فرصتی برای تقویت دیپلماسی و اقتصاد شهری با حضور بیش از 20 نماینده از سراسر جهان

اصفهان آماده فرصت‌ها

در شرایطی که صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیپلماسی عمومی و اقتصادی در نظام بین‌الملل شناخته می‌شود، اصفهان به‌عنوان یکی از مقاصد راهبردی گردشگری ایران، میزبان گردهمایی ۱۰۰ توراپراتور از سراسر جهان شد …

تاریخ انتشار: 10:03 - یکشنبه 1403/12/5
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
اصفهان آماده فرصت‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ در شرایطی که صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیپلماسی عمومی و اقتصادی در نظام بین‌الملل شناخته می‌شود، اصفهان به‌عنوان یکی از مقاصد راهبردی گردشگری ایران، میزبان گردهمایی ۱۰۰ توراپراتور از سراسر جهان شد؛ رویدادی که علاوه بر ظرفیت‌سازی در حوزه توسعه گردشگری ورودی، می‌تواند نقشی کلیدی در تغییر نگرش جوامع بین‌المللی نسبت به ایران و تقویت تعاملات تجاری و اقتصادی ایفا کند.

این گردهمایی که با ابتکار و میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان و در همکاری وزارت امور خارجه، مدیرانی شهری و استانی و فعالان عرصه گردشگری کشورمان برگزار شد، نمایندگانی از قاره‌های مختلف ازجمله آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا و آفریقا را گرد هم آورد تا با زیرساخت‌های گردشگری، ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی اصفهان آشنا شوند.

اگرچه این برنامه قرار بود در آبان‌ سال جاری اجرا شود، اما به دلیل شرایط منطقه‌ای به تعویق افتاد و برخی از شرکت‌کنندگان اروپایی از حضور در آن بازماندند؛ بااین‌حال استقبال گسترده‌ای از سوی کشورهای مختلف صورت گرفت و اصفهان توانست میزبان نمایندگانی از اندونزی، مالزی، ویتنام، هند، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، یونان، الجزایر، برزیل، مکزیک و دیگر کشورها برای پنج روز باشد.

دیپلماسی گردشگری؛ مسیری نوین برای تعاملات بین‌المللی

حضور توراپراتورهای بین‌المللی در اصفهان را می‌توان از دو منظر تحلیل کرد؛ نخست اینکه این رویداد می‌تواند در چارچوب دیپلماسی گردشگری و با هدف بهره‌گیری از تعاملات میان‌ فرهنگی برای تقویت روابط میان کشورها و شهرها از سراسر دنیا به شمار رود؛ چراکه این گروه از متخصصان صنعت گردشگری که با هدف بررسی شرایط و برنامه‌ریزی برای تورهای ورودی به ایران به اصفهان آمده‌اند، درواقع سفیرانی خواهند بود که با انتقال تجربیات خود، تصویر واقعی‌تری از ایران را به مخاطبان بین‌المللی ارائه خواهند کرد.

از سوی دیگر، این رویداد در راستای دیپلماسی اقتصادی نیز حائز اهمیت است؛ چرا‌که توسعه گردشگری خارجی علاوه بر مزایای فرهنگی، آورده اقتصادی چشمگیری برای اصفهان و ایران به همراه خواهد داشت. افزایش ورود گردشگران به ایران به معنای رشد صنایع وابسته ازجمله هتلداری، حمل‌ونقل، صنایع‌دستی و بخش‌های خدماتی دیگر است که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تقویت تعاملات تجاری باشد.

اصفهان در مسیر جذب گردشگران بین‌المللی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

یکی از چالش‌های اساسی در مسیر توسعه گردشگری بین‌المللی در اصفهان، نبود پروازهای مستقیم بین‌المللی است؛ موضوعی که برگزارکنندگان این رویداد با همکاری شرکت‌های هواپیمایی همچون ترکیش ایرلاین تلاش کردند تا حدی بر آن غلبه کنند و در رفع برای رفع این چالش پیگیری‌های مستمر را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بااین‌وجود، ضرورت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی و ایجاد خطوط پروازی مستقیم به مقاصد مهم جهانی همچنان یکی از مطالبات اصلی فعالان گردشگری است.

موضوعی که مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری، صنایع‌دستی و فرش اتاق بازرگانی اصفهان، درباره آن به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «هدف اصلی ما از برگزاری این رویداد، ایجاد زمینه‌ای برای آشنایی هرچه بیشتر توراپراتورهای خارجی با اصفهان و ظرفیت‌های آن بود. هدفی که با وجود چالش‌هایی نظیر عدم برقراری پروازهای مستقیم، تلاش کردیم این فرصت را ایجاد کنیم تا آن‌ها از نزدیک با جاذبه‌های تاریخی، هنری و امکانات گردشگری این شهر آشنا شوند و در برنامه‌های خود، ایران و به‌ویژه اصفهان را به‌عنوان یک مقصد ویژه مدنظر قرار دهند.»

