به گزارش اصفهان زیبا؛ بخشهای آخر کتاب جغرافیا که به توسعه و اقتصاد مربوط میشود برایم جذاب است؛ چون درباره راهکارهای پیشرفت اقتصاد کشور بحث کرده است. مباحث کتاب تاریخ، مخصوصاً تاریخ ایران، چون با بیطرفی تمام نوشته شده و منصفانه قضاوت کرده، جذاب است و تأثیر زیادی روی من و زندگی شخصیام گذاشته. جامعهشناسی برایم دوستداشتنی نیست؛ زیرا مدام درباره ایدئولوژیها و گرایشهای سیاسی طرح بحث کرده و غرب و توسعه را زیر سؤال برده و کل کتاب با جانبداری نوشته شده است.
حجم کتاب تاریخ سنگین است؛ چون دروسی درباره تمدنهای غیرایرانی مثل هند و تمدن بینالنهرین دارد. اگر دبیر تاریخ برخی از دروس را حذف نکند، برای امتحان نوبت دوم نمیتوانیم این درس را بخوانیم و امتحان دهیم و معمولاً دبیر مجبور به حذف برخی دروس میشود. حجم درس جغرافیا نیز زیاد است و دانشآموزان رشتههای ریاضی و تجربی هم با این درس مشکل دارند. همچنین رویکرد اشتباهی وجود دارد که در برخی دروس، مثل علوم و فنون ادبی، آنقدر حجم مطالب خلاصه و کم شده که به محتوای کتاب آسیب رسانده است. این اختصار باعث میشود دانشآموز چیزی از ادبیات متوجه نشود و صرفاً تئوریها را حفظ کند و امتحان بدهد.
کتاب علوم و فنون ادبی مهمترین کتاب رشته علوم انسانی است که آن را یک زبانشناس، دکتر وحیدیان کامیار، نوشته است؛ اما اکثر دبیران ادبیات با علم زبانشناسی آشنا نیستند و همین باعث میشود مباحث دستوری را برای ما بسیار پیچیده تدریس کنند و در آموزش و انتقال مباحث به دانشآموزان ناموفق باشند.
دروس پایه نهم که دانشآموز هنوز انتخاب رشته نکرده، باید سادهتر شود. برای من که میخواهم علوم انسانی را انتخاب کنم، علوم پایه نهم واقعاً آزاردهنده بود و دروسش هیچ ربطی به انتخاب من نداشت. فارسی و مطالعات اجتماعی نیز برای دانشآموزان ریاضی و تجربی سنگین است و بهطور کلی، کتابهای درسی سال نهم باید سادهتر شوند و از سوی دیگر، باید مقدمات انتخاب رشته از سال نهم چیده شود.
تصاویر داخل کتابها جذاب نیستند و باعث لذت بصری نمیشوند. شاید کلاً رویکرد آموزش و پرورش این است که دانشآموز کتاب را میخواند تا نمره بگیرد و تست بزند و در کنکور قبول شود و این باعث میشود به تصاویر توجهی نداشته باشند.
کتاب آمادگی دفاعی مطالب تکراری بسیاری دارد و اکثر مطالبی که در پایه نهم گفته شده، در پایه دهم هم تکرار شده و حتی برخی درسها هم با هم تداخل دارند. حتی برخی مباحث کتاب در کتاب همان سال در فصول دیگر تکرار شده. همچنین، این کتاب در پایه نهم بهشدت نیاز به ویراستاری دارد و جملاتش بهدلیل داشتن اشتباهات بسیار، نمیتوانند مفهوم را برسانند.















