پایان وضعیت اضطراری کرونا:

اصفهان آبی شد!

بیش از سه سال نفسگیر از شیوع کرونا در جهان گذشت و حالا در شرایطی که یک ماه و نیم از شروع سال جدید در ایران می‌گذرد، سازمان جهانی بهداشت به تازگی از پایان وضعیت اضطراری کووید 19 خبر داد و به طور رسمی اعلام کرد که همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ ناشی از کروناویروس از این پس دیگر یک وضعیت اضطراری برای بهداشت عمومی جهانی نیست.

تاریخ انتشار: 01:08 - یکشنبه 1402/02/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصفهان آبی شد!

به گزارش اصفهان زیبا؛ بیش از سه سال نفسگیر از شیوع کرونا در جهان گذشت و حالا در شرایطی که یک ماه و نیم از شروع سال جدید در ایران می‌گذرد، سازمان جهانی بهداشت به تازگی از پایان وضعیت اضطراری کووید 19 خبر داد و به طور رسمی اعلام کرد که همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ ناشی از کروناویروس از این پس دیگر یک وضعیت اضطراری برای بهداشت عمومی جهانی نیست.

در گزارش این سازمان، همچنین آمده که بیش از یک سال است که همه‌گیری در یک روند نزولی بوده است و این روند به بیشتر کشورها این امکان را داده که به شرایط عادی زندگی همان‌طور که قبل از کووید ۱۹ می‌شناختیم، بازگردند. این گزارش‌ها درحالی اعلام می‌شود که بنابر آمارهای رسمی از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان به بیش از ۶۸۰ میلیون نفر رسیده و مرگ بیش از شش میلیون و ۸۰۰ هزار بیمار نیز تأیید شده است.

رنگ قرمزی که در نقشه نیست

هم‌زمان با اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا، اما کووید 19 در ایران نیز فروکش کرده و آمار مرگ و میرها نیز به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و بنا بر اعلام وزارت بهداشت درحال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد و ۲۹۱ شهر نیز در وضعیت آبی به سر می‌برند.

اما تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۹ به ۱۱ شهر رسیده است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۱۳ به ۱۴۶ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۲۶ به ۲۹۱ شهر رسیده است. کرونا در اصفهان نیز رام شده و بنا بر آخرین گزارش‌های اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به رنگ آبی در آمده است.

این موضوع را پژمان عقدک که سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی است نیز تأیید کرده است. آنجا که به ایسنا گفته است: «پیک هشتم کرونا به‌طور کامل نزولی شده و آمار مراجعه‌کنندگان روزانه به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کاهش پیدا کرده است. همچنان آمار بستری در آی‌سی‌یو و مرگ‌ومیر بالاست که درصدی از این افراد بهبود پیدا می‌کنند و عده‌ای نیز فوت می‌شوند. دو تا سه هفته آینده به وضعیت بهمن‌ برمی‌گردیم که آمار پایین‌تری داشتیم.»

او با تأکید بر اینکه تست‌های مثبت کاهش پیدا کرده و تعداد افراد بستری بیماری کرونا حدود یک‌سوم ابتدای این ماه شده است، افزود:« در کل کشور دیگر تمایلی برای واکسیناسیون وجود ندارد، در صورتی که بیش از ۸۵ مرگ‌ومیرهایی که در پیک هشتم کرونا داشتیم افرادی بودند که واکسن نزده بودند یا از تزریق واکسن آن‌ها بیشتر از یک سال گذشته بود.»

کرونا تمام نشده است!

پیک هشتم کرونا در کشور در دی ماه درحالی آغاز شد که قبل از آن کرونا تا حدود زیادی فروکش کرده بود و حتی مرگ و میر ناشی از آن به صفر رسیده بود. پیک هشتم کرونا اما با آغاز تعطیلات نوروزی و همچنین فرارسیدن سفرهای نوروزی باعث شدت‌بخشیدن به آن شد.

این موضوع را شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها تأیید کرده است: «یکی از علل طولانی‌شدن روند پیک اخیر، تعطیلات سال نو بود که به افزایش مسافرت‌ها و رفت‌وآمدها و در نتیجه افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ منجر شد. اما در حال حاضر روند کرونا در کشور رو به کاهش است و امیدواریم همین روند ادامه یابد. در حال حاضر سویه‌ای از کرونا که از سوی سازمان جهانی بهداشت نگران‌کننده و حائز اهمیت باشد، اعلام نشده است.»

البته روند کاهشی کرونا و همچنین اعلام پایان وضعیت اضطراری آن به معنای پایان آن نیست و گروه‌های آسیب‌پذیر همچنان باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پای‌بند باشند. به گفته عرشی، باید توجه کرد که بیماری کرونا هنوز تمام نشده و خاتمه آن را سازمان‌ بهداشت جهانی باید اعلام کند.

بر این اساس مردم، به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر باید همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. باید توجه کرد که کرونا صفر نشده و از بین نرفته است. به طوری که در طول سال‌های آینده هم موارد شدید بیماری و فوت را در افراد آسیب‌پذیر خواهیم داشت. بنابراین مردم باید همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

عرشی درباره تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا نیز گفت: توصیه از سوی کمیته واکسیناسیون کرونا بر این است که در گروه‌هایی که اعلام شده، تزریق سه دز یا چهار دز از واکسن را تزریق کنند. بنابراین بالای ۱۸‌ساله‌ها و افراد آسیب‌پذیری که باید سه یا چهار دز از واکسن را تزریق می‌کردند، این اقدام را انجام داده و واکسیناسیونشان را کامل کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 − 2 =