نقش ممتاز اصفهان در کنترل و مدیریت حوادث کشور:

راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق غرب آسیا در اصفهان

روز گذشته تلاش‌های مدیریت شهری به ثمر نشست و از نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق غرب آسیا با حضور علی احمدی فرماندار اصفهان، مدیران شهری و استانی و مدیران عامل سازمان‌های آتش‌نشانی کلان‌شهرهای کشور در اصفهان بهره‌برداری شد.

تاریخ انتشار: 12:05 - دوشنبه 1402/02/11
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق غرب آسیا در اصفهان

روز گذشته تلاش‌های مدیریت شهری به ثمر نشست و از نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق غرب آسیا با حضور علی احمدی فرماندار اصفهان، مدیران شهری و استانی و مدیران عامل سازمان‌های آتش‌نشانی کلان‌شهرهای کشور در اصفهان بهره‌برداری شد.

این آزمایشگاه به همت شهرداری اصفهان، در حالی افتتاح شد که تنها پنج کشور در جهان چنین دستاوردی دارند.

در این افتتاحیه، نمایشگاه تجهیزات ایمنی و خدمات نجات و امداد، ادوات و خودروهای سبک و سنگین و موتورهای چهارچرخ نیز برگزار شده است.

در این آیین، مانور امداد و نجات تله‌کابین و تله‌سیژ به صورت نمادین انجام شد. مدیران عامل سازمان‌های آتش‌نشانی کلان‌شهرهای کشور با حضور در این آیین با دستاوردهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان آشنا شدند و از نمایشگاه ادوات و تجهیزات این مجموعه بازدید کردند.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان: شناسایی ۵۳ مخاطره قابل وقوع در کشور

اصفهان جانشین تهران در مدیریت بحران برای زلزله و استان معین هشت استان دیگر است. این شهر نقش ممتازی در کنترل و مدیریت حوادث استان دارد و در این زمینه از استان‌های دیگر پیشی گرفته است.

مخاطرات سیل، زلزله و خشک‌سالی به عنوان مهم‌ترین حوادث طبیعی و حریق به‌عنوان مهم‌ترین حادثه انسان‌ساز مشخص شناخته شده است و در قانون برای مدیریت آن دستگاه‌های موظف تعیین شده‌اند.

در قانون مدیریت بحران کشور ۵۳ مخاطره قابل وقوع در کشور شناسایی شده است که ۴۲ مخاطره از آن‌ها امکان وقوع در استان اصفهان را دارد.

طرح مطالعاتی شناسایی، برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌ها و تاکتیک‌های لازم در قالب اجرای طرح پیشگیری و کنترل بحران در استان در حال انجام است.

مجموعه اقدامات متنوعی در زمان‌های مختلف همچون سیل، زلزله و بارش برف در استان‌های معین به همت سازمان آتش‌نشانی اصفهان در دستور کار قرار گرفته است. این کمک‌ها شامل تجهیزات و نیروی انسانی متخصص به همت سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان بوده است.

سازمان شهرداری‌های کشور باید چابک‌ سازی نیروی متخصص، در اختیار گذاشتن امکانات متناسب با مأموریت‌ها و اقدامات برای آتش‌نشانی شهرداری اصفهان را در دستور کار قرار دهند.

همچنین تقویت نیروی انسانی در سازمان‌های آتش‌نشانی، خرید تجهیزات و نوسازی ناوگان فرسوده آتش‌نشانی از جمله درخواست‌های دیگر از سازمان شهرداری‌های کشور است.

حضور چشمگیر و مؤثر نیروهای سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در سیل خوزستان و اقصی نقاط کشور تنها بخشی از خدمات آتش‌نشانان این شهر است. از این‌رو تقویت نیروی انسانی، تجهیز و خرید تجهیزات خواسته اول و آخر ماست، اما جاری‌بودن زاینده‌رود این رود نشاط‌آور در اصفهان مطالبه اصلی مردم اصفهان و مسئولان از وزارت نیروست.

