به گزارش اصفهان زیبا؛ موسیقی هنری است که با ترکیب صداها و ریتمها، احساسات و عواطف مختلف را در انسان برمیانگیزد. این هنر دارای ظرافتهای خاصی است که آن را از سایر هنرها متمایز میکند. هرکدام از عناصر هنر موسیقی بهتنهایی و در کنار یکدیگر، تأثیر عمیقی بر شنونده میگذارند و میتوانند حسهای مختلفی را در او ایجاد کنند.
علی دهقانیناژوانی متولد 1353 هنرمند رشته هنری موسیقی و از اهالی و متولد محله ناژوان است و از کودکی در این محله بزرگ شده و مدرک تحصیلی و کارشناسی موسیقی دارد. این هنرمند 32 سالی میشود که در هنر موسیقی مشغول فعالیت است و توانسته این هنر اصیل ایرانی را به شاگردان زیادی با فنون زیبا بیاموزد.
موسیقی و ظرافتهای این هنر اصیل ایرانی
او درباره هنر موسیقی و ظرافتهای این هنر اصیل ایرانی به «هممحله» میگوید: «هنر موسیقی سرآمد تمام هنرهاست. کارشناسارشد رشته مکانیک هستم و دکتری مدیریت هم دارم؛ در کنار این مدارک تحصیلی، در رشته کارشناسی موسیقی هم تحصیل کردم. به نظرم باید هنرجویان علاقهمند به رشته موسیقی بدانند که فرد میتواند سطح تحصیلات بالایی داشته باشد و در کنار آن، به هنر موسیقی هم بپردازد و این کار را ادامه دهد. هنر موسیقی برای روحوروان افراد بسیار عالی است. به 32 سال آموزش موسیقی در محله ناژوان بسیار میبالم و افتخار میکنم که هنر موسیقی را بهطور جدی ادامه دادم.»
هنرمند حرفه موسیقی تصریح میکند: «در محله ناژوان تلاش کردم در طول این سالها این هنر را به علاقهمندان و جوانان آموزش دهم. تمام هزینهها و شهریههایی که از مبلغ 12هزار تومان تا یکمیلیون به بالا در طول این سالها از هنرجویان علاقهمند به یادگیری هنر موسیقی دریافت کردم، با همکاری بسیج محله، سبد کالای غذایی برای نیازمندان تهیه کردم.»
او تأکید میکند: «از حدود 20سالگی وارد حرفه موسیقی شدم و حدود پنج شاخه هنر موسیقی را مینوازم و تار و سهتار را به شکل تخصصی کار میکنم. در برنامههایی در قالب کنسرتها که از بنده دعوت شود، برای نواختن سازها و موسیقیها حضور دارم و به شکل گروهی یا به تنهایی این هنر ظریف و لطیف را برای علاقهمندان اجرا میکنم.»
دهقانی عنوان میکند: «در گذشته مشوق خاصی برای ورود، آموزش و ادامه کار در این رشته هنری نداشتم و افراد و خانوادههای مذهبی هنگامی که اسم موسیقی و ورود به این هنر پیش میآمد، در مقابل فرزندان جبهه میگرفتند. در حال حاضر این هنر در بین مردم جاافتاده و فعالیت هنری در رشته موسیقی بین خانوادهها فرهنگسازی شده است.»
تلفیق کار عملی رشته موسیقی با کار آکادمیک
او میافزاید: «در این سه دهه از زندگیام تلاش کردم در این هنر بهطورجدی فعالیت کنم و سعی داشتم این رشته هنری را بهصورت آکادمیک ادامه دهم. بعد از گذشت سالها وارد رشته تحصیلی موسیقی شدم تا در کنار کار عملی رشته موسیقی، تحصیلات آکادمیک هم داشته باشم و به تحصیل این رشته در دانشگاه پرداختم. استادان باتجربهای در هنر موسیقی مشوق بنده بودند. استاد سعید رضوانی و استاد سیاره در اصفهان و استاد هوشنگ ذبیحی، استاد ساکت و آقای مهرانی از افرادی بودند که از آنها بسیار آموختم.»
هنرمند رشته موسیقی درباره سختیها و دغدغههای یادگیری هنر موسیقی برای افراد علاقهمند به یادگیری این هنر ظریف میگوید: «هنر موسیقی درگیری و تعامل محض بین دست، ذهن و احساس انسان است؛ به همین علت کار برای هنرمند بسیار سخت و دشوار میشود؛ یعنی اگر کسی دستهای خودش را بهکار بیندازد کارگر است و درصورتیکه ذهن و فکرش را هم به کار بیندازد، کاسب محسوب میشود و اگر دست، فکر و احساس را با همدیگر درگیر کند، انسان هنرمند محسوب میشود. سختیهای هنر موسیقی به این دلیل است که هنرمند بدون استثنا و روزانه به تمرین مستمر نیاز دارد؛حتی اگر هنرمند سن بالایی هم داشته باشد، به تمرین روزانه احتیاج دارد و با داشتن تمرینهای مستمر اتفاقهای خوبی برای هنرمند بهوجود میآید.»
