امسال منطقه9 شهرداری اصفهان تصمیم گرفت به مناسبت روز سالمند، پاتوقهایی را برای این افراد در سه نقطه این منطقه احداث کند و در آینده آنها را به 9 پاتوق افزایش دهد. برای اینکه حال شهروندان خوب باشد، احتیاجی به کار خاص و ویژهای نیست. همین که کارهایمان را در مسیر خواستههای شهروندان انجام دهیم، کافی است. پاتوقهای تجربه محصول مدیریت کاتالیک شهر است. دکتر محسن رنانی در ابتدای شروع برنامه «طرح جامع شهر اصفهان» با رویکرد مشارکت همگانی درباره سه روش مدیریتی صحبت کرد، «مدیریت مکانیک» که نگاهی از بالا به پایین دارد و پشت درهای بسته و بدون نظرگیری از افرادی که تصمیمات برای آنها گرفته میشود، عمل میکند.
وقتی مدیریت شهری فعلی اصفهان در سال96 کارش را آغاز کرد، همهجا سخن از این بود که شهرداری در این دوره با بحرانهای مالی متعددی روبهروست. بحرانهایی چنان جدی و قابلتوجه که مانع از اجرای پروژهها و برنامههای بزرگ در شهرداری شده و مدیران را مجبور خواهد کرد به جای فکر کردن به چنین اقداماتی، توان خود را برای انجام برنامههای عادی و سطحی شهر پی بگیرند. با گذشت زمان اما نتیجه دیگری حاصل شد! پروژهها و ابرپروژههای عمرانی نیمهتمام که بعضی از آنها جنبه ملی نیز داشتند، روند تکمیل را با سرعت در پیش گرفتند و مسیر احداث پروژههای تازه در مناطق 15گانه دنبال شد. حالا با گذشت سه سال باید پرسید که رمز کار در کجاست؟ مگر نه اینکه در چند سال اخیر سایه سنگین بحرانهای اقتصادی، نوسانهای شدید قیمت ارز و دلار، تحریمهای سنگین علیه ایران و در یک سال اخیر نیز بحران کرونا چنین سرسختانه بر سر کشور سایه انداخته و انجام اقدامات اقتصادی و به ویژه عمرانی را با موانع بسیاری مواجه کردهاند؟
برای به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی و توسعه پایدار، خلاقیتها باید شکوفا شود و این مهم فقط با استفاده از آموزشگاههای فنیوحرفهای دستیافتنی است و نباید نقش این آموزشگاهها را در ایجاد اشتغال پایدار نادیده گرفت. نماینده مردم شاهینشهر و میمه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش کارگاههای فنیوحرفهای در توسعه شهرستان، معتقد است برای بهحرکتدرآوردن چرخهای اقتصادی اجتماعی و توسعه بیشازپیش شهرستان باید خلاقیت در جنبههای مختلف علمی و پژوهشی شکوفا شود که این مهم با استفاده از آموزشهای آموزشگاههای فنیوحرفه ای محقق خواهد شد.
رئیس حوزه قضایی بخش باغبهادران اصفهان گفت: از اول مهرماه بهموجب حکم قانونی، رفع تصرف و خلع ید از ویلاهای غیرمجاز احداث شده در حریم رودخانه زایندهرود در بخش باغبهادران با قاطعیت آغاز شد. مصطفی کافی با اشاره به ویلاسازیهای غیرمجاز در حریم رودخانه زایندهرود و تجاوز به بستر این رودخانه از سوی سازندگان ویلاها و خانهمسافرها اظهار داشت: باغبهادران منطقهای در اصفهان است که رودخانه زایندهرود در سراسر آن امتداد دارد، لذا این شهر به یک نقطه گردشگری و توریستپذیر تبدیل شده است و همین موضوع سبب شده بالغ بر 1200 ویلا و خانهمسافر در باغ بهادران احداث شود.
وجود رشتهکوه کرکس در شهرستان نطنز موجب شده است تا این منطقه از آبوهوای مطبوع و تنوع گیاهی و جانوری مطلوبی برخوردار باشد. اما در دهههای گذشته با شروع فعالیتهای معادن سنگ، حیات در این منطقه به مخاطره افتاده است. فعالیتهای معدنکاوی و بهرهبرداری معادن، موجب تخریب طبیعت، در اطراف شهرهای نطنز و طرقرود و در نزدیکی حریم باغها و زمینهای کشاورزی در روستاها شده است. اوج فعالیت معادن سنگ در منطقه طرق رود، روستاهای کمجان و اوره است که صحنهای بسیار زننده از تخریب کوهها بر جای گذاشته است. از سالهای گذشته تا به امروز گروههای مردمی اعتراضات خود را بهصورت قانونی در خصوص آسیبهای فعالیت معادن به طرق مختلف اعلام کردهاند و حتی تجمعاتی داشتهاند.
