به گزارش اصفهان زیبا؛ در پایههای دهم و یازدهم دروس منطق، جامعهشناسی، فلسفه و روانشناسی برایم جذابترند؛ زیرا علاوهبر محتوا، نوشتارشان براساس نظم و قاعده است. از طرف دیگر، با نوشتار سطحی و استدلالات درس دینی مشکل دارم و برای اثبات مسائل میشود از راههای بهتری استدلال کرد.
تاریخ نیز بهدلیل نداشتن اولویتبندی در موضوعات مهم و ضروری از دروسی است که علاقهای به آن ندارم. این کتاب به مخاطب و جامعه هدف و دغدغههایشان بیتوجه است. کتاب تاریخ نباید روزنامهوار نوشته شود و ما صرفاً برای امتحان حفظش کنیم.
بیشترین حجم مربوط به درس تاریخ است و به همین دلیل، معلممان امسال نتوانست حدود چهل درصد کتاب را تدریس کند! تاریخ پایههای یازدهم و دوازدهم هم زیاد است و نمراتمان نیز کم شد.
حجم جامعهشناسی هم سنگین است و باید سبکتر شود. جغرافیا نیز با اینکه تعداد صفحاتش کم است، اطلاعات زیاد و غیرضروری دارد. از طرف دیگر، ریاضی و آمار دروسی هستند که حجم کمی دارند و باید بیشتر شوند؛ زیرا دانشآموزان انسانی نیاز دارند ذهنشان نظم بگیرد و مهارتهای حل مسئله را
بیاموزند.
در پایه دهم دروس ریاضی و آمار و منطق برایم در زندگی شخصی کاربردیتر بوده است. منطق مهارتهایی برای تفکر آموزش میدهد و در مغالطات کمککننده است.
اقتصاد و آمار نیز به داشتن نظم ذهنی کمک میکنند. از طرف دیگر، درس دینی با استدلالهایی مباحث را میآموزد که آن مبحث را بسیار پیشپاافتاده و نقدپذیر میکند؛ زیرا نویسنده کتابها مباحث علما و دانشمندان دین را عیناً نیاورده و برای فهم بهتر، آن را سادهسازی کردهاند که این باعث ایجاد ضربه و نقص در متن شده است.
برای انتخاب رشته باید ساختارها تغییر کنند و رشتههایی که برای انتخاب وجود دارند، محدود به سه رشته نباشد و متنوعتر شود. در این صورت، باید دروس غیرضروری در آن رشته حذف شود.
مثلاً اگر دانشآموز در پایه نهم بداند قرار است رشتهای نزدیک به روانشناسی را انتخاب کند، باید آموختن دروسی مثل فیزیک و علوم اختیاری باشد. پس باید زیرساختهایی ایجاد شود تا رشتهها گستردهتر شوند.
کتابهای درسی هویت بصری یکسانی ندارند و هر کتاب به یک شکل متفاوت طراحی شده است. طراحی کتابها باید بهگونهای باشد که مشخص باشد کدام کتاب از کدام پایه است. عکسهای داخل کتابها نباید از اینترنت دانلود شوند و باید برای هر مطلب بهصورت اختصاصی عکاسی یا طراحی شود. عکسها هم باید بهروز باشند؛ درحالیکه عکسهای کنونی مربوط به دهه هشتادند.















