فدراسیون به انتخاب داور خارجی رضایت می‌دهد؟!

چالش فوتبال ایران با فینال سرخابی‌ها

پس از پیروزی استقلال در دیدار مقابل نساجی مازندران و صعود به فینال جام حذفی، تیم پرسپولیس هم برابر هوادار به برتری دست یافت تا صدویکمین دربی سرخابی‌های پایتخت، تکلیف قهرمان جام حذفی ایران را مشخص کند.

تاریخ انتشار: 10:54 - یکشنبه 1402/03/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چالش فوتبال ایران با فینال سرخابی‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ پس از پیروزی استقلال در دیدار مقابل نساجی مازندران و صعود به فینال جام حذفی، تیم پرسپولیس هم برابر هوادار به برتری دست یافت تا صدویکمین دربی سرخابی‌های پایتخت، تکلیف قهرمان جام حذفی ایران را مشخص کند.

پیش‌ازاین دو تیم در سال 87 به فینال جام حذفی راه پیدا کرده بودند که برتری با سرخ‌ها بود و با غلبه بر آبی‌های تهرانی، جام قهرمانی را بالای سر بردند و حالا پس از 15 سال استقلال این فرصت را پیدا کرده تا جبران مافات کند.

هر دو تیم استقلال و پرسپولیس در لیگ بیست و دوم هم جزو مدعیان بودند که در نهایت این سرخ‌ها بودند که جام قهرمانی را از آن خود کردند. تیم استقلال فصل گذشته با هدایت فرهاد مجیدی از همان ابتدای لیگ نامش را به‌عنوان یک مدعی مطرح کرده بود و با اقتدار تیمش را به قهرمانی رساند؛ بااین‌حال در پایان فصل ساز جدایی کوک کرد.

استقلالی‌ها برای لیگ بیست‌ودوم ساپینتوی پرتغالی را به خدمت گرفتند؛ اما در نیم‌فصل اول روند حرکتی مثبتی نداشتند و در کورس قهرمانی از دو تیم سپاهان و پرسپولیس عقب افتادند. در نیم‌فصل دوم روند حرکتی آبی‌ها مثبت شد که نتیجه آن صدرنشینی این تیم در مقطعی از لیگ بود.

در مقطعی که استقلال صدرنشین لیگ شده بود، برخی از کارشناسان این تیم را مدعی شماره یک قهرمانی می‌دانستند، اما در بازی برگشت دربی تهران، پرسپولیس با غلبه بر استقلال مسیر قهرمانی‌اش را هموار و درواقع برد در این بازی، سند قهرمانی شاگردان گل‌محمدی را امضا کرد.

باخت در دربی انگیزه ادامه لیگ را از استقلال گرفت و این تیم در چند هفته پایانی بدون انگیزه به میدان می‌رفت؛ اما حساب جام حذفی با لیگ جداست و استقلالی‌ها برای جلب نظر هواداران ناچار به کسب پیروزی در این بازی هستند.

در مقابل تیم پرسپولیس که خیالش از یک جام راحت شده، با آرامش بیشتری در جام حذفی به میدان خواهد رفت که این موضوع می‌تواند برگ برنده آن‌ها قلمداد شود.

تیم پرسپولیس اگر برنده جام حذفی شود، یک جام دیگر برای هوادارانش به ