بایگانی سرویس کتاب
مؤلف برند نداریم، پس ترجمه می‌کنیم!
۰۹:۳۱ - چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان زیبا» با بهمن فروزنده، مدیر نشر آموخته درباره وضعیت کتاب‌های کسب‌وکار و توسعه فردی

مؤلف برند نداریم، پس ترجمه می‌کنیم!

نشر آموخته، ناشر تخصصی در حوزه‌های توسعه فردی، توسعه کسب‌وکار و بازاریابی، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است. این انتشارات از بدو تأسیس، با هدف ارائه برترین و معتبرترین آثار جهانی در این سه حوزه، همواره بر گزینش دقیق، ترجمه روان و ویرایش علمی آثار تأکید داشته و کوشیده است تا مجموعه‌ای از کتاب‌های کاربردی، آموزنده و اثرگذار را به گنجینه دانش فارسی بیفزاید.

کار دست حس و حال دارد  اما هوش مصنوعی نه!
۰۷:۴۲ - پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان زیبا» با نگین نقیه، تصویرگر اصفهانی

کار دست حس و حال دارد اما هوش مصنوعی نه!

تصویرگری کتاب کودک از شاخه‌های مرتبط با رشته هنرهای تجسمی است که در جهان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چراکه عامل اصلی جذب کودکان به کتاب‌خوانی است.

اصفهان؛ طاووسی زخمی  اما نامیرا
۰۸:۰۰ - پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان زیبا» با محمود فروزبخش، نویسنده کتاب «بال‌های زخمی طاووس»

اصفهان؛ طاووسی زخمی اما نامیرا

سه‌شنبه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان با حضور فعالان تربیتی و رسانه‌ای و مدیریت شهری و تعدادی از دانش‌آموزان کتابی رونمایی شد که لباس دغدغه شهرمان را به تن دارد؛ کتابی 130صفحه‌ای که زخم‌های پیکر شهر زیبایمان را در قالب داستانی نمادین به تصویر می‌کشد.

تاریخ شفاهی اصفهان گرفتار در مجمع‌الجزایر فرهنگی!
۱۰:۱۳ - چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴
گفت‌وگو با هاجر صفائیه، مدیر واحد تاریخ شفاهی حسینیه هنر، درباره این گونه تاریخی

تاریخ شفاهی اصفهان گرفتار در مجمع‌الجزایر فرهنگی!

در وبگاه سازمان اسناد و کتابخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در تعریف تاریخ شفاهی این‌طور آمده است: «تاریخ شفاهی یكی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است و به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی براساس دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و عملكرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجراها می‌پردازد. تاریخ شفاهی حتی در صورت مكتوب شدن، خصلتی گفتاری دارد.»

داستان بدون اصفهان؛ ممنوع!
۰۹:۵۸ - دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با مریم بهزادنژاد، نویسنده اصفهانی درباره ادبیات کودک و نوجوان

داستان بدون اصفهان؛ ممنوع!

مریم بهزادنژاد، نویسنده اصفهانی، از همان هفت‌سالگی که خواندن و نوشتن را آموخت، رؤیای نویسنده‌شدن را در سر داشت. نخستین شنونده داستان‌هایش مادربزرگی بود فرهنگی و فرهنگ‌دوست که همواره با حوصله به نوشته‌های کودکانه او گوش می‌داد و هیچ‌گاه او را سرزنش نمی‌کرد.

برای برقراری ارتباط با خانواده‌های شهدا راهی نداریم
۱۱:۰۹ - سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴

برای برقراری ارتباط با خانواده‌های شهدا راهی نداریم

مستند داستانی و مستندرمان برای مخاطب جذاب‌تر است؛ به این شرط که برای مخاطب قهرمان‌سازی بیهوده نشده باشد.

در عرصه ادبیات پایداری هنوز نتوانسته‌ایم فضایی علمی رقم بزنیم
۱۱:۰۵ - سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴

در عرصه ادبیات پایداری هنوز نتوانسته‌ایم فضایی علمی رقم بزنیم

قالب تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری و مستندداستان هنوز در میان مردم جای خود را باز نکرده و رمان طرفداران بیشتری دارد. مخاطب نمی‌داند چرا باید خاطرات ایثارگران را بخواند؛ وقتی می‌تواند کتاب‌های جدی‌تری بخواند. او به دنبال سود و فایده است.

اگر برای تولید اثر باکیفیت منتظر بمانیم،‌ قطعا کاری تولید نخواهد شد
۱۰:۵۷ - سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴

اگر برای تولید اثر باکیفیت منتظر بمانیم،‌ قطعا کاری تولید نخواهد شد

در ادبیات دو دسته کلی وجود دارد که ادبیات دفاع مقدس نیز مشمول آن می‌شود: داستان و ناداستان. در داستان تخیل راه می‌یابد و ناداستان وابسته به واقعیت است؛ مثل یادداشت‌ها، روایت‌های شخصی، خاطرات و… . علاوه‌بر اینکه هر دسته مخاطب خود را دارد و هر مخاطب نیز سلایق خود را دارد، کیفیت هر دوی این قالب‌ها باید مناسب باشد تا اتفاق اصلی بیفتد.

جایگاه اصفهان در نقشه ادبیات پایداری کجاست؟
۱۰:۵۱ - سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴
نگاهی به جایگاه و وضعیت اصفهان در تولیدات ادبیات پایداری در گفت‌وگو با سه فعال این عرصه

جایگاه اصفهان در نقشه ادبیات پایداری کجاست؟

بر همگان مشخص است که استان اصفهان در همه مقاطع حساس درگیری و نبرد کشور جزو استان‌های پیشتاز بوده و خواهد بود. شاهد این مدعا 24000 لاله سرخی است که این استان تقدیم انقلاب کرده است.

کتب درسی حافظه‌سوز یا  حافظه‌ساز؟
۱۵:۱۹ - چهارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۴
دانش‌آموزان اصفهانی چه نظرها و پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت و افزایش جذابیت کتب درسی دارند؟

کتب درسی حافظه‌سوز یا حافظه‌ساز؟

روزهای آخر اردیبهشت سال جاری بود که رهبر فرزانه انقلاب در دیداری با معلمان، پس از ذکر نکات مختلفی که سالیان قبل درخصوص پربارشدن محتوای کتب درسی بیان کرده بودند، این بار به مسئله جذاب نبودن این کتاب‌ها اشاره کردند.

بهتر است بخشی از آموزش را به دست دانش‌آموزان سپرد
۱۳:۳۹ - چهارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۴

بهتر است بخشی از آموزش را به دست دانش‌آموزان سپرد

از میان درس‌ها ریاضی را می‌پسندم؛ چون با منطق مسائل را حل می‌کند و با یاد گرفتن یک فرمول بدون نیاز به حفظ کردنش می‌توانیم مسائل مختلف را حل کنیم.

باید ساختارهای انتخاب رشته تغییر کند
۱۳:۲۰ - چهارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۴

باید ساختارهای انتخاب رشته تغییر کند

در پایه‌های دهم و یازدهم دروس منطق، جامعه‌شناسی، فلسفه و روان‌شناسی برایم جذاب‌ترند؛‌ زیرا علاوه‌بر محتوا، نوشتارشان براساس نظم و قاعده است.