژه دو شهرستان ورزنه و ندوشن دارد و مشکل اصلی هم بحث تأمین اعتبار است که اگر حل بشود، قطعا در آینده نه‌چندان دور می‌توانیم شاهد بهره‌برداری از این جاده باشیم.»

کاش این یکی بشود

مسیر آن‌قدر طولانی نیست که به سرانجام‌رساندنش این همه طولانی شود. کارشناسان هم معتقدند که این جاده نقش سازنده‌ای در رونق‌بخشی صنایع و معادن منطقه دارد و چنانچه تکمیل و راه‌اندازی شود، تحول عظیمی در  اقتصاد هردو منطقه اتفاق می‌افتد و شکوفا می‌شود.

با ساخت این راه مواصلاتی بین دو استان اصفهان و یزد، همان‌طور که اشاره شد، طول مسافت مراکز دو استان 80 کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد. آزادراه شیراز-اصفهان که بدون امکانات و زیرساخت‌های لازم تنها افتتاح شده است، قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران هم که اندر خم کوچه وعده‌های چندین‌ساله روزگار می‌گذراند. باید امیدوار باشیم که با پیگیری نمایندگان اصفهان و یزد در مجلس، حداقل جاده چندکیلومتری ورزنه-ندوشن به سرانجام خوشی برسد!

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × سه =