مروری بر انیمیشن «فیلم برادران سوپر ماریو»:

نوستالژی قارچ‌خور این‌بار در انیمیشن!

«فیلم برادران سوپر ماریو» (Super Mario Bros. Movie) یک انیمیشن بلند سینمایی محصول ۲۰۲۳ است که شرکت‌های ایلومینیشن (Illumination)، یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) و نینتندو (Nintendo) آن را بر اساس مجموعه بازی‌های ویدئویی ماریو ساخته‌اند.

تاریخ انتشار: 08:32 - سه شنبه 1402/01/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نوستالژی قارچ‌خور این‌بار در انیمیشن!

«فیلم برادران سوپر ماریو» (Super Mario Bros. Movie) یک انیمیشن بلند سینمایی محصول ۲۰۲۳ است که شرکت‌های ایلومینیشن (Illumination)، یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) و نینتندو (Nintendo) آن را بر اساس مجموعه بازی‌های ویدئویی ماریو ساخته‌اند.

این انیمیشن در آوریل 2023 اکران شد و نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد. اما با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد؛ به نحوی که 678 میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخته و به پرفروش‌ترین فیلم 2023 تبدیل شده و رکورد پرفروش‌ترین «انیمیشن مبتنی بر بازی ویدئویی» را از آن خود کرده است.

این انیمیشن روح مجموعه بازی‌های ویدئویی محبوب نینتندو را به تصویر می‌کشد. به‌گونه‌ای که از نظر بصری خیره‌کننده است و به لحاظ احساسی جذاب است.

این انیمیشن به کارگردانی آرون هوروث و مایکل ژلنیک، با فیلم‌نامه‌ای از متیو فوگل، از مدیوم انیمیشن دیجیتال بهره می‌گیرد تا دنیایی عجیب و سیال بیافریند و مخاطبانش را در هر سنی که هستند، مجذوب خود کند.

پس از شکست «فیلم برادران سوپر ماریو» در 1993، نینتندو در صدور مجوز دارایی‌های خود برای فیلم‌ها با احتیاط عمل می‌کرد. در سال 2014 سونی پیکچرز تلاش کرد حقوق فیلم مرتبط با ماریو را تضمین کند. اما به دلیل درگیری احتمالی با سونی اینتراکتیو انترتینمنت (Sony Interactive Entertainment) (رقیب نینتندو) مذاکرات نهایی نشد.

در سال 2016 نینتندو مذاکرات خود را با ایلومینیشن آغاز کرد و در ژانویه 2018 نینتندو اعلام کرد که میاموتو و ملداندری به‌صورت مشترک تهیه‌کننده فیلم خواهند بود. در آگوست 2021 آرون هوروث و مایکل ژلنیک به‌عنوان کارگردان و متیو فوگل به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس برگزیده شدند.

این انیمیشن ماجراهای ماریو، لوله‌کش سبیلو و مشهور نینتندو (با صداپیشگی کریس پرت) و برادر ترسویش، لوئیجی (با صداپیشگی چارلی دی) را روایت می‌کند.

این دو برادر شروع به راه‌اندازی کسب‌وکار لوله‌کشی خود می‌کنند. اما یک بار زمانی که می‌خواهند شکستگی لوله فاضلاب را برطرف کنند، به یک جهان موازی کشیده می‌شوند.

ماریو در سرزمین قارچ‌ها فرود می‌آید: دنیایی رنگارنگ و پر از موجودات قارچی به رهبری شاهزاده پیچ (با صداپیشگی آنیا تیلور-جوی). از سوی دیگر، لوئیجی از سرزمین تاریکی‌ها سردرمی‌آورد: دنیایی از درختان تاریک و اسکلت‌های ترسناک. ماریو که تصمیم گرفته برادرش را نجات دهد، با شاهزاده پیچ متحد می‌شود تا او را از شر پادشاهی باوزر، جانور آتشین خرابکار، نجات دهد.

