به گزارش اصفهان زیبا؛ میوهها منبعی غنی از آب، ویتامینها، مواد معدنی و فیبر هستند. همچنین حاوی فروکتوز (قند میوه) میباشند. اما آیا خوردن زیاد میوه ممکن است مضر باشد؟
چه کسانی باید مراقب مصرف میوه باشند؟
بیشتر افراد میتوانند بدون نگرانی میوه مصرف کنند. اما افرادی با شرایط خاص جسمی باید احتیاط کنند.
-
افراد دیابتی باید در مصرف میوه اعتدال را رعایت کنند، چون فروکتوز میتواند قند خون آنها را بالا ببرد. توصیه میشود این افراد بیش از دو وعده میوه در روز نخورند.
-
کسانی که عدم تحمل فروکتوز دارند، ممکن است پس از مصرف میوه مشکلات گوارشی پیدا کنند.
اهمیت مصرف میوه و سبزیجات
مصرف میوه و سبزیجات برای سلامتی بسیار مهم است. برای بزرگسالان توصیه میشود روزانه حداقل یک وعده میوه بخورند.
فیبر موجود در میوه باعث کند شدن جذب فروکتوز و جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون میشود. همچنین این فیبر احساس سیری ایجاد میکند.
یک وعده میوه معادل چیست؟
یک وعده میوه برابر است با:
-
یک سیب یا پرتقال
-
دو مشت توت
-
یک مشت زردآلوی خشک
مصرف میوه تازه و با پوست بهتر است. اما میوه خشک و آبمیوه طبیعی نیز گزینههای مناسبی هستند.
مقدار ایدهآل مصرف میوه در روز
محققان توصیه میکنند بزرگسالان دو فنجان میوه در روز مصرف کنند. این مقدار میتواند شامل موارد زیر باشد:
-
یک سیب بزرگ
-
دو موز بزرگ
-
دو پرتقال بزرگ
-
۱۶ توت فرنگی بزرگ
میوههای کامل میانوعدههای عالی هستند. ترکیب میوه با پروتئین و چربیهای سالم، حس سیری بیشتری ایجاد میکند.
برای مثال، میتوانید یک سیب را با کره بادامزمینی یا موز را با گرانولا کم شکر بخورید.
همچنین میتوانید میوهها را در اسموتیها ترکیب کنید تا راحتتر به دو فنجان در روز برسید.
خطرات خوردن میوه بیش از حد
کارشناسان میگویند قند مضر بیشتر در نوشابهها، دسرها و محصولات فرآوریشده وجود دارد.
با این حال، خوردن زیاد میوه میتواند باعث مشکلات زیر شود:
-
افزایش وزن
-
دیابت
-
مشکلات پانکراس و کلیه
-
پوسیدگی دندان
-
کمبود ویتامین B۱۲، کلسیم، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳
توصیه برای افراد دیابتی
افراد مبتلا به دیابت و کسانی که قند خون بالایی دارند، باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنند.
میوههای سرشار از فیبر میتوانند به کاهش سرعت جذب فروکتوز کمک کنند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.
نکته پایانی
مصرف هر نوع ماده غذایی، حتی میوه، اگر بیش از حد باشد، میتواند عوارض داشته باشد. بنابراین اعتدال در مصرف میوه و سایر خوراکیها اهمیت زیادی دارد.



