هم‌زمان با آغاز عملیات احداث خیابان شهید آیتی صورت گرفت:

بهره‌برداری از ۲۲ پروژه در منطقه ۵

چهاردهمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» مصادف شد با سالروز آزادی خرمشهر و منتهی شد به بهره‌برداری از پروژه‌های منطقه 5 شهرداری اصفهان با اعتباری بالغ بر ۳۱۴میلیارد تومان.

تاریخ انتشار: 12:37 - پنجشنبه 1402/03/4
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
بهره‌برداری از ۲۲ پروژه در منطقه ۵

به گزارش اصفهان زیبا؛ چهاردهمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» مصادف شد با سالروز آزادی خرمشهر و منتهی شد به بهره‌برداری از پروژه‌های منطقه ۵ شهرداری اصفهان با اعتباری بالغ بر ۳۱۴میلیارد تومان.

احداث پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید با هزینه ۱۹۰میلیارد تومان، فرهنگ‌سرای ادب با هزینه ۴۸ میلیارد تومان، احداث خط انتقال پساب از سپاهان‌شهر به صفه، احداث زمین ورزشی روباز، پروژه نیروگاه خورشیدی با احداث فضای سبز (مجموعه نگین صفه) به مساحت ۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع، اجرای نورپردازی با هزینه سه‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شامل پل شهیدستاری، سپاهان‌شهر، خیابان شاهد، پارک کوهستانی صفه، احداث پاتوق شهری با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان و ساخت نصب و اجرای المان‌های شهری و بازی کودکان با هزینه سه‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از پروژه‌های منطقه 5 است که با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، شهردار و مدیران ارشد شهری و خبرنگاران بهره‌برداری شد.

اولین پروژه افتتاح فرهنگ‌سرای ادب بود که با تجلیل از خانواده‌های شهدای حسین‌آباد در خیابان حکیم‌نظامی قوت گرفت و با صحبت‌های مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه پیدا کرد.

امیدوارم این پروژه‌ها ابراز قدردانی و ارادت به شهدا و خانواده‌های آن‌ها باشد

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است: گوشه‌ای از خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم اصفهان و شهروندان منطقه 5 با افتتاح پروژه‌های این منطقه به نمایش گذاشته شد.

مجید نادرالاصلی در ادامه اشاره‌ای هم داشت به سالروز فتح خرمشهر: سالروز فتح خرمشهر نقطه عطفی در انقلاب اسلامی کشور است. یاد و نام شهدا و امام راحل (ره) را گرامی می‌داریم. همه ملزم به یادآوری این ایام‌الله هستیم. در واقع همه مأموریم تا در چنین روزهای تاریخی و بزرگی همچون سالروز آزادی خرمشهر، از حماسه‌سازی مردم اصفهان یاد کنیم که در دوران دفاع مقدس نقشی بی‌نظیری ایفا کردند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه عظمتی که شهدا برای این سرزمین و نظام ایجاد کردند در طول تاریخ کم‌نظیر است بنابراین موظف هستیم خانواده شهدا را تکریم کنیم، ادامه داد: به نام این روز مبارک و به پاس جان‌فشانی شهدا و ازخودگذشتگی خانواده‌های آنان، پروژه‌های مختلفی در منطقه 5 همچون فرهنگ‌سرای ادب در محله حسین‌آباد بهره‌برداری و در اختیار شهروندان این منطقه قرار می‌گیرد. بنابراین امیدواریم این پروژه‌ها ابراز قدردانی و ارادتی به شهدا و خانواده‌های آن‌ها باشد.

فراهم‌آوردن 364 پارک خودرو عمومی و هشت پارک خودرو ویژه معلولان

پس از بازدید مدیران ارشد شهری و خبرنگاران از این مجموعه، نوبت رسید به افتتاح پارکینگ توحید.

در این برنامه امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان صحبت کرد: پروژه پارکینگ زیرسطحی توحید در راستای کاهش بار ترافیکی خیابان توحید و خیابان‌های منتهی به آن در دستور کار قرار گرفت. این پروژه به مدت ۲۷ماه با تلاش شبانه‌روزی مجموعه شهرداری و تحمل سختی فراوان از سوی مردم اصفهان به بار نشست.

او معتقد است: این پروژه از بعد کیفیت و کمیت در کشور مطرح است. مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث این پروژه فروردین ۱۴۰۰ با هزینه‌ای بالغ بر 1.900 میلیارد ریال آغاز شد، تصریح کرد: با احداث این پروژه ۳۷۲ جای پارک خودرو شامل ۳۶۴ پارک خودرو عمومی و هشت‌پارک خودرو ویژه معلولان فراهم شد.