مدیریت شهری اصفهان در دوره فعلی درخصوص برگزاری نشستهای هماندیشی و همفکری با معتمدان محلههای مناطق مختلف شهر توجه ویژهای نشان داد. چنانکه تا کنون این مجموعهنشستها از سوی برخی از مدیران مناطق 15گانه برگزار شده و در حال برگزاری است. در همین راستا شهرداری منطقه10 نشست هماندیشی با ائمه جماعات، فرهیختگان و معتمدان محلههای این منطقه برگزار کرد تا با دریافت نظرها و پیشنهادهای آنها نسبت به رفع معضلات و کمبودهای این منطقه قدم بردارد. پیش از آنکه بخوانید در نشست همانـدیشی مـدیر منطقه10 شهرداری اصفهان با ائمه جماعات، فرهیختگان و معتمدان چه گذشت، بد نیست به آمارهای جالبی درباره منطقه10 که در این نشست برای حاضران بیان شد، نگاهی بیندازید.
همه ساله با بسته شدن رودخانه زاینده رود شاهد تلف شدن چندین هزار ماهی و بچه ماهی هستیم که در این رود به عنوان زیستگاه خود زندگی میکنند. به دنبال خشک شدن زاینده رود در چند روز گذشته، طرح جمع آوری ماهیان بستر رودخانه توسط مردم و شهرداری اصفهان در حال انجام است.
طراحی محیط و مبلمان شهر در کلانشهرها بر عهده مجموعه مدیریت شهری و سازمانهای ذیربط آن است. شورای شهر بهعنوان نهادی بالادستی و ناظر با داشتن کمیسیونهای تخصصی باید وظیفه نظارتی خود بر طراحی و نصب المانها و مبلمان شهر را به نحو احسن انجام دهد. با وجوداین، بررسی و مشاهدههای میدانی در سطح همه کلانشهرهای کشورنشان میدهد که این حوزه دچار ضعفی بزرگ است. به نظر میرسد این وظیفه به پستوی اختیارات شوراهای شهر خزیده و آنچه عیان شده با هویت فرهنگی و اجتماعی شهرها فاصله بسیار دارد.این روزها در غیاب خلاقیت، کمبودی بزرگ به نام مبلمان شهری که الفبای توسعه گردشگری و اقتصاد شهری نیز محسوب میشود بر کلانشهرها سایه انداخته است.
از زمان تولد تلـفـنهای همراه در شهرها، دعواهای نصب دکلهای مخابراتی بین اپراتورها و شهرداریها آغاز شد. با گسترده شدن خدمات و لزوم تقویت شبکهها این بگومگوها بالا گرفت و این بار پای مردم هم به ماجرا باز شد. عدهای از عدم آنتندهی مناسب گوشیها گلایه میکنند و تعدادی دیگر از رشد قارچگـونـه دکلهـا بر پـشـتبام خانههای مسکونی و دولـتـی بـه شهرداریها شکایت میکنند. در این میان اپراتورها برای پیشبرد اهداف کاری خود با پرداخت مبلغ به خانهها و سازمانها دکلهای خود را در گوشهوکنار شهرها کاشتهاند. جنگلزار دکلها منظر آشفته شهرها را آشفتهتر کرده است. در چند سال اخیر بارها تیتر «دکلها ساماندهی میشوند» در رسانهها خودنمایی کرده؛ اما مصوبههای رنگارنگ شوراها هنوز هم بهطور کامل اجرا نمیشود.
یکی دیگر از برنامههای «سهشنبه با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید» منتهی شد به سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تا آتشپاد محسن گلابی در باغ گلها پذیرای اصحاب رسانه باشد و به پرسشهای آنها پاسخ دهد.اصلیترین مـوضـوع این نـشست به اعتراض جمعی از آتشنشانها که روز دوشنبه هفتم مهر در مقابل استانداری ایستاده بودند و مطالبهگری میکردند، مربوط بود. مدیرعـامـل ســازمـان آتـشنـشـانـی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این خصوص اینگونه صحبت کرد: «تعیین وضعیت شغلی و افزایش کارانه “اضافهکاری و شبکاری” از مطالبات این آتشنشانها بود. آنها درخواست داشتند که قوانین بهصورت یکسان در کل کشور اجرا شود و حقوق و مزایای نیروهای آتشنشانی در شهرهای کشور متفاوت نباشد.»
شصت و چهارمین نشست اصحاب رسانه امروز صبح با حضور مدیرعامل محترم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و بارعایت پروتکل های بهداشتی در باغ گل ها برگزار شد.
شهردار اصفهان در ملاقات با وزیر امور خارجه افغانستان گفت: اصفهان دارای توان فنی و تجربی برای همکاری با افغانستان در حوزه ترافیک و خدمات شهری است.