به گزارش اصفهان زیبا؛ معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان از ایجاد پارکینگهای ویژه در نقاط ورودی ناژوان خبر داد.
سعید ساکت گفت: بر اساس برنامهریزی انجام شده، احداث پارکینگهای ویژه در پنج نقطه از نقاط ورودی به ناژوان پیشبینی شده و در اولویت قرار گرفته است.
او اظهار کرد: این طرح با هدف افزایش بیش از دوبرابری ظرفیت پارک در این منطقه انجام میشود.
مقصد گردشگری اصفهان
او با اشاره به برگزاری جلسه کمیته راهبری تحققپذیری طرح ناژوان اظهار کرد:
محدوده ناژوان بهعنوان یکی از مهمترین پهنههای سبز و ریههای تنفسی کلانشهر اصفهان، همواره با استقبال گسترده شهروندان و گردشگران روبهرو است.
ضرورت ساماندهی ترافیک ناژوان
ساکت با بیان اینکه این مرکز ارزشمند نقش زیستمحیطی دارد، افزود:
ناژوان بهواسطه برخورداری از جاذبههای متنوع طبیعی و تفریحی، به مقصد بخش عمدهای از سفرهای شهری و بینشهری گردشگران تبدیل شده است؛
همین موضوع، ساماندهی ترافیکی و رفع مشکلات دسترسی را بیش از پیش ضرورت میبخشد.
انجام مطالعات آماری برای شناسایی دقیق مسائل ترافیکی
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد:
با هدف شناسایی دقیق مسائل ترافیکی ناژوان، مطالعات آماری در دو بخش «شمارش حجم خودروها» و «مصاحبه حضوری با سرنشینان» انجام شد.
به گفته او، این مطالعات را گروه مطالعات و برنامهریزی حوزه معاونت انجام داده
تا سناریوهای اقدامی برای بهبود مشکلات ترافیکی و اتخاذ راهکار مؤثر با نگاه دقیقتر و مبتنی بر اصول و فصول علمی صورت گیرد.
جزئیات مطالعات
ساکت افزود: طی این بررسیها، حجم ورودی، مدتزمان توقف خودروها، تعداد سرنشینان و مبادی سفر با روشهای علمی استخراج و تحلیل شد.
نتایج این بررسیها نقش مهمی در برنامهریزی آینده مدیریت شهری در این نقطه خواهد داشت.
طبق این آمار، میانگین مدت توقف خودروها در ناژوان ۱۳۸ دقیقه و متوسط تعداد سرنشینها به ازای هر خودرو ۳/۱ نفر است.
جایگاه فراشهری ناژوان
او با اشاره به استعداد جذب سفر به این منطقه گفت:
۵۵ درصد خودروهای ورودی به ناژوان، متعلق به مسافران خارج از اصفهان است که بیانگر جایگاه فراشهری این محدوده دارد.
اهمیت مدیریت ترافیک در خیابانهای الفت و باغ فردوس
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ورودیهای اصلی ناژوان تصریح کرد:
بیش از ۴۶درصد از حجم ورودی این منطقه از خیابان الفت و ۱۶درصد از باغ فردوس انجام میشود؛
ضمن اینکه در مسیرهای خروج نیز سهم خیابان الفت ۴۲درصد و باغ فردوس ۲۳درصد است که این آمار، اهمیت برنامهریزی ویژه برای مدیریت ترافیک این دو محور اصلی را دوچندان میکند.
ساکت خاطرنشان کرد: متناسب با یافتههای آماری، مجموعهای از راهکارها در سه بازه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت
برای ساماندهی ترافیک ناژوان پیشنهاد و توسط مدیریت ساماندهی ناژوان در دستور کار قرار گرفته است.
او با اشاره به برگزاری هفتمین جلسه طرح تحقق پذیری ناژوان گفت:
در موضوع ترافیکی حرکت به سمت اجرای طرح ویژه اراضی ناژوان مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سیام تیر ۱۳۹۹ نیز یکی از تأکیدات مهم این جلسه بود.
افزایش ظرفیت پارکینگها
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: توسعه و افزایش ظرفیت پارکینگ از جمله تدابیر مطرح شده است؛
چراکه هماکنون در محدوده ناژوان ۱۲۰۰ ظرفیت پارکینگ روباز وجود دارد؛
همچنین پارکینگ حاشیه جنوب زایندهرود پاسخگوی ۸۰۰ خودرو و شمال زایندهرود دارای حدود ۴۰۰ ظرفیت پارک حاشیهای است.
میدان سهروردی؛ پایلوت ویژه طرح
ساکت ادامه داد: میدان سهروردی نیز به عنوان پایلوت ویژه این طرح انتخاب شده تا با احداث پارکینگ، بخش مهمی از نیازهای ترافیکی این منطقه پاسخ داده شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در پایان تأکید کرد:
طی دو سال اخیر طرحهای متعددی برای ساماندهی ترافیک ناژوان از سوی مدیریت این مجموعه اجرا شده است.
همچنین با طرحهای عملیاتیشده مصوبه اخیر، سرعت و کیفیت ساماندهی نقاط پرتردد به شکل محسوسی ارتقا خواهد یافت.
رویکرد تعاملی و آیندهنگر برای صیانت از ناژوان
او تأکید کرد: مدیریت طرح ناژوان با رویکردی تعاملی و آیندهنگر، در کنار معاونت حملونقل و ترافیک،
بر ایجاد ظرفیتهای جدید گردشگری و صیانت از این پهنه سبز ارزشمند تأکید دارد.
تمام این تلاشها به گونهای انجام میشود که آثار ملموس و مشهود آن برای شهروندان و گردشگران قابل احساس باشد.
آغاز طرح؛ ابتدای سال آینده
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود:
نقطهگذاری زمانی برای ساماندهیها با رویکرد اقدامات گام به گام برای ابتدای سال آینده است
تا با لحاظ حفظ هویت این محدوده ارزشمند چالشهای ترافیکی نیز ساماندهی و خدمات در آن ارتقا یابد.















