به گزارش اصفهان زیبا؛ قطع برق در صنایع یکی از مشکلات اساسی در ایران است که تأثیرات منفی زیاد و جبران ناپذیری بر تولید و اشتغال دارد.
علیاصغر آهنیها، نماینده کارفرمایان در شورایعالی کار، به مسائل زیر اشاره کرد:
-
کاهش ظرفیت تولید: در حال حاضر فقط ۵۰ درصد از ظرفیت صنایع در شهرکهای صنعتی فعال است.
-
اولویت قطع برق: در بیشتر کشورهای جهان، صنایع در اولویت قطع برق قرار ندارند، اما در ایران اینطور نیست. صنایع اولین بخشی هستند که برق آنها قطع میشود، که باعث توقف تولید و خرابی قطعات صنعتی میشود.
-
مشکلات کارگران: علاوه بر مشکلات تولید، قطع برق به مشکلات کارگران افزوده است. در این شرایط، کارفرمایان باید در سه ماه پایانی سال، هزینههای اضافی مانند حقوق و عیدی را پرداخت کنند، در حالی که ظرفیت صنایع به دلیل قطعی برق کاهش یافته است.
-
قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار: مطابق این قانون، واحدهای تولیدی نباید در اولویت قطع برق یا گاز قرار گیرند. همچنین شرکتهای عرضهکننده خدمات باید جبران خسارات ناشی از قطع این خدمات را پیشبینی کنند.
راهکارها و تغییرات مورد نیاز
-
نگاه به تولید باید تغییر کند: برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، لازم است صنایع در اولویت حمایت قرار گیرند.
-
حمایت از اشتغال: با حمایت از تولید و اشتغال، میتوانیم شرایط را برای رونق اقتصاد و جذب سرمایهگذاران در صنعت فراهم کنیم./تسنیم



