به گزارش اصفهان زیبا؛ آمارهای حوزه بیمههای اجتماعی نشان میدهد که ۷۳درصد جمعیت کشور از خدمات صندوقهای بیمهای بهرهمند هستند که ۵۳درصد مجموع گروههای مختلف تحت پوشش تأمیناجتماعی و ۲۰درصد در حوزه پوششی صندوقهای بیمهای دیگر قرار دارند؛ باوجوداین ۲۷درصد جامعه مانند برخی اصناف و کسبوکارهای اینترنتی از هیچ بیمه پایهای برخوردار نیستند.
سازمان تأمیناجتماعی بارها وعده بیمهکردن رانندگان آنلاین را داده بود؛ بااینحال نهتنها خبری از بیمهشدن آنلاینها نشده، بلکه حالا با خارجشدن این موضوع از صحن علنی مجلس، شوک جدیدی به رانندگان وارد شده است!
طبق قانون کار جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر بیمه برای بیشتر مشاغل اجباری است و باید برای آنها بیمه بازنشستگی در نظر گرفته شود.
برخی مشاغل مانند رانندگان تاکسی اینترنتی تحت پوشش بیمه نیستند و حقوق بازنشستگی ندارند. با توجه به ماده ۲۸ برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، دولت بهدنبال وضع مقرراتی برای این دسته از شاغلان بود.
با این مقررات، ورود شاغلان فضای مجازی به بیمه اجتماعی تسهیل میشد؛ اما حالا زمزمهها از توقف این پیگیریها خبر میدهند.
بنا بر اعلام شرکت اسنپ فقط پنجهزار نفر راننده ثابت در این پلتفرم فعالیت دارند که ماهانه حدود ۱۹۶هزار ساعت کار میکنند؛ این در حالی است که فقط نصب این اپلیکیشن از طریق درگاه بازار و جذب رانندگان، عدد مثبت ۱۰میلیون نفر را نشان میدهد.
این عدد بهطور قطع از طریق جذب رانندگان بهوسیله درگاههای دیگر، بزرگتر است؛ همچنین براساس اظهارنظرهای سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران، بنا بر رصد میدانی شاید بتوان به جرئت گفت که در این یک اپلیکیشن حملونقل درونشهری و برونشهری، حدود ۱۱میلیون نفر به شکل راننده ثابت و پارهوقت فعالیت دارند.
طرحی که تا اجرا هم پیش رفت؛ ولی حذف شد
بر اساس قانون یکی از ملزومات بازار کار این است که بخشی از درآمد افراد برای دوران بازنشستگی و سالمندی ذخیره شود. امروزه رانندگان پلتفرمی شاغلانی هستند که از این حق محروم ماندهاند.
امید محبی، عضو انجمن صنفی رانندگان تاکسیهای اینترنتی، گفته است: همهچیز تا مرحله اجرا پیش رفت؛ ولی بهناگاه، طرح از صحن مجلس حذف شد.
به ما گفتند باید دوباره در کمیسیون بررسی شود؛ اما هیچ رانندهای نمایندهای در آن جلسهها نداشت! درحالیکه شرکتها میتوانستند با پرداخت تنها ۳درصد از کمیسیون خود، سهم کارفرمایی بیمه را تأمین کنند، همچنان از مسئولیت فرار میکنند؛ بهخصوص بسیاری از رانندگان حتی بیمه خویشفرما را هم پاسخگوی هزینههای درمانی نمیدانند.
محبی همچنین خاطرنشان کرده است: نماینده شرکت در جلسهها حضور دارد؛ ولی نماینده رانندگان نه. ما خواستیم حضور داشته باشیم؛ اما نه صدای ما شنیده و نه اجازهای برای ورود داده
شد؛ حتی در برخی استانها، ادارات کار مانع تشکیل تشکلهای صنفی شدهاند. در غیاب تشکل، رانندگان بهناچار شکایتهای خود را در فضای مجازی، شبکههای اجتماعی یا نامههای سرگشاده مطرح میکنند؛ اما پاسخگوی مشخصی وجود ندارد.
آنلاینها از بیمه مشاغل آزاد استفاده کنند
این موضوع را با اصغر بروشان، دبیر اجرایی خانه کارگر استان و مناطق مرکزی کشور درمیان گذاشتیم تا مطلع شویم آیا پیگیریهایی در این خصوص از سوی خانه کارگر استان اصفهان انجام شده است؟
بروشان در اینخصوص به «اصفهانزیبا» میگوید: «دو نوع بیمه اجباری و اختیاری داریم. در بیمه اجباری، کارفرمایان حق بیمه را برای کارگرانشان پرداخت میکنند. هر کارگری که در کارگاهی کار میکند، بیمه برایش رد میشود. اسنپ و تپسی اما خویشفرما هستند و مشمول این بیمه نمیشوند.»
دبیر اجرایی خانه کارگر استان و مناطق مرکزی کشور اذعان میکند: «بیمه اختیاری اما نوع دوم بیمه است که مختص یکسری حرفههای خاص مانند قالیبافان، روستائیان و… میشود و نرخ بیمه کمتری دارند. رانندگان اسنپ و تپسی میتوانند از این بیمه استفاده کنند و شامل بیمه مشاغل آزاد شوند. نرخ بیمه این حرفهها نسبت به بیمه اجباری کمتر است؛ بنابراین آنها میتوانند شغلشان را آزاد معرفی کرده و از بیمه مشاغل آزاد استفاده کنند.»
او بیان میکند: «راهکار دیگر هم این است که رانندگان اسنپ و تپسی میتوانند از طریق کارفرمایشان که شرکت اسنپ و تپسی است، اقدام کنند تا این شرکتها با تأمیناجتماعی رایزنی کرده و بهعنوان واسطه کارگزاری اقدام کنندو ازطریق آنها رانندگان بیمه شوند؛ درواقع کارگران خوداشتغالی و خدماتی میتوانند طبق قانون حرفههای آزاد به شعبههای تأمین اجتماعی مراجعه کنند و بیمه شوند.»