باوزر (با صداپیشگی جک بلک)، شخصیت پیچیده‌ای است که هم یک شرور تهدیدآمیز را تجسم می‌کند و هم یک غول آسیب‌پذیر را؛ به نحوی که عاشق شاهزاده می‌شود. «فیلم برادران سوپر ماریو» یک جشنواره بصری است که از انیمیشن رایانه‌ای برای ایجاد سکانس‌های اکشن پویا و مناظر زنده استفاده کرده و سرعت و نور را روی صفحه زنده می‌کند.

این فیلم با موفقیت، بازی ویدئویی ماریو را به مدیوم انیمیشن ترجمه می‌کند. ماریو از یک بلوک هوابرد شناور به بلوک دیگر می‌پرد، در شبکه‌ای از تیرآهن‌های قرمز و در یک میدان گلادیاتوری، با دانکی کونگ روبه‌رو می‌شود و در یک بزرگراه رنگین‌کمانی رانندگی می‌کند.

این انیمیشن علاوه بر قدرت بصری، داستان جذابی هم دارد و می‌تواند مخاطبانی گسترده‌تر از جامعه گیمرها را فراهم آورد.

پیوند بین ماریو و لوئیجی قوی و صمیمانه به تصویر کشیده شده است و تلاش آن‌ها برای نجات یکدیگر، لایه‌ای احساسی به فیلم اضافه می‌کند. شاهزاده پیچ یک مدیر قوی و توانا به تصویر کشیده شده و رابطه مناسب و باورپذیری با ماریو دارد.

رابطه میان باوزر و شاهزاده نیز جذاب و پویاست. زیرا به شخصیت شرور داستان، پیچیدگی اضافه می‌کند و یک داستان فرعی رمانتیک به وجود می‌آورد که هم طنزآمیز و هم دلهره‌آور است.

این فیلم همچنین به عناصر نمادین مجموعه بازی‌های ویدئویی ماریو (ازجمله پاورآپ‌های کلاسیک مانند «قارچ جادویی»، «گل آتشین» و «ستاره جادویی» که به طرز هوشمندانه‌ای در داستان فیلم گنجانده شده‌اند)، ادای احترام می‌کند.

توجه فیلم به جزئیات در به‌تصویرکشیدن ماهیت بازی ویدئویی، از جلوه‌های صوتی نمادین گرفته تا طراحی شخصیت‌های آشنا، برای طرفداران این فرنچایز، لذت‌بخش خواهد بود.

«فیلم برادران سوپر ماریو» فقط یک سفر نوستالژیک برای طرفداران این بازی ویدئویی نیست. بلکه برداشتی تازه و تخیلی از شخصیت‌های محبوب و دنیای آن‌هاست.

این فیلم با موفقیت، عناصر نوستالژیک را با پرداخت‌های جدید متعادل می‌کند و تجربه‌ای می‌سازد که هم برای طرفداران قدیمی و هم برای تازه‌واردان جذاب و پذیرفتنی است؛ طنز فیلم نیز برجسته است؛ با جمله‌های شوخی‌آمیز، نگاه‌های هوشمندانه و کمدی بی‌نظیری که تماشاگرانش را در هر سن‌وسالی می‌خنداند.

اما فراتر از سرگرمی، «فیلم برادران سوپر ماریو» حاوی پیام‌های مثبتی درباره کار تیمی و شجاعت و قدرت دوستی است. عزم تزلزل‌ناپذیر ماریو و لوئیجی برای نجات یکدیگر، گواهی بر پیوند خانوادگی است و رهبری و تدبیر شاهزاده پیچ، مفاهیم اعتماد و توانمندی را به مخاطبان القا می‌کند.

«فیلم برادران سوپر ماریو» تجربه‌ای تازه و سرگرم‌کننده را ارائه می‌دهد. چه از طرفداران قدیمی مجموعه برادران سوپر ماریو باشید و چه صرفا عاشق فیلم‌های انیمیشن، «فیلم برادران سوپر ماریو» تماشایی است که تماشاگران را در هر سنی به وجد خواهد آورد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده − 11 =