به گزارش اصفهان زیبا؛ در این مقاله قصد داریم به بهانه 17 مرداد ( روز خبرنگار ) در خصوص اقتصاد خبرنگاری یا اقتصاد رسانه مطالبی کوتاه را بیان کنیم.
اقتصاد خبرنگاری به مطالعه جنبه های اقتصادی صنعت خبر و رسانه می پردازد. این شامل بررسی سیاست ها و رویه های اقتصادی شرکت های رسانه ای، از جمله روزنامه نگاری و صنعت خبر، تولید فیلم، برنامه های سرگرمی، پخش و سایر رسانه ها است.
همچنین شامل بررسی مقررات زدایی از رسانه ها، مالکیت و تمرکز رسانه ها، سهم بازار، حقوق مالکیت معنوی، راهبردهای اقتصادی رقابتی، اقتصاد شرکت ها و مالیات رسانه ها می شود.
اقتصاد خبرنگاری در عمل به موارد زیر می پردازد:
1-بررسی ساختار و عملکرد صنعت خبر:
این موضوع شامل بررسی تعداد و اندازه شرکت های رسانه ای، ساختار مالکیت آنها، و نحوه تولید، توزیع و مصرف اخبار است.
2-بررسی تأثیر اقتصاد بر محتوای خبری:
این موضوع شامل بررسی چگونگی تأثیر انگیزه های اقتصادی بر انتخاب موضوعات خبری، نحوه پوشش خبری و کیفیت اخبار است.
3-بررسی تأثیر رسانه ها بر اقتصاد:
این موضوع شامل بررسی تأثیر رسانه ها بر رفتار مصرف کننده، تصمیمات سرمایه گذاری و رشد اقتصادی است.
4-بررسی مدل های تجاری رسانه های خبری:
این موضوع شامل بررسی چگونگی کسب درآمد رسانه های خبری از طریق تبلیغات، اشتراک، فروش و سایر منابع است.
5-بررسی تأثیر فناوری های جدید بر اقتصاد رسانه های خبری:
این موضوع شامل بررسی تأثیر اینترنت، رسانه های اجتماعی و سایر فناوری ها بر صنعت خبر است.
*نمونه هایی از موضوعات مورد بررسی در اقتصاد خبرنگاری به شرح زیر است:
*چگونگی تأثیر کاهش درآمدهای تبلیغاتی بر روزنامه ها و مجلات.
*چگونگی تأثیر رسانه های اجتماعی بر تولید و توزیع اخبار.
*چگونگی تأثیر مقررات زدایی از رسانه ها بر رقابت در صنعت خبر.
*چگونگی تأثیر مالکیت رسانه ها بر تنوع و کیفیت اخبار.
*چگونگی تأثیر تبلیغات بر محتوای خبری.
*چگونگی تأثیر اقتصاد بر روزنامه نگاری تحقیقی.
جمعبندی
به طور کلی، اقتصاد خبرنگاری به درک بهتر رابطه بین اقتصاد و صنعت خبر کمک می کند و به بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی این صنعت در عصر دیجیتال می پردازد.




