در طول تاریخ، بشر برای کشف آینده تلاشهای زیادی انجام داده است. درگذشته انسانهایی که سعی در کنترل آینده داشتند، با استفاده از پیشگویی و پس از آن شهود، به دنبال نشانههایی از آینده بودند. با گذشت زمان اثبات شد که اینها خرافهای بیش نیست و باید شناخت آینده براساس مبنای علمی صورت گیرد. به همین دلیل دانشمندان سعی کردند با استفاده از شبیهسازیهای ریاضی به پیشبینی آینده بپردازند؛ اما پس از مدتی با افزایش پیچیدگیها و چالشها پیشبینی آینده نیز به یکی از احتمالات آینده تبدیل شد و پس از آن پیشبینی آینده با درصدی احتمال مطرح میشد. پیچیدگیهای غیرخطی و عدمقطعیتها (چیزهایی که از آنها آگاهی درستی نداریم) روز به روز ناکارآمدی این روشها را بیشتر نشان میداد.
مدیریت شهری اصفهان در این دوره از ظرفیتی قابلتوجه در حوزه کسب ایدهها و نقطهنظرات جدید برای اداره بهتر شهر برخوردار است. یک گروه مشاور جوان در حوزههای متنوع فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، گردشگری و شهری که توانسته با تشکیل چند کمیسیون و برگزاری جلسات هفتگی، دیدگاههای جمعی از جوانان نخبه شهر را گردآوری کند و در راستای مدیریت شهر بهکار بگیرد. یکی از این مشاوران جوان که در حوزه ورزشی به ارائه طرح و برنامه میپردازد، «موسی ترابی» متولد سال 1361 است.
سازمانها برای نظمبخشیدن به امور خود و انجام بهتر وظایف و مأموریتهایشان نیاز به برنامهریزی و ارزیابی دارند و برنامهریزان با توجه به آنچه که در اختیار دارند، اثربخشترین و کاراترین مسیر را برای دستیابی بهتر به اهداف ترسیم میکنند. در برنامهریزی به عدم قطعیت، آگاهانهبودن و تعیین اهداف آینده سازمان تأکید میشود. برای مدیریت عدم قطعیت اطلاعات به روز، صحیح و مرتبط نیاز است.
شهرداریها در انتظار تصویب نسخه نجاتبخش نظام مالیه شهرداریها در مجلس هستند.تامین منابع درآمد پایدار شهرداریها و تنویر هزینه کرد آن قرار بود حدود ۳۵سال پیش در قالب لایحه از سوی دولت وقت تنظیم و به مجلس ارسال شود، اما این تکلیف قانونی در دولتهای مختلف مغفول واقع شد تا آنکه دولت دوازدهم لایحه درآمد پایدار شهرداریها را آماده کرد و به مجلس دهم فرستاد. اما 10روز بعد از تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها در مجلس، ۲۴ اردیبهشت امسال، شورای نگهبان به دلیل آنچه مغایرت این لایحه با ماده ۱۰۰ قانون اساسی تشخیص داد، به این لایحه ایراد وارد کرد. از آن زمان تاکنون این لایحه در مجلس بررسی و اصلاح نشده است.
یکشنبه این هفته و در جلسه علنی صدوچهلوششم لایحه پیشنهاد انعقاد قراردادپنجساله با بهرهبرداران گذرفرهنگی در بدنه شرقی چهارباغ و در سرای هشتبهشت بررسی شد و به تصویب رسید تا پس از گذشت دو سال از انتخاب سراهای هشتبهشت و عباسی به عنوان گذرهای فرهنگی کشور در راستای توجه به اقتصاد هنر، این موضوع عملیاتی شود. بهمن97درجلسه شهرداران و رؤسای شوراهای شهر هشت کلانشهر کشور با وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامیبرای راهاندازی گذرهای فرهنگی در کشور، این دوسرا انتخاب و مقرر شد به هنرمندانی که برای استقرار در این مجموعه انتخاب میشوند از محل صندوق مالی و اعتباری هنر مساعـــــدتهایی اختصاص داده شود. حالا در جلسه علنی این هفته «گذر فرهنگی هشتبهشت» به ثمــــــــر نشست.
ظهر امروز یک دستگاه خودرو به دلیل عدم کنترل و وجود آب به دلیل شکستگی لوله در خیابانی طالقانی اصفهان وارد پیادهرو شده و موجب خساراتی شد. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.
