به گزارش اصفهان زیبا؛ رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان از کمبود نیروهای پدریار و مادریار در مدارس استثنایی خبر داد.
زهرا قجاوند گفت: یکی از نیازهای اساسی ما وجود نیروهای پدریار و مادریار در مدارس استثنایی است.
بسیاری از دانشآموزان حتی برای خوردن میانوعده نیز به کمک نیاز دارند و نباید این مسئولیت تنها بر دوش مدیران و کادر اجرایی باشد.
قجاوند تصریح کرد: دانشآموزان استثنایی جلوهای از لطف الهی هستند.
ضرورت مصوبات حمایتی و راهگشا برای بهبود شرایط دانشآموزان استثنایی
او افزود: اکنون که بخشی از دغدغهها و مشکلات آنها مطرح شده، انتظار میرود شورای آموزشوپرورش، مصوباتی حمایتی و راهگشا برای بهبود شرایط این دانشآموزان تصویب کند.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان به آمار نیروهای موجود اشاره کرد.
او عنوان کرد: در حال حاضر ۵۴۰۰ دانشآموز با نیازهای ویژه در استان اصفهان تحصیل میکنند که ۳۳۰۰ نفر از آنها پسر هستند.
به گفته قجاوند، این دانشآموزان در ۸۰ مدرسه خاص و بیش از ۱۲۰ مدرسه تلفیقی آموزش میبینند.
او افزود: مدارس بر اساس نوع نیاز مانند آسیب بینایی، شنوایی، اختلال طیف اتیسم و مشکلات ذهنی تقسیمبندی شدهاند.
با کمبود جدی نیرو در مدارس استثنایی مواجهیم
قجاوند ادامه داد: با وجود فعالیت حدود ۱۹۰۰ نیروی آموزشی شامل رسمی، طرحی و خرید خدمت و ۳۰۰۰ نفر در حوزههای آموزش، پرورش و توانبخشی، هنوز با کمبودهای جدی مواجه هستیم.
او تأکید کرد: میانگین تراکم کلاسها باید پایین باشد؛ اما در برخی مناطق به ۵ تا ۷ نفر هم میرسد؛
همچنین، رشد دانشآموزان دارای اتیسم در شهرهایی مانند شاهینشهر، نیاز به تأسیس مدارس تخصصی جدید را ضروری کرده است.
قجاوند با اشاره به مشکلات حملونقل گفت: برخی مناطق هنوز سرویس مناسب ندارند.
او پیشنهاد کرد فرمانداران بودجه شهرستانی را به ایابوذهاب دانشآموزان استثنایی اختصاص دهند.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تأمین بودجه ۱۳ میلیارد تومانی برای ۱۲۰ نیروی کمکی در مدارس
با مشارکت دستگاهها قابل تحقق است.
او همچنین استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی برای آموزش دانشآموزان دارای اختلال یادگیری را مهم دانست.
قجاوند در پایان از اقدام شهرداری منطقه ۱۵ برای تخصیص زمین ۲۰۰۰ متری جهت احداث بوستان ویژه تشکر کرد./فارس