او با اشاره به مختصات کلی این پروژه خاطرنشان کرد: پارکینگ زیرسطحی توحید حدفاصل خیابان نظر و پل آذر به‌طول ۵۴۰ متر و عرض ۲۲ متر در قالب دو تونل رفت‌وبرگشت به‌صورت مجزا با عرض ۱۱ متری احداث شده است.

رحمتی با بیان اینکه حفظ فضای سبز، تردد ایمن و سهل‌الوصول شهروندان به‌ویژه معلولان و سالمندان از الزامات طراحی پروژه پارکینگ زیرسطحی توحید حفظ فضای سبز بود، اظهار کرد: در این پروژه ۶۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۲۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع قالب‌بندی، ۲۱ هزار مترمکعب بتن‌ریزی و ۱۶ هزار مترمربع رنگ‌آمیزی انجام شده است.

او با اشاره به جابه‌جایی تأسیسات برای احداث پروژه گفت: تأسیسات معارض رفع‌شده در پروژه پارکینگ زیرسطحی توحید شامل برق فشار ضعیف، آب و فاضلاب، مخابرات و تونل برق فشار قوی در ضلع شرقی پارکینگ بوده است.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان ادامه داد: نصب ۸۸ دوربین نظارتی، تأمین سیستم آتش‌نشانی خودکار و برق اضطراری و تأمین چهار دستگاه آسانسور برای توان‌خواهان ازجمله امکانات قابل‌توجه این پارکینگ است.

افزایش ۳۸ درصدی بودجه منطقه ۵ اصفهان

در ادامه این برنامه محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و حسین کارگر، مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان صحبت کردند.

در ابتدا حسین کارگر، مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان گفت: تکمیل پروژه‌های باقی‌مانده گذشته، همچنین برقراری زنجیره خدمت و ورود به عرصه محله‌محوری و همگرایی شهر از تأکیدات و سیاست‌های اصلی مدیریت شهری دوره ششم است. در این راستا در هر منطقه دومحله برای اجرای پروژه‌های محله‌محور انتخاب شده است. محله وحید یا «دنارت قدیم» و فرح‌آباد نیز به‌عنوان محله‌های هدف منطقه 5 اصفهان برای اجرای پروژه‌های محله‌محور انتخاب شد.

مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر اساس تلاش‌های صورت  گرفته در سال گذشته با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان، آزادسازی گلوگاه‌ها، سامان‌دهی فضای سبز و بهبود معابر این محله‌ها در دستور کار قرار گرفت. امسال نیز با افزایش قابل‌توجه این اعتبارات به عدد ۳۸ میلیارد تومان، روند تکمیل اجرای پروژه‌ها در محله‌های هدف منطقه 5 تسریع می‌شود.

او با بیان اینکه عملیات روان‌سازی، کف‌سازی و پیاده‌روسازی‌های منطقه 5 با هزینه ۲۰ میلیارد تومان در سال گذشته انجام شد، خاطرنشان کرد: در این میان پارکینگ زیرسطحی توحید ازجمله پروژه‌های شاخص منطقه 5 بود که با تأکید قیدفوریت از سوی شهردار اصفهان نسبت به تکمیل و افتتاح آن اقدام کردیم.

کارگر اظهار کرد: احداث پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید با هزینه ۱۹۰ میلیارد تومان، فرهنگ‌سرای ادب با هزینه ۴۸ میلیارد تومان، احداث خط انتقال پساب از سپاهان‌شهر به صفه و احداث زمین ورزشی روباز ازجمله پروژه‌های عمرانی منطقه 5 است که امروز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان گفت: بر اساس تلاش‌های انجام‌شده، روز گذشته تصفیه پساب شهری در سپاهان‌شهر با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰میلیارد تومان به مجموعه صفه انتقال یافت. بر این اساس مناطق هم‌جوار منطقه 5 نیز از این پساب برای آبیاری فضاهای سبزی و مسائل خود می‌توانند بهره ببرند.

او افزود: اجرای شبکه‌های روشنایی، نصب و تعویض تمثال شهدا و مزین‌کردن معابری که به نام شهدا در منطقه 5 بودند به تصاویر جدید آن‌ها، از دیگر اقدامات انجام‌شده در این منطقه است.

کارگر با اشاره به تشکیل قرارگاه بافت فرسوده در منطقه 5 شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر اساس آخرین تصمیم‌ها، بازسازی محله‌های فرسوده با مشارکت شهروندان و ورود یک مشارکت‌کننده صورت خواهد گرفت. در این راستا سال گذشته در امر آزادسازی گلوگاه‌های سطح منطقه، اقدام تحولی انجام و ۱۲۰میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد.

مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش ۳۸ درصدی بودجه منطقه 5 شهرداری در سال ۱۴۰۲ گفت: در منطقه 5 شهرداری اصفهان شاهد اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی به‌صورت مشارکتی بودیم که از آن جمله می‌توان به اجرای ویژه‌برنامه «تا پای جان» با مشارکت ارتش اشاره کرد.

او ادامه داد: پروژه نیروگاه خورشیدی با احداث فضای سبز (مجموعه نگین صفه) به مساحت ۱۱هزار و ۵۰۰ مترمربع، اجرای نورپردازی پل شهیدستاری، سپاهان‌شهر، خیابان شاهد، پارک کوهستانی صفه با هزینه سه‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، احداث پاتوق شهری با هزینـه ۷۰۰ میلیون تومان و ساخت نصب و اجرای المان‌های شهری و بازی کودکان با هزینه سه‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری این منطقه است.

بی‌شک احداث ادامه خیابان توحید گره‌ای از مشکلات ترافیکی شهر باز می‌کند

در ادامه محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان سکان مراسم را به دست گرفت و چنین گفت: در بودجه امسال برنامه‌های وسیعی برای پیشرفت شهر دیده شده است. در این راستا افتتاحیه امروز در منطقه 5 نیز طلیعه خوبی برای سال ۱۴۰۲ است.

او ضمن قدردانی از تلاش مدیران، کارکنان شهرداری و دستگاه‌هایی که برای اجرای پروژه‌ها همکاری کردند، افزود: بی‌شک احداث ادامه خیابان توحید گره‌ای از مشکلات ترافیکی شهر را باز می‌کند. برای احداث ادامه این خیابان نخست باید با ارتش و در مراحل بعد با دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توافق انجام شود؛ البته گفت‌وگو در گذشته انجام شده است؛ اما از امیر سرتیپ دوم ستاد سیاوش میهن‌دوست، ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال‌وبختیاری درخواست می‌شود در همین روزهای نخست سال توافق به نتیجه برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ از دیگر موضوعاتی است که مقرر شده تا اواسط مردادماه در اصفهان اجرایی و مشکل بعضی ساختمان‌هایی که توسط شهروندان ساخته شده است، برطرف شود.

نورصالحی ادامه داد: ساختمان‌های متعددی توسط شهروندان احداث‌شده که دارای رأی قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ است؛ بنابراین بر اساس این تبصره از قانون، فرصت بررسی و رفع مشکل مردم وجود دارد. از سوی دیگر برای شهرداری نیز درآمد ایجاد می‌کند که پول حاصل از اجرای این طرح را می‌توان در پروژه‌های شاخص شهر همچون حوزه حمل‌ونقل هزینه کرد.

او با بیان اینکه معاونت شهرسازی دستورالعمل آن را آماده و شهردار نیز آن را به تمام مناطق ابلاغ کرده است، خاطرنشان کرد: بهتر است در هر منطقه یک مدیر پروژه برای این مهم در نظر گرفته شود؛ زیرا حجم کار زیاد است. طبق گزارش‌های موجود از سال ۱۳۹۶ تاکنون سه‌هزار و ۵۰۰ پرونده در این موضوع وجود دارد که تخمین زده می‌شود به ۱۰ هزار پرونده برسد.

نورصالحی اظهار کرد: رویکرد نخست در این طرح، رفع مشکلات مردم و سپس کسب درآمد برای شهرداری است که طبق قانون درآمد حاصل از آن باید به پروژه‌های حمل‌ونقل اختصاص یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در بودجه ۱۴۰۲، بیش از هشت‌هزار میلیارد تومان برای حوزه حمل‌ونقل اختصاص داده شده است؛ لذا پیش‌بینی می‌شود با درآمد حاصل از تبصره «ت» بند ۶ به این عدد چندهزار میلیارد تومان دیگر اضافه شود تا بتوان گره‌های ترافیکی شهر را باز کرد.

او افزود: با وجود اینکه این قانون تازه ابلاغ شده؛ اما شهرداری اصفهان نسبت به بقیه شهرداری‌های کشور پیشتاز است؛ لذا امیدواریم این اقدام به خوبی، مردمی و جهادی صورت گیرد؛ زیرا نفع آن به حوزه حمل‌ونقل خواهد رسید.

بهره‌برداری از 22پروژه در منطقه 5 شهرداری اصفهان

شهردار اصفهان هم در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایمنا گفت: به برکت دهه مبارک کرامت، پروژه احداث ادامه خیابان کمکی ارتش دوباره فعال و کلنگ احداث این خیابان به زمین زده شد.

