سه ورزشکار اصفهانی در لیست حمایت IOC قرار گرفتند:

موقعیت ویژه برای پاریس 2024

حمایت از ورزشکارانی که برای حضور در المپیک آماده می‌شوند، یکی از برنامه‌هایی است که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برای هر دوره بازی‌های المپیک و از طریق کمیسیون المپیک سولیداریتی پیگیری می‌کند.

تاریخ انتشار: 11:57 - شنبه 1402/02/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
موقعیت ویژه برای پاریس 2024

به گزارش اصفهان زیبا؛ حمایت از ورزشکارانی که برای حضور در المپیک آماده می‌شوند، یکی از برنامه‌هایی است که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برای هر دوره بازی‌های المپیک و از طریق کمیسیون المپیک سولیداریتی پیگیری می‌کند.

این حمایت به صورت مالی و در قالب بورسیه‌شدن در کمیته بین‌المللی المپیک صورت می‌گیرد و از زمان بورسیه‌شدن ورزشکاران تا برگزاری المپیک، در قالب‌های تعیین‌شده مانند تأمین کمک‌هزینه تمرین و اردوی برون‌مرزی، کمک‌هزینه جذب مربی اختصاصی خارجی، کمک‌هزینه تهیه تجهیزات تخصصی، کمک هزینه درمان و… کمک ماهانه به ورزشکاران منتخب می‌شود.

تا پیش از المپیک ریو، ورزشکاران ایرانی سهمی از حمایت کمیته بین‌المللی المپیک نداشتند، اما با پیگیری‌های انجام شده برای المپیک ریو، 9 ورزشکار از رشته‌های مختلف بورسیه IOC شدند که از آن لیست، الهه احمدی (تیراندازی)، حمید سوریان (کشتی)، محمود صمیمی (دوومیدانی) و جواد محجوب (جودو) صاحب سهمیه شده و در رویداد المپیک شرکت کردند، اما سیاوش امیدی (بوکس)،

ملیکا عبدالکریمیان (تیروکمان)، احمدرضا طالبیان (قایقرانی)، افشین نوروزی (تنیس روی میز) و محمد باقری معتمد (تکواندو) نتوانستند مجوز حضور در این رویداد را کسب کنند.

حسن یزدانی (کشتی آزاد)، محمدعلی گرایی (کشتی فرنگی)، کیانوش رستمی (وزنه‌برداری)، ناهید کیانی (تکواندو)، نوشاد عالمیان (تنیس روی میز)، الهه احمدی (تیراندازی)، حسین رسولی (دوومیدانی)، علی پاکدامن (شمشیربازی)، نازنین ملایی (قایقرانی) و رزیتا علیپور (کاراته) ۱۰ ورزشکار ایران هستند که برای توکیو 2020 بورسیه کمیته بین‌المللی المپیک شدند که از این جمع ملایی، کیانی، پاکدامن، گرایی و یزدانی ورزشکارانی بودند که موفق به کسب سهمیه المپیک شدند و حسن یزدانی تنها ورزشکاری بود که صاحب مدال هم شد و به مدال نقره دست یافت.

محمدعلی یکی از دو برادر گرایی کشتی ایران که از بورسیه حمایتی استفاده می‌کرد، به رتبه پنجم رسید، اما برادر او محمدرضا گرایی مدال خوش‌رنگ طلا را به گردن آویخت.

برای المپیک 2024 پاریس قرار بود ده ورزشکار ایرانی در لیست بورسیه‌های حمایتی قرار بگیرند، اما با پیگیری‌های انجام شده این تعداد 15 نفر افزایش یافت و برخی رشته‌ها برای نخستین بار وارد این لیست شدند.

جواد فروغی و فاطمه کرم‌زاده از تیراندازی، محمدرضا گرایی و امیرحسین زارع از کشتی، سمیه یزدانی از دوچرخه‌سواری، نازنین ملایی از قایقرانی، دانیال شه‌بخش از بوکس، رضا علیپور از صخره‌نوردی، الهام حسینی و علی داوودی از وزنه‌برداری، علی پاکدامن از شمشیربازی، ریحانه مبینی از دوومیدانی، مهلا مومن‌زاده از تکواندو، مهرشاد افقری از شنا و مهدی احمدکهنی از ژیمناستیک ورزشکاران بورسیه‌شده کشورمان هستند که بنابر اعلام کمیته ملی المپیک کشورمان، از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به مدت 32 ماه برای المپیک توکیو مبلغ ماهیانه 500 یورو را دریافت خواهند کرد.

در نخستین روز از اسفند، مبلغ مربوط به چهار ماه اول بورسیه یعنی دو هزار دلار به ورزشکاران یادشده پرداخت شد، اما نکته‌ای که وجود داشت این بود که کمیته ملی المپیک آن را با ارز نیمایی (28500 تومان) محاسبه کرد و در مجموع نیز 57 میلیون تومان بابت هر ورزشکار به حساب فدراسیون مربوطه واریز شد.

این موضوع با اعتراض ورزشکاران بورسیه همراه شد و در نهایت اعضای هیئت اجرایی تصمیم گرفتند ما‌به‌التفاوت این مبلغ را پرداخت کنند که براین اساس کمیته ملی المپیک مبلغ 43 میلیون تومان را به حساب فدراسیون‌ها واریز کرد که با این حساب بخش اول بورسیه ورزشکاران که مربوط به چهار ماه (دو هزار دلار) است، جمعا به مبلغ 100 میلیون تومان پرداخت شد.

پس از معرفی 15 ورزشکار در لیست ورزشکاران بورسیه IOC، رسول معتمدی، وزنه‌بردار اصفهانی و نجمه خدمتی ملی‌پوش تیراندازی با توجه به اینکه شانس کسب سهمیه المپیک پاریس محسوب می‌شوند، به شورای المپیک آسیا معرفی شدند تا کمک‌هزینه‌ای برای آن‌ها گرفته شود که پس از پیگیری‌های انجام‌شده با این موضوع موافقت شده و شورای المپیک آسیا کمک هزینه‌ای را برای این ورزشکار در نظر گرفت.

کمیته ملی المپیک کمک‌هزینه را به فدراسیون‌های مربوطه واریز کرده تا در اختیار ورزشکاران بگذارند و طبق اعلام واحد سولیداریتی کمیته ملی المپیک نامه‌های پرداخت این کمک‌هزینه به فدراسیون‌های وزنه‌برداری و تیراندازی ارسال شده و برخلاف ورزشکاران بورسیه که کمک‌هزینه ماهانه برای آن‌ها در نظر گرفته شده، کمک هزینه یکجا پرداخت می‌شود.

در سال پیش رو که کسب سهمیه المپیک در رشته‌های مختلف اولویت ورزش کشور محسوب می‌شود، قرار گرفتن نام سه ورزشکار اصفهانی در لیست حمایت کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا، باعث شده تا ورزش نصف جهان برای المپیک پاریس شرایط متفاوتی را تجربه کند و انتظار می‌رود این شرایط متفاوت، منجر به عملکرد ویژه در مسیر کسب سهمیه (هر سه ورزشکار) و مدال‌آوری احتمالی معتمدی شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × سه =