هنری که صبر را آموزش می‌دهد

از هشتم تا 13 بهمن، نمایشگاه آثار نگارگری، تذهیب و گل و مرغ الهام هوش‌فر در کتابخانه مرکزی برپاست. در چهارمین روز بازدید از نمایشگاه به آنجا می‌روم.

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
هنری که صبر را  آموزش می‌دهد

به گزارش اصفهان زیبا؛ از هشتم تا 13 بهمن، نمایشگاه آثار نگارگری، تذهیب و گل و مرغ الهام هوش‌فر در کتابخانه مرکزی برپاست. در چهارمین روز بازدید از نمایشگاه به آنجا می‌روم. سالن خالی و سکوت در آن جاری است. سریع به سمت آثار هوش‌فر می‌روم و یکی‌یکی به نقاشی مینیاتوری ایرانی یا به‌اصطلاح نگارگری ایرانی چشم می‌دوزم که با مکتب هنری و ظاهر درباری و اشرافی‌اش و آن رنگ‌‌ها و طرح‌های نفیس، ترکیب‌‌بندی‌‌های متعادل و توجه دقیق به جزئیات روی دیوار خودنمایی می‌کند.

در تابلوی کناری طراحی سبک گل و مرغ که از متداول‌ترین نمونه‌های تذهیب است و در تزیین انواع کتاب‌ها و تابلوهای خطاطی استفاده می‌شود، پا را از طراحی فراتر گذاشته و دورتادور کلمات خوشنویسی‌شده حلقه زده و با آمیختن خود با آن یک اثر فاخری را رقم زده است. وارد راهرو سمت چپ که می‌شوم طرح‌های گل و مرغ همچون عاشق و معشوق در مناظره عاشقانه هستند، انگار مرغ عاشق است و گل، معشوق. اینجاست که ما را به غزلی از خواجه حافظ شیرازی می‌برد که می‌فرماید:

فکر بلبل همه آن است که گل شد یارش/ گل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش

بازدید من از آثار حاضر در نمایشگاه تمام می‌شود؛ اما همچنان سالن خالی و سرشار از سکوت است. به سمت درِ ورودی که نگارگر این آثار فاخر ایستاده است می‌روم تا با او گفت‌وگو کنم. از او نمی‌خواهم خودش را معرفی کند؛ چرا که زمانی که به انتهای نمایشگاه رسیدم با پوستری که مشخصات او در آن نوشته شده بود مواجه شدم. در این پوستر نوشته شده بود: الهام هوش‌فر متولد سال 1358 در اصفهان است. فعالیت خودش را از سال 1377 آغاز می‌کند. آثار او در همایش کشوری قرآن مجید در سال 1379 و جشنواره رضوی در سال‌های 1386 و 1387 برگزیده شده است. تاکنون هفت نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بیش از 15 نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. پس از نشستن روی صندلی سریع اولین سؤالی که در ذهن دارم را از او می‌پرسم:

«چه مفاهیم و نشانه‌هایی در سبک گل و مرغ وجود دارد؟»
این سبک نماد موهبت الهی و تجلی ظریف و لطیف آفریدگار است. این هنر در دیوارنگاری‌ها و به‌خصوص دیوارنگاره‌های دوره قاجار بسیار کاربرد داشته که شامل نقاشی‌های دیواری، کاشی نگاره و… است.
البته باید به این نکته هم اشاره کنم که گل و مرغ در آثار صنایع‌دستی هم بسیار کاربرد دارد.
از نظر شما تکنیک‌ها و ابزار نگارگری تا چه اندازه امکان به‌روزشدن و نوآوری دارند؟
در هنر تذهیب هر شخصی زمانی که به یک ظرفیت و توانمندی بالا برسد می‌تواند نوآوری ایجاد کند.

من ترجیح می‌دهم اگر نوآوری هم در طرح ایجاد می‌شود، در قالب همان طرح‌های قدیمی ایجاد شود تا هویت این هنر نادیده گرفته نشود.
فعالیت حرفه‌ای در زمینه نقاشی و نگارگری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید امروزه دیدگاه نسل جدید به این هنر چگونه است؟
خدا را شکر افراد توانمندی در اصفهان در زمینه نقاشی و نگارگری فعالیت می‌کنند. متأسفانه بچه‌های دهه نود حوصله و صبری که این هنر می‌طلبد را نمی‌پذیرند. برخی از آن‌ها تمایل دارند که با یادگیری این هنر سریع درآمد کسب کنند؛ درصورتی‌که این هنر نیازمند زمان و صبر فراوان است و زمانی که فرد پس از فعالیت فراوان توانست در این هنر شناخته شود، می‌تواند درآمد کسب کند.

مهم‌ترین عاملی که سبب دلسرد شدن هنرمند می‌شود، بی‌توجهی مسئولان است.
هنرمند فعالیت انجام می‌دهد و انتظار حمایت مالی ندارد؛ اما زمانی که مسئولان را برای بازدید دعوت می‌کنیم و برای بازدید آثار هنری مراجعه نمی‌کنند، دلسرد می‌شویم.