علی قاسم‌زاده اظهار کرد: ۲۲ پروژه در منطقه 5 شهرداری اصفهان به بهره‌برداری رسید که مهم‌ترین آن پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید و فرهنگ‌سرای ادب است. با افتتاح این پروژه‌ها خدمات جدیدی به مردم ارائه شد.

او با اشاره به احداث ادامه خیابان کمکی ارتش افزود: پیگیری‌های احداث ادامه این خیابان در گذشته انجام شده بود؛ اما در پیچ‌وخم اداری و توافق با ارتش که فراز و نشیب داشت، مدتی پروژه متوقف بود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: به برکت دهه مبارک کرامت این پروژه دوباره فعال می‌شود. در این راستا کلنگ احداث خیابان کمکی ارتش به زمین زده شد.

او در ادامه با اشاره به تبصره ت بند 6 قانون بودجه ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: سال گذشته در تنظیم بودجه ۴۰۲ در بند «ت» بودجه، تبصره‌ای گنجانده شد که بر اساس آن به شهرداری‌ها اجازه داده شد در مدت کوتاهی پرونده‌های ساختمان‌هایی که در گذشته با مشکل دریافت پایان ساخت مواجه شده‌اند را دوباره بررسی کند. بر این اساس درصددیم با استفاده از این ظرفیت قانونی، در صورت امکان مشکل آن‌ها را رفع کنیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه برای اجرای این قانون تفویض اختیار انجام و کارگروه مربوطه در هر منطقه تشکیل شده است، گفت: در این راستا شهروندان می‌توانند در سامانه my.isfahan.ir به بخش درخواست اجرای بند «ت» تبصره ۶ وارد شوند، اطلاعات خود را بارگذاری و کد رهگیری دریافت کنند تا پرونده آن‌ها در شهرداری موردبررسی قرار گیرد؛ بنابراین نیازی به مراجعه حضوری نیست.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: ثبت درخواست‌ها آغاز شده است. در این راستا با دید مثبت و حداکثری نسبت به رفع مشکل شهروندان اقدام خواهیم کرد.

کلنگ احداث خیابان شهیدآیتی (کمکی ارتش) به زمین زده شد

پس از این برنامه، آیین گلنگ‌زنی خیابان کمکی ارتش به نام شهید آیتی، حدفاصل خیابان صفه و جانبازان با حضور شهردار اصفهان و ارشد نظامی آجا و مدیران شهری برگزار شد.

امیر سرتیپ دوم ستاد سیاوش میهن‌دوست، ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال‌ وبختیاری در این آیین گفت: بازگشت موفقیت‌آمیز ناوگروه ۸۶ از مأموریت گردش دور دنیا با امکانات منحصربه‌فرد را تبریک می‌گویم.

او با اشاره سالروز گرامیداشت سوم خرداد و فتح خرمشهر تصریح کرد: دشمن در دوران دفاع مقدس درصدد بود که نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را ساقط کند؛ اما با رشادت‌های رزمندگان و هدایت امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب شکست خورد و خرمشهر آزاد شد.

میهن‌دوست خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبر معظـم انقلاب فرمودند، «خرمشهرها در پیش است»؛ لذا مردم و نیروهای مسلح باید متوجه باشند که نباید گذاشت خرمشهرها از دست برود تا مجبور به فتح دوباره آن‌ها باشیم.

او با بیان اینکه دشمن پس از ۴۴ سال از عمر انقلاب اسلامی درصدد ضربه به نظام از طریق جنگ ترکیبی و هجمه‌های فرهنگی است، تصریح کرد:

امروز از مصادیق ضـربه دشمنان به نظام جمهوری اسلامی ایران، ترویج بی‌حجابی و بی‌حیایی در کشور و جامعه است که عادی‌شدن  بی‌حیایی و بی‌غیرتی از ابعاد دیگر این حربه است.

ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال‌ وبختیاری با اشاره به تفاهم‌ها و تعاملات فی‌مابین شهرداری و ارتش در سال‌های قبل گفت: امروز با حضور در مراسم کلنگ‌زنی احداث ادامه خیابان شهید آیتی، مدیران شهری و اعضای تعاونی مسکن ارتش و مسئولان مرکز آموزش توپخانه، کمر همت برای تکمیل و احداث خواهند بست تا مشکلات ترافیکی این منطقه حل‌وفصل شود.

حسین کارگر، مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: هم‌اکنون در راستای توافقات و هماهنگی بین شهرداری و ارتش اصفهان، آیین کلنگ‌زنی احداث خیابان شهید آیتی به‌صورت جدی آغاز شد. امیدوارم این اقدام، کاری ارزشمند در جهت کاهش مشکلات ترافیک منطقه باشد.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 5 =