امروزه حفظ محیطزیست به دغدغهای مهم تبدیل شده و بسیاری از گروههای مردمنهاد در کنار سازمانهای مربوطه به دنبال پاکسازی محیطزیست از آلودگیها هستند. از جمله آلودگیهای شایع به ویژه در سالهای اخیر، آلودگی هواست. در این راستا کنفراسهای زیادی با هزینههای گزاف برگزار شده است اما به یکی از مهمترین نتایجی که برای کاهش آلودگی هوا رسیدهاند، حفظ و کاشت درختان است. هر چند شهرستان گلپایگان از نعمت پاکی هوا برخوردار است، اما نقش درختان کمتر به چشم میآید. سوالی که این روزها علاقهمندان محیط زیست از شورای اسلامی روستای هنده دارند این است که با کدام استدال از قطع درختان تنومد و زیبای زالزالک که قدمت طولانی داشته و وقف بزرگان این روستا بوده است، جلوگیری نمیکنند؟
جاده مبارکه- مجلسی- بروجن، یکی از مهمترین محورهای ارتباطی بین استانهای اصفهان، خوزستان، فارس و چهارمحال و بختیاری است که ۲۶ کیلومتر از آن در شهرستان مبارکه واقع شده و ضروری است با توجه به تصادفات منجر به فوت، در کوتاهترین زمان دو بانده (چـــهارخــطه) شـــــود. فـــاصـــله بـــین شهرستانهای بروجن و مبارکه 55 کیلومتر است که این محور از نظر ارتباط بین سه استان اصفهان، چهارمحال وبختیاری و خوزستان و باتوجه به حجم تردد خودروها در این مسیر، از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به گزارش پلیسراه این بخش در سالهای اخیر به عنوان یکی از پرتصادف ترین محورهای استان شناخته شده است.
به دنبال رشد بیرویه شهرنشینی از دهه 30 در ایران، به تدریج علوم مرتبط با شهر همچون «شهرسازی» که رویکرد اصلیاش آمادهسازی فضای شهر برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان است، پربارتر از گذشته در ایران شکل گرفت. هرچند علم معماری از گذشتههای دور در ایران سابقه درخشانی داشت، اما شهرسازی به عنوان علمی نو و زاییده پدیده شهرنشینی، به مرور زمان نیازمند تکمیل بود. در حال حاضر با گذشت حدود 60 سال از آغاز گرایش ایرانیها به هجرت از روستاها به شهرهای بزرگ، مسئله شهرسازی در ایران و به ویژه کلانشهر اصفهان نیازمند دقت و بررسی هرچه بهتر و بیشتر است. شهری که از دهههای پیش تاکنون به عنوان یکی از مقاصد اصلی مهاجرت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک شناخته میشود. به همین بهانه شرحی از سخنان «معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان» را که در گفتوگو با برنامه «صدای شهر» بیان کرد، در این مطلب میخوانید.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان با بیان اینکه در این شهرستان از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۵۳۴ مورد در بخش بیماری کرونا در بیمارستان امام حسین (ع) بستری شدند، اظهار کرد: در این مدت بیش از سه هزار و ۵۹۶ مورد به صورت سرپایی تست شدند که نتیجه یک هزار و ۳۲۷ مورد مبتلا اعلام شده است. ناصر رستمی افزود: همچنین ۹۶ نفر از پرسنل کادر درمانی گلپایگان، 30 نفر دانش آموز و ۳۱ نفر معلم به بیماری کرونا مبتلا شدند.
وزیر راه و شهر سازی گفت به طور جدی مطالبه بحق مردم ورنامخواست درخصوص رفع مشکل موقوفه را پیگیری خواهیم کرد. به گزارش اصفهان زیبا، شهردار و رئیس شورای اسلامی ورنامخواست در دو جلسه کاری، ضمن دیدار با وزیر راه و شهرسازی، مشکلات این شهر را مطرح و خواستار رفع آن شدند. وزیر راه و شهرسازی نیز با قدردانی از تلاشهای صورتگرفته برای توسعه شهر ورنامخواست، به صورت کتبی و تلفنی پیگیر رفع معضل کمربندی شهید صیاد شیرازی و موقوفات شهر شد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاشها و پیگیری مستمر شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ورنامخواست برای خدمترسانی مناسب و بهثمررسیدن اهداف و رسالتهای مدیریتشهری در سایه دولت جمهوری اسلامی گفت: «دورادور از تلاشهای صورتگرفته در آن منطقه با خبر هستم و این نشان میدهد که با وجود فشارهای اقتصادی و تحریمها، دولتمردان ما در کنار مردم عزیز با عزمی راسخ تلاش میکنند.»
«علیرضا آجودانی» مشاور توسعه و سلامت شهرداری اصفهان است که در سهسال گذشته و به ویژه در یک سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و تأثیرات گسترده بر همه بخشهای شهر، در جایگاه مشاور حوزه سلامت ایفای مسئولیت کرده است. آنچه در ادامه میخوانید، گفتوگویی با او در سومین سال فعالیت مدیریت شهری فعلی اصفهان است. آجودانی در این گفتوگو درباره آنچه در این مدت در حوزه بهداشت و درمان از سوی شهرداری انجام شده است ایدههایی که امکان اجراییشدن آنها محقق نشده و خلأها و کمبودهای قانونی شهرداریها برای فعالیت مفید در حوزه بهداشت و درمان در مقایسه با آنچه در دیگر کشورها در حال انجام است، سخن میگوید.