به گزارش اصفهان زیبا؛ در روزگاران قدیم، جنگ را به شیپورش میشناختند. صبح علیالطلوع شیپور جنگ نواخته میشد و کمی قبل از تاریک شدن هوا، طبل آسایش میزدند.
جنگ البته همیشه چاشنیهایی داشت: جاسوسها در لباس دورهگرد و تاجر، اخبار را از (و به) جبهه دشمن منتقل میکردند، شایعات رونق میگرفت، رزمآوران برجسته به تیر غیب گرفتار میشدند و البته سرنوشت بخش مهمی از جنگ نیز با تاریکی هوا و با نواختن طبل آسایش مشخص میشد. طبل آسایش که زده میشد رزم آوران روز به پاسبانان شب تبدیل میشدند و بازار عیاری و شبروی رونق میگرفت.
عیاران، دشمنی را که در روز با هزار ترفند جنگی از پای در نمیآمد، در شب با اشارهای از هوش میبردند و دستبسته تحویل فرماندهان میدادند.
تامل و دقت در جنگ تحمیلی 1404 نشانههایی از جنگهای روزگاران قدیم دارد. این جنگ هم نفوذی و جاسوس و خائن دارد، هم در آن شایعات رونق میگیرد و هم بخشی از رزمآوران نه با تیر مستقیم دشمن که با خیانت نیروهای خودی از میدان حذف میشوند.
طبل آسایش نیز در این جنگ، نشانه پایان نبرد نیست بلکه فرصتی برای ایفای نقش دیگر نیروهاست با این تفاوت که بخش مهمی از سرنوشت جنگ این بار نه در میدان عیاری و شبروی بلکه در میدان رسانه مشخص میشود.
شبکه رسانهای اصفهانزیبا از ابتدای جنگ تحمیلی تلاش کرد نقش خود را در این میدان گسترده به درستی درک و ایفا کند. بدین منظور 7 راهبرد اصلی برای فعالیت در ایام جنگ در نظر گرفته شد:
1-اطلاع رسانی متقن، دقیق و به هنگام: ظرفیت عظیم مخاطبین ثابت اصفهانزیبا، وظیفه این شبکه رسانهای را در این زمینه دوچندان کرد. به همین دلیل بلافاصله پس از آغاز جنگ، شیفت سوم فضای مجازی راهاندازی شد. کانال اصفهانزیبا در تلگرام و ایتا به طور 24 ساعته به روز رسانی شدند به طوری که در مدت 12 روز مجموعاً بیش از 1230 خبر بارگذاری شد.
2-تولید محصولات چندرسانهای حماسی از ساعات ابتدای شروع جنگ: در ساعات ابتدایی شروع جنگ، غافلگیری فضای رسانهای و شوک اولیه باعث کاهش تولید محتوای چندرسانهای در فضای اینستاگرام شده بود. در ساعات اولیه، تولیدات این فضا غالباً به ویدئوی انفجارها و تحلیلهای رسانههای معاند اختصاص داشت.
شبکه رسانهای اصفهانزیبا با درک این خلاء به سرعت مشغول تولید محصولات چندرسانهای حماسی شد به طوریکه در کمتر از 12ساعت پس از آغاز حملات، اولین کلیپ اصفهانزیبا با موضوع تبیین لزوم ایستادگی در برابر دشمن و اهمیت پاسخ به حملات تولید و منتشر شد. این ویدئو با 14 هزار بازدید همراه بود.
چند ساعت پس از آن «ابراز برائت از خیانت به وطن» به عنوان موضوع اصلی در دستور کار قرار گرفت و قطعه «وطنفروش» با این موضوع تولید و منتشر شد. این ویدئو نیز با استقبال بینظیر مخاطبین فضای مجازی همراه شد و بیش از 171 هزار بار در اینستاگرام بازدید گرفت.
پس از این دو اثر، «عزت و اعتماد به نفس ناشی از حملات ایران به سرزمینهای اشغالی» در دو اثر «برای تاریخ» و «شبهنگام» به تصویر کشیده شد. به همین ترتیب گروه چندرسانهای اصفهانزیبا تا پایان جنگ 10اثر منتشر نمود که مجموعاً با بیش از 425 هزار بازدید همراه شد. نکته غالب توجه در این آثار، استقبال مخاطبین و انتشار ثانویه اثر در دیگر صفحات بود، موضوعی که بر نفوذ مضاعف آثار تولید شده در فضای مجازی صحه میگذاشت.
3- ارائه تحلیلهای متقن و به روز از اتفاقات میدان نبرد: در طول 12 روز جنگ، 10 شماره نسخه مکتوب روزنامه اصفهانزیبا منتشر شد. گروه سیاست روزنامه در همه این ده شماره گزارشهای متقن از آخرین وضعیت میدان جنگ ارائه کرد. علاوه بر این در گروه سیاست از روز سوم جنگ در مصاحبه با کارشناسان داخلی و خارجی و همچنین مسئولین مرتبط با موضوع امنیت ملی، تحلیلهای دقیقی از حوادث رخداده و اتفاقات پیش رو منتشر شد.
4- ارتباط حداکثری با نخبگان برای حضور در میدان جهاد تبیین: شبکه رسانهای اصفهان زیبا برای اجرا نمودن این راهبرد، در طول 12 روز جنگ از بیش از 30 نفر از نخبگان و اساتید دانشگاههای اصفهان یادداشت منتشر کرد.
5- ایجاد آرامش در مردم: هجمه شدید رسانههای معاند در طول جنگ تحمیلی علیه ایران اهمیت توجه به آرامش مردم و تقویت آن را دوچندان میکرد. به همین دلیل گروههای جامعه، اقتصاد، سلامت، فرهنگواندیشه و روایت شهر با انتشار 12 گزارش در طول 12 روز درگیری تلاش نمودند ذهنیت مخاطبان را نسبت به شرایط موجود آرام کنند. این گزارشها علاوه بر ارائه راهکار جهت مقابله با استرسهای ناشی از جنگ به توصیف وضعیت عمومی شهر در طول جنگ نیز میپرداخت.
6- مطالبهگری همدلانه و ارائه پیشنهاد جهت رفع مشکلات ناشی از جنگ: شبکهرسانهای اصفهانزیبا در طول 12 روز جنگ تحمیلی با رصد دقیق مشکلات و کمبودها، پیشنهادهایی جهت رفع آنها به مسئولین ارائه نمود، این پیشنهادات در قالب هفت گزارش در گروه های مختلف روزنامه از جمله هنر و ادبیات منتشر شد.
7-روایت ایثار و شهادت: علیرغم ملاحظات امنیتی در طول جنگ، گروه پایداری اصفهانزیبا تلاش کرد ایثار و شجاعت شهدای جنگ را در سلسله گزارشهایی روایت کند. انتشار گزارش درباره 5 شهید اصفهانی این واقعه، حاصل این تلاش جمعی بود.
شبکه رسانهای اصفهانزیبا پس از توقف جنگ نیز همچنان راهبردهای فوق را پیگیری نموده و به وظیفه خود در این زمینه عمل مینماید؛ انشاءالله.















