شهرستانهای استان اصفهان که از ابتدای پاندمی کووید 19 بهسرعت از رنگ سفید به رنگهای زرد و نارنجی و قرمز تبدیل شدند، حالا و در شرایطی که بیش از 9ماه از شروع همهگیری ویروس کرونا میگذرد، در وضعیت فوق بحرانی به سر میبرند و به گفته سخنگوی علومپزشکی، درحال حاضر تعداد 8 شهرستان در وضعیت مشکی قرار گرفتهاند؛ به این معنا که ویروس کرونا با آغاز فصل سرد و بهنیمهرسیدن آبان، افسار پاره کرده و مهار آن نسبت به ماههای گذشته سختتر شده است.
شیوع ویروس کرونا موجب افزایش تقاضا برای مشاغل دورکار شده است. ادارههای مختلف سعی در دورکارکردن نیروی کار خود جهت کاهش رفتوآمد دارند.
به دنبال رشد بیرویه شهرنشینی از دهه 30 در ایران، به تدریج علوم مرتبط با شهر همچون «شهرسازی» که رویکرد اصلیاش آمادهسازی فضای شهر برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان است، پربارتر از گذشته در ایران شکل گرفت. هرچند علم معماری از گذشتههای دور در ایران سابقه درخشانی داشت، اما شهرسازی به عنوان علمی نو و زاییده پدیده شهرنشینی، به مرور زمان نیازمند تکمیل بود. در حال حاضر با گذشت حدود 60 سال از آغاز گرایش ایرانیها به هجرت از روستاها به شهرهای بزرگ، مسئله شهرسازی در ایران و به ویژه کلانشهر اصفهان نیازمند دقت و بررسی هرچه بهتر و بیشتر است. شهری که از دهههای پیش تاکنون به عنوان یکی از مقاصد اصلی مهاجرت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک شناخته میشود. به همین بهانه شرحی از سخنان «معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان» را که در گفتوگو با برنامه «صدای شهر» بیان کرد، در این مطلب میخوانید.
کرونا هر روز چهره ترسناکتری از خود نشان میدهد و ردپای سهمگینش را همهجا بر جای میگذارد و روزانه بیش از 300 قربانی فقط از بین ایرانیها انتخاب میکند. از بهار گذشته هشدارها حاکی از این بودند که این ویروس با سردشدن هوا وحشیتر خواهد شد و مهار آن، سخت و غیرممکن. حالا و در شرایطی که نزدیک به دو ماه از آغاز فصل پاییز میگذرد، آمار مبتلایان به بیماری کووید 19 روزانه به بیش از 6 هزار و فوت نزدیک به 400 نفر رسیده است و گفته میشود با آلودهترشدن هوا میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس افزایش مییابد.
اسدالله شکلآبادی مدیر نشر فردا، ناشر تخصصی حوزه نمایش و فعال اجتماعی و فرهنگی اصفهان به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. ناصر طالبی از دوستان نزدیک او و از اهالی تئاتر اصفهان در گفتگو با اصفهان زیبا با تائید این خبر از برگزاری مراسم تشییع او صبح فردا دوشنبه 19 آبان ماه در باغ رضوان و قطعه هنرمندان خبر داد.
اوضاع بیمارستــانهـــای اصـــفهان در پذیرش بیماران کرونایی وخیم اعلام شده و همه مراکز درمانی را به فراخور روند افزایشی بیماری درگیر کرده است. در طی یک هفته گذشته ۱۷۱۳ بیمار بالای ۱۸ سال، ۳۰ بیمار ۵ تا ۱۸ سال و ۳۳ بیمار زیر ۵ سال و همچنین ۱۶ مادر باردار در استان شناسایی و بستری شده و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستانها فوت میکنند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتوگو با اصفهان زیبا سه بیمارستان اصلی علوم پزشکی شامل بیمارستانهای الزهرا، شریعتی و عیسیابنمریم را صد درصد درگیر اعلام کرد و گفت: «بیمارستان الزهرا تا روز چهارشنبه تقریبا پانصد بیمار را بستری کرده که از این تعداد، حدود صد وپنجاه نفر در بخش آی سی یو بستری هستند. پس از الزهرا بیشترین ظرفیت پذیرش بیمار به بیمارستان دکتر شریعتی اختصاص دارد که بالای دویست بیمار در این بیمارستان بستری هستند و بعد از آن هم بیمارستان عیسی ابن مریم قرار دارد.» آرش نجیمی افزود: «بیمارستانهای امین، خورشید، آیتالله کاشانی و بیمارستانهای خصوصی و خیریه نیز با ظرفیتهایی که به آنها اختصاص داده شده، بار بیماری کووید را به دوش میکشند.»
شصتمین نشست از سلسله نشستهای هماندیشی «اصفهانفردا» با حضور جمعی از منتخبان شورای معتمدان مناطق شهرداری جمعه نهم آبان برگزار شد تا معتمدان از مناطق پانزدگانه شهر مشکلات و دغدغههای منطقه خود را بیان کنند. در این نشست رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل شورای محلی را کمکی به رشد و توسعه شهر دانست و گفت: «در شرایطی که شهر توسعه یافته و سطح توقع شهروندان نیز افزایش یافته است، باید با همدلی و همافزایی مسائل را دنبال و مشکلات را رفع کرد. چنانکه وزارت کشور برای تشکیل شورا یاریها مجوزهای لازم را بهشهرداری تهران داده که امیدواریم این خلأ قانونی رفع شود.»
رک و بیپرده سخن میگوید؛ از سیاستهایی که در جدال با ویروس کرونا ابتر ماندهاند، با صراحت انتقاد میکند و معتقد است سوءمدیریتها مسیر مقابله با کرونا را ناهموار و پر پیچ و خم کرده؛ به گونهای که حالا و در شرایطی که نه ماه از شیوع بیماری کووید 19 در کشور میگذرد، برونرفت از این مسیر بسیار سخت و طاقتفرسا شده است؛ شاید همانند باتلاقی که تنها در اندک زمانی فرد را به درون خود میکشد و بیرونآمدن از آن تقریبا غیرممکن است. محسن مصلحی، دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور و قائممقام و معاون پشتیبانی و رفاهی نظام پزشکی استان در گفتوگوی یک ساعت و نیمی که در دفتر «اصفهان زیبا» انجام داده، وضعیت کنونی را نتیجه عملکرد در حوزه بهداشت و درمان و همچنین عدم سختگیری و رعایت پروتکلهای بهداشتی میداند و میگوید که « ویروس کرونا مانند تیر غیبی مرتب درحال شلیکشدن است.
مشاغل بسیاری درگیر شرایط کرونایی هستند. شیوع این ویروس منجر به رکود قابل ملاحظه در کسبوکارهای سنتی شده و البته این شرایط برای برخی صنوف بدبیاری بیشتری داشته است.
محمدحسین مکارینژاد یکی از سوارکاران اصفهانی است که برای گذران زندگی و پرداختن حرفهای به سوارکاری، ناچار به مهاجرت به تهران شده است، همانند چندین سوارکار دیگری که از نصفجهان دل کنده و به پایتخت کـوچ کردهاند. مکارینژاد در مسابقات پرش با اسب قهرمانی کشور که در روزهای گذشته برگزار شد، با اسبش «گیگان» بر سکوی قهرمانی ایستاد. مکارینژاد معتقد است اصفهان از لحاظ جغرافیایی شرایط خوبی برای پیشرفت در رشته سوارکاری دارد، اما به شرط اینکه به این رشته بهای بیشتری داده شود.