شهروندان اصفهان علاقه‌مند هستند رودخانه زاینده‌رود به عنوان شاهرگ حیاتی شهر استان به صورت دائمی احیا شود. در واقع طرح احیای زاینده‌رود و اجرای حقابه‌های زیست‌محیطی کشاورزان و محیط‌زیست از جمله مهم‌ترین مطالبات اصفهان است.

مهدی بقایی، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان: اختصاص بودجه برای خرید تجهیزات جدید ایمنی

سرعت در عملیات امداد و نجات آتش‌نشانان امری مهم است که سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان همتی مضاعف در این راستا دارد. خرید تجهیزات جدید و نوین در راستای ارتقای ضریب ایمنی شهر در اعتبارات و بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان پیش‌بینی شده است.

گاهی بر استفاده از روش‌های قدیمی برای حل و فصل امور پافشاری می‌کنیم؛ در حالی که می‌توان با روش‌های نوین و جدید در امر پیشگیری، مانع از بروز حوادث شد.

برای سرعت رسیدن به حریق باید این کار را انجام دهیم. پیشگیری موضوع بسیار مهمی است و گاهی از علت‌یابی متوجه می‌شویم که باید پیشگیری کنیم.

راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق غرب آسیا در اصفهان بنا به ضرورت و حاکی از اهمیت موضوع علت‌یابی برای پیشگیری از حوادث است.

این آزمایشگاه با همکاری دانشگاه اصفهان تأسیس شده است که فقط یک اقدام تجهیز‌محور نیست. بلکه برخاسته از نگاه و افق بلند برای حوزه پیشگیری است و امیدواریم این روند به سرانجام خوبی برسد.

آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان: پای ایمنی شهر ایستاده‌ایم

ارتقای ضریب ایمنی شهر اصفهان مهم‌ترین هدف سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان است. نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق در غرب آسیا با همکاری شهرداری و دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد.

از نتایج حاصل از تشخیص حریق می‌توانیم در زمینه‌های مختلف از جمله موضوعات قضایی و انتظامی بهره‌مند شویم. به‌منظور ارائه خدمات حرفه‌ای در زمان حادثه و همچنین در راستای تحقق شعار «پای ایمنی شهر ایستاده‌ایم».

خرید تجهیزات لازم برای آزمایشگاه علت‌یابی حریق در قالب تفاهم‌نامه‌ای در سه فاز با دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان تنظیم شد. هنگام وقوع حریق و حوادث، تشخیص علت حریق ضروری است که این آزمایشگاه می‌تواند در سطح کشوری به این نیاز کمک کند.

افتتاح نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق در غرب آسیا به همت شهرداری اصفهان، در حالی که فقط پنج کشور در جهان چنین دستاورد و فناوری را دارد، برگ زرینی بر افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

دو فاز دیگر این آزمایشگاه را با تلاش همکارانمان به بهره‌برداری خواهیم رساند تا از نتایج آن در تشخیص حریق در زمینه‌های مختلف از جمله موارد قضایی و انتظامی بهره‌مند شویم.

شهرام تنگستانی‌نژاد، نماینده و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان: راه اندازی آزمایشگاه علت‌یابی حریق، کاهش جرائم آتش‌سوزی عمدی را به دنبال دارد

هدف از راه اندازی آزمایشگاه علت حریق، تأیید شواهد علمی و جمع آوری آن‌ها برای یک آتش سوزی و حریق و انتقال این شواهد به صورت استاندارد به آزمایشگاه و تجزیه و تحلیل این شواهد به صورت علمی و کشف علت حریق است.

در واقع ابزاری است که به بازرس فنی آتش‌نشانی کمک می کند که علت حریق را به صورت خیلی سریع تر و علمی‌تر مشخص کند. ضرورت راه‌اندازی این آزمایشگاه این است که متأسفانه با توسعه علم شاهد توسعه جرائم علمی هم هستیم و در واقع مجرمان نیز به صورت علمی مرتکب جرائم و تخلفات می‌شوند.

