یک کولر آبی را 11 میلیون تومان می‌فروشند:

گرانی داغ کولر

هم‌زمان با فرارسیدن فصل تابستان قیمت انواع کولر در بازارحدود 30 درصد افزایش یافته است این افزایش قیمت هم شامل حال کولرهای آبی و هم شامل حال کولرهای گازی می‌شود. کولر آبی با کیفیت ساخت داخل الان دست کم 11 میلیون تومان قیمت دارد.

تاریخ انتشار: 10:43 - یکشنبه 1402/03/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرانی داغ کولر

به گزارش اصفهان زیبا؛ هم‌زمان با فرارسیدن فصل تابستان قیمت انواع کولر در بازارحدود 30 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت هم شامل حال کولرهای آبی و هم شامل حال کولرهای گازی می‌شود. کولر آبی با کیفیت ساخت داخل الان دست کم 11 میلیون تومان قیمت دارد.

حالا یک کارگر دیگر با حقوق ماهیانه‌اش نمی‌تواند حتی کولر آبی با کیفیت برای فصل گرما خریداری کند. خرید کولرگازی هم از قدرت خرید مردم خارج است. مردم برای خرید یک کولرگازی در فصل تابستان باید (حداقل) 15 میلیون تومان هزینه کنند.

افزایش 30 درصدی قیمت کولر آبی

بازار لوازم خانگی یکی از پرحاشیه‌ترین بازارهایی بوده و گرانی سرسام‌آور انواع وسایل، به‌ویژه لوازم خانگی بزرگ، تهیه این اقلام را برای بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان غیرممکن کرده است. هر ساله با گرم ترشدن هوا بازار کولر یکی از پرتقاضاترین بازارها می‌شود؛ با این حال رصد قیمت‌ها نشان می‌دهد که نرخ انواع کولر به اندازه‌ای بالارفته که از قدرت خرید مردم خارج شده است.

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد کولر آبی آبسال 7 هزار واتی امسال حدود 11 میلیون تومان قیمت دارد؛ این در حالی است که قیمت این کولر در سال گذشته معادل با 6 میلیون و 500 هزار تومان بود. کولر آبی سپهر الکتریک امسال 10 میلیون تومان قیمت دارد؛ این در حالی است که قیمت این کولر در تابستان سال گذشته معادل با 7 میلیون تومان بود.

کولر آبی ایران‌ شرق 8 هزار واتی نیز با نرخ 11 میلیون و 350 هزار تومان به فروش می‌رسد. کولر آبی مشهد دوام 8 هزار واتی نیز با قیمت 9 میلیون و 980 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت کولر آبی انرژی 5هزار و 500 واتی نیز 11 میلیون و 200 هزار تومان است. کولر لورچ هم حدود 9 میلیون و800 هزار تومان قیمت خورده است.

مواد اولیه و وسایل برقی قیمت کولر را بالا برد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: قیمت مواد اولیه منجر به افزایش قیمت کولر شده است. در ساخت کولرهای آبی افزایش قیمت ورق و همچنین افزایش قیمت وسایل برقی موردنیاز در ساخت این کولرها باعث شده قیمت تمام‌شده آن‌ها افزایش پیدا کند.

علیرضا قندی خاطرنشان می‌کند: کولرهای گازی تولید داخل نسبت به سال گذشته 30 درصد و کولرهای گازی وارداتی 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند؛ در حال حاضر می‌تواند گفت قیمت کولرهای تولید داخل و کولرهای وارداتی در یک رنج هستند.

او خاطرنشان می‌کند: قیمت کولر آبی بهترین کیفیت تولید داخل با سیستم ریموت کنترل مدل 7 هزار حدود 11 میلیون تومان قیمت خورده است و مدل 5 هزار و 500 همین برند با کیفیت نیز 9 هزار و 300 تومان قیمت دارد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان بیان می‌کند: کولر گازی 30 هزار اینورتر تولید داخل با بهترین کیفیت حدود 40 میلیون تومان قیمت دارد؛ در صورتی که برند خارجی این کولر 40 میلیون تومان فروخته می‌شود.

15 میلیون تومان؛ مظنه ارزان‌ترین کولر گازی

هم‌زمان با فصل گرما، تقاضا برای خرید لوازم سرمایشی افزایش پیدا می‌کند؛ ولی امسال بیشتر مردم ترجیح داده‌اند کولرهای قدیمی‌شان را تعمیر و استفاده کنند و یا اینکه در مـواقع ضروری اقدام به خرید اقساطی کولر کنند؛ چون دخل ماهانه‌شان با قیمت این روزهای لوازم خانگی هم‌خوانی ندارد.

افزایش قیمت کولرگازی در حالی است که به گفته فعالان بازار، تقاضا برای خرید کولرهای آبی در حال کاهش‌یافتن است؛ زیرا استفاده از این کولرها دیگر صرفه اقتصادی ندارد؛ به خصوص در کشورهایی مثل ایران که از آب شرب در این کولرها استفاده می‌شود.

بررسی و رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد قیمت کولرهای گازی تولید داخل نیز دست کمی از کولرهای گازی‌خارجی ندارد. قیمت کولر گازی 12 هزار ایران رادیاتور در بازار 17 میلیون و 600 هزار تومان و کولر گازی 24 هزار ایران رادیاتور با قیمت 28 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

کولرگازی 24 هزار جی پلاس در بازار با قیمت 35 میلیون و 200 هزار تومان و کولرگازی 18 هزار جی پلاس با قیمت 25 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد. کولرگازی 24 هزار جنرال گلد نیز با قیمت 27 میلیون و 8710 هزار تومان به فروش می‌رسد. کولرگازی 24هزارواتی هایسنس نیز با قیمت 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد.

کولر گازی 12 هزار واتی گرین نیز با قیمت 22 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد. کولر گازی هایسنس نیز با قیمت 15 میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش − سه =