او خاطرنشان میکند: «علاوهبراین هنرجویان باید بدانند که رشته موسیقی علم بسیار دشواری است و مادر آن علم ریاضی و فیزیک است که انتهایی ندارد. بنده قریب به 32 سال می شود که در این هنر بهطور پیوسته تمرین میکنم و برای یادگیری بیشتر، پشتکار دارم. موفقشدن در این حرفه به استعداد و علاقه هنرمند نیاز دارد. در زمانهای گذشته در نظر عامه مردم پرداختن به هنر موسیقی جایگاه زیبایی نداشت و به همین دلیل پرداختن به این حرفه و کارکردن در این رشته و هنر اصیل ایرانی، سختیها را برای هنرمند حرفه موسیقی مضاعف میکرد. در حال حاضر میبینیم که بسیاری از افراد جامعه از هنر موسیقی و پرداختن به این حرفه استقبال خوبی میکنند و به نوعی فرهنگسازی شده است.»
ویژگیها و مهارتهای یک هنرمند موسیقیدان حرفهای
دهقانی درباره ویژگیها و مهارتهای یک هنرمند موسیقی حرفهای عنوان میکند: «همیشه میگویند: “اگر هنر نتواند انسانسازی کند، بگذار هنر بمیرد”؛ یعنی هنر در درجه اول روح انسان را تلطیف میکند. بنده 20 سال قبل به این نتیجه رسیدم که در این رشته هنری هر میزان درآمد بهدست آوردم، برای نیازمندان و امور خیر خرج کنم. بهنظرم پرداختن به هنر روح و روان انسان را بسیار لطیف میکند و هنرمند را در خصوص مسائل پیرامون حساستر کرده و اگر هنرمند فقر و مشکلات همنوعان خودش را ببیند، بهراحتی از کنار آنها عبور نمیکند.»
او تصریح میکند: «در دورانی که فضای مجازی بهسمت نوجوانان و جوانان هجوم میآورد و وقت آنها را در شبانهروز میگیرد، در این شرایط، بنده بسیار خرسندم که میتوانم با آموختن هنر موسیقی به بیش از 160 نفر از شاگردانم در کلاسهای آموزشی، این هنر ظریف و نواختن تار و سهتار را به آنها انتقال دهم؛ همچنین درباره مسائل تاریخی، ادبی و روانشناسی با شاگردانم در کلاسهای آموزشی صحبت کرده و در این زمینه مطالعه میکنیم.»
هنرمند رشته موسیقی عنوان میکند: «بهنظرم هنر انسانها را باوجود داشتن عواطف حساس و دوستداشتنی، اجتماعی هم میکند و میتوانند خدمات بسیار زیادی را به افراد پیرامون خود ارائه دهند؛ یعنی فردی که به شکل حرفهای در هنر کار کند، بهمرورزمان این مهارتها را کسب میکند و در جامعه هنرمندی تأثیرگذار میشود. در روزهای گذشته تشییعجنازه هنرمند نگارگر بزرگ استاد فرشچیان را در اصفهان داشتیم و بهوضوح دیدیم که افراد جامعه از هر قشری در این مراسم حضور داشتند. دیدن این صحنه بسیار باشکوه بود و حضور این میزان جمعیت در این مراسم نشان داد که هنر زبان مشترک بین همه انسانها در اجتماع با هر نوع فرهنگ، سیاست و زبان است.»
او به جوانان علاقهمند به یادگیری هنر موسیقی توصیه میکند: «جوانان بهتر است بهطور قطعی یادگیری هنر موسیقی را در کارهای روزانهشان قرار دهند؛ به دلیل اینکه از جنبه پزشکی، پرداختن به هنر ظریف موسیقی میتواند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کرده و به ذهن بیدار و زنده افراد کمک میکند و اجازه نمیدهد ذهن آنها به سمت فرسایش پیش برود. نکته دیگر اینکه هنر موسیقی مثل کودک میماند و زمانی که وارد زندگی افراد میشود، به این نکته پی میبرند که قبلا چقدر جای هنر موسیقی در زندگی آنها خالی بوده است. به جوانان توصیه میکنم اگر به سمت یادگیری هنر موسیقی رفتند، بدانند که تمام وقتهای بطالت و همنشینیهایی که با برخی از افراد دارند، بیثمر است و از بین میرود و فرد هنرمند سعی میکند از وقت خودش به نحو مناسب استفاده کرده و به تمرین مداوم و یادگیری بیشتر هنر ظریف موسیقی بپردازد و استعدادش را در این زمینه شکوفا کند.»















