عملکرد سپاهان در لیگ بیستم قابلقبول و عالی بود، گرچه در نیمفصل اول در دفاع کمی متزلزل ظاهر شدند و این موضوع باعث دریافت گلهای متعدد و ازدسترفتن امتیازات ارزشمندی شد، اما در نیمفصل دوم این مورد جبران شد تا در کنار خط هافبک خلاق و مثلث آتشین حمله آنها عنوان نایبقهرمانی را کسب کنند و سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کنند. حال اما در زمان باقی مانده تا فصل بیست و یکم تیم محرم نویدکیا چه باید کند؟ چه اتفاقاتی پیش روی اوست؟
اینترمیلان توانست به سلطنت طولانی مدت یوونتوس بر سری آ پایان دهد و قهرمان لیگ فوتبال ایتالیا شود. شخصی که خود یکی از ارکان اصلی شکل گیری و تداوم پیروزیهای بانوی پیر بود، توانست این بار با اینتر قهرمان شود اما آنتونیو کونته مدتی پس از این قهرمانی به دلایلی مختلفی از جمله موافق نبودن با سیاستهای نقل و انتقالاتی باشگاه از تیم جدا شد. حال سیمونه اینزاگی، مربی موفق لاتزیو هدایت افعیهای شهر میلان را بر عهده گرفته است، اما آیا او موفق خواهد شد؟
با اینکه پیش از دیدارهای هفته بیستونهم لیگ برتر فوتبال، مدیر عامل باشگاه ذوب آهن از ابقای مجتبی حسینی برای فصل آینده خبر داده بود، روز سهشنبه هیئت مدیره باشگاه ذوبآهن رأی به قطع همکاری با این مربی دادند تا یک بار دیگر پروسه انتخاب سرمربی در دستور کار این تیم قرار بگیرد.
تیمهای اصفهانی در نیمفصل دوم لیگ برتر عملکرد بهتری نسبت به نیمفصل اول ارائه کردند؛ اما روند امتیازگیری بهتر نیز نتوانست برای تحقق خواستههای دو تیم به کار آنها بیاید. پرونده لیگ حرفهای در فصل بیستم با پنـجـمـیـن قـهـرمـانـی متوالی تیم پرسپولیس مختومه شد تا هیجان فوتبال باشگاهی برای مدتی فروکش کند. با پایان یافتن لیگ فرصت مناسبی فراهم شده تا نگاه دقیقتری به عملکرد تیمها در طول لیگ داشته باشیم و به این بهانه روند نتیجهگیری دو نماینده فوتبال را بررسی کنیم.
ماراتن سی هفتهای لیگ بیستم نیز به پایان رسید تا با شناخت تیمهای قهرمان و حائز سهمیه آسیایی و دو تیم سقوط کننده به دسته پایینتر، پرونده این رقابتها مختومه شود. در لیگ بیستم، تیم پرسپولیس برای پنجمین بار متوالی بر سکوی قهرمانی ایستاد و تیم سپاهان نیز با اینکه از لحاظ امتیازی قهرمان نیم فصل دوم شده بود؛ اما در مجموع امتیازات نیم فصل اول و دوم، بر سکوی دومی لیگ ایستاد.
بیستمین دوره رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران در حالی با قهرمانی پرسپولیس و سقوط دو تیم ماشینسازی و سایپا به پایان رسید که نمایندگان فوتبال اصفهان تا دقایق پایانی هفته سیام در بیموامید قهرمانی و بقا در لیگ قرار داشتند و همین موضوع باعث شد تا هواداران دو تیم سپاهان و ذوبآهن لیگی بسیار پرهیجان و حساس را تجربه کنند. ازیکطرف سپاهان بعد از هفتهها تعقیب پرسپولیس در نهایت به خاطر دو امتیاز کمتر بهعنوان نایبقهرمانی رضایت داد و این یعنی سپاهانیها بیش از هر زمان دیگری باید حسرت امتیازهای مفت و مجانی را بخورند که در برابر تیمهایی مثل ماشینسازی و نفت مسجدسلیمان از دست دادند.
حتی تصور اینکه ذوبآهن بیروح و بیحال لیگ بیستم بتواند در هفته پایانی لیگ مس رفسنجان را شکست دهد و مجوز بقا را به دست بیاورد، یک خیال خام بیشتر نبود و در نهایت شاگردان مجتبی حسینی بدون آنکه خودشان نقشی برای ماندن در لیگ ایفا کنند، مدیون تراکتور و فیروزکریمی شدند تا فصل کابوسوار ذوبآهن با این خبر خوش به پایان برسد.
تیم ذوب آهن در حالی که برای بقا در لیگ برتر نیازمند کسب پیروزی مقابل مس رفسنجان بود بازی را به این تیم واگذار کرد تا همه شرایط برای سقوط این تیم فراهم شود اما باخت تیم سایپا برابر تراکتورسازی باعث شد تا تیم اصفهانی در لیگ برتر بماند.
هفته پایانی لیگ برتر میتواند با دو اتفاق ویژه برای فوتبال اصفهان همراه باشد؛ قهرمانی سپاهان و بقای تیم ذوبآهن در لیگ، هر چند که سرنوشت بقا در دست ذوب آهن است و با پیروزی پر گل در دیدار پایانی این مهم را قطعی خواهد کرد اما قهرمانی سپاهان علاوه بر اینکه منوط به کسب سه امتیاز بازی با استقلال است، به نتیجه بهدستآمده در دیدار تیمهای پرسپولیس و پیکان نیز بستگی مستقیم دارد.
همانطور که از قبل هم پیشبینی شده بود، سپاهان از شانس بیشتر خودش برای پیروزی در شهرآورد فوتبال اصفهان استفاده لازم را برد و با گرفتن سه امتیاز از تیم همشهری سرنوشت تعیین قهرمان رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران را به هفته پایانی موکول کرد. سپاهان در شرایطی در هفته ۲۹ لیگ برتر میزبان ذوب آهن بود که اوضاع در جدول ردهبندی بسیار حساس و غیرقابل پیشبینیشده بود و به همین خاطر سه امتیاز شهرآورد فوتبال اصفهان برای هر دو تیم سپاهان و ذوبآهن اهمیتی مضاعف پیدا کرده بود.
شرایط برای تیم ذوبآهن خطرناکتر از حد تصور شده و این تیم خطر سقوط به دسته یک را کاملاً از نزدیک احساس میکند، خطری که پس از برد مقابل نفت مسجدسلیمان تا حدودی مرتفع شده بود اما دو باخت متوالی برابر نساجی مازندران و سپاهان، کار دست این تیم داد. در هفته سیام لیگ برتر فوتبال، یکی از سه تیم نفت مسجدسلیمان، ذوبآهن و سایپا تیم ماشینسازی را در سقوط به دسته پایینتر همراهی میکنند و با لیگ برتر وداع خواهند کرد.