او با اشاره به اثرات گسترده این گردهمایی بر دیپلماسی عمومی و اقتصادی می‌افزاید: «امروزه دیپلماسی گردشگری یکی از ابزارهای مؤثر در معرفی کشورهای مختلف و اصلاح تصویر آن‌ها در اذهان عمومی جهانیان است. بسیاری از کشورهایی که نمایندگانشان در این رویداد حضور داشتند، ممکن است پیش‌ازاین، تصور متفاوتی از ایران و شرایط گردشگری آن داشته باشند؛ اما اکنون آن‌ها به‌عنوان سفیرانی غیررسمی، تجربه مستقیم خود را در اختیار دیگران قرار خواهند داد.»

ایزدی همچنین عنوان می‌کند در بستر این رویداد دیگر استان‌ها و البته اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور می‌توانند با الگوبرداری از آن، اتفاقات خوبی را بین بخش خصوصی و دولتی در چنین فضایی رقم بزنند.

برنامه‌ریزی برای آینده؛ گام‌های بلند در مسیر توسعه پایدار گردشگری

در جریان این رویداد، توراپراتورها از بخش‌های مختلف شهر اصفهان ازجمله هتل‌های پنج‌ستاره، مناطق فرهنگی، کارگاه‌های صنایع‌دستی، مراکز تولید فرش و اماکن مذهبی بازدید کردند تا بتوانند تصویر دقیق‌تری از ظرفیت‌های موجود شهر در برنامه‌ریزی تورهای آینده خود به اصفهان داشته باشند. نکته قابل‌توجه این است که تأثیر چنین برنامه‌هایی فراتر از حوزه گردشگری صرف است؛ چراکه این تعاملات می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های تجاری، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و حتی تبادلات فرهنگی پایدار باشد.

ایزدی با اشاره به بازخوردهای مثبت توراپراتورها از سفر به اصفهان تصریح می‌کند: «بسیاری از توراپراتورهای بین‌المللی که برای اولین‌بار به اصفهان آمده بودند، اذعان داشتند که شهر، بسیار فراتر از انتظارات آن‌ها بوده است. ترکیبی از معماری تاریخی، صنایع‌دستی کم‌نظیر، غذاهای محلی و مهمان‌نوازی مردم، تصویری کاملا متفاوت از ایران را برای آن‌ها ترسیم کرده است. این نشان می‌دهد که اگر ما بتوانیم در حوزه اطلاع‌رسانی بین‌المللی و تبلیغات عملکرد قوی‌تری داشته باشیم، می‌توانیم با وجود همه تبلیغات منفی خارج از ایران، اصفهان و ایران را در صدر مقاصد گردشگری جهان قرار دهیم و صلح و آرامش و دوستی را به شکل‌های مختلف برای جهانیان به نمایش بگذاریم.»

او همچنین بر ضرورت استمرار چنین برنامه‌هایی تأکید دارد و می‌گوید: «ما نباید این رویداد را یک برنامه مقطعی بدانیم، بلکه باید آن را به یک جریان مستمر تبدیل کنیم. آن‌طور که در نظر داریم سال آینده این برنامه را مجددا برگزار کنیم تا در بستر آن شاهد بازتاب گسترده‌تری در حوزه داخلی بین‌الملل داشته باشیم.»

اصفهان، آماده پذیرش فرصت‌های جدید

با توجه به تأثیر گسترده دیپلماسی گردشگری در بهبود تصویر ایران در سطح بین‌الملل، برگزاری این گردهمایی را می‌توان گامی مؤثر در مسیر مقابله با تصویرسازی‌های نادرست در خارج از مرزها دانست. ایران و به‌ویژه اصفهان، با برخورداری از تمدنی غنی، زیرساخت‌های مناسب و مردمی مهمان‌نواز، این ظرفیت را دارد که به یکی از قطب‌های مهم گردشگری منطقه و فرامنطقه تبدیل شود؛ مشروط بر آنکه راهبردهای تبلیغاتی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌برداری حداکثری از چنین فرصت‌هایی در دستور کار قرار گیرد.

ایزدی در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه گردشگری خاطرنشان می‌کند: «ما به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های گردشگری اصفهان را نه‌فقط در قالب جذب توریست، بلکه به‌عنوان بستری برای تعاملات اقتصادی و دیپلماسی بین‌المللی معرفی کنیم. هدف ما این است که به اشکال مختلف و با برگزاری چنین رویدادهایی اصفهان را به شهری جهانی در صنعت گردشگری تبدیل کنیم و این مسیر، نیازمند همکاری همه بخش‌ها، از دولتی تا خصوصی است. در همین راستا با جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌توانیم زیرساخت‌های خود را ترمیم کنیم و با همین داشته‌های موجود به تقویت بخش گردشگری بپردازیم.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × 3 =