اگر در گذشته 40 تا 50 درصد پیش سوانح سوختگی به صورت عمدی با بنزین و گازوئیل بود، در حال حاضر 7 تا 8 دسته مواد وجود دارد که تنوع زیادی دارند و علت آتش‌سوزی را سخت می‌کنند.

در کل چنین آزمایشگاه‌هایی به تشخیص سریع جرم کمک می‌کند. هنگامی که جرم سریع تشخیص داده می‌شود، مجرم گستاخ نمی‌شود و در پی تکرار یا ایجاد جرم نیست و معدودشدن جرم باعث افزایش امنیت شهروندان می‌شود و این ضررورت چنین آزمایشگاهی است.

آزمایشگاه تشخیص حریق جزو آزمایشگاه شیمی تشخیص جرم یا شیمی جنایی است که شاخه های مختلفی دارد. تخلفات سایبری در کل دنیا وجود دارد و با آن دست به گریبان هستیم. چون رقم تخلفات سایبری در سال 2023 حدود 8 هزار میلیارد دلار است.

اگر 20 سال پیش می‌گفتیم باید مراقب تخلفات سایبری باشیم، می‌گفتند شما دانشگاهیان می‌توانید ویروس‌کشی کنید.

در حال حاضر تخلفات سایبری حوزه های مختلفی دارد که خوشبختانه با آینده‌نگری که در سازمان آتش‌نشانی اصفهان بوده، به‌موقع اقدام شده است. چون این آزمایشگاه جنایی مربوط به تشخیص حریق در واقع شروع آن از انتهای قرن 20 و ابتدای قرن 21 است و ما هنوز عقب نیستیم و به موقع است و لازم است در این مورد اقدام شود.

اگر نشود باز ما با همان مسائلی که در تخلفات سایبری روبه‌رو بوده ایم و اگر اقدامات موثر پلیس فتا و سایبری نبود، در حال حاضر با مشکلات زیادتری روبه‌رو بودیم.

با بررسی‌های به‌عمل‌آمده آزمایشگاه تشخیص علت حریق در منطقه خاورمیانه وجود ندارد. فقط چند مورد در آمریکا و کشورهای اروپایی و کانادا ثبت شده است. اما دستورالعمل‌های استاندار این آنالیزها و تجزیه و تحلیل ها موجود است.

ما سعی کردیم دیتاهایی که به دست می‌آوریم، برای اینکه صحت و دقت صحیح‌تری داشته باشد بر مبنای استانداردهای جهانی پیش برویم.

استانداردهایی که در صنایع پتروشیمی، فولاد و پالایشگاه بوده است و استانداردهای ایزو 17025 که در دنیا قابل قبول است و نتیجه این امر، خیری است که به شهر و کشور می‌رسد و برای من هم افتخاری بود که در خدمت همکاران سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان بودم.

از زمانی که با همکاران آتش نشان این موضوع را آغاز کردم جای امیدواری است که اشتیاق و توانمندی در آن‌ها دیدم وکار را به سرعت پیش می‌بردند که نشان از استعداد و پشتکار آن‌هاست.

این آزمایشگاه ضرورت اصلی شهر است و اگر دیر اقدام کنیم با یک موج لجام‌گسیخته‌ای از آتش‌سوزی‌های عمدی مواجه می‌شویم که خسارت‌های جانی و مالی زیادی خواهیم داشت.

بهتر است چنین آزمایشگاه‌هایی در سطح کشور داشته باشیم تا با معضلات دست به گریبان نشویم.

شهدای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان قابل تقدیر هستند. زیرا با ایثار جانشان به شهروندان خدمت کردند. آن‌ها ستودنی هستند و مرامشان باید الگوی دیگران قرار بگیرد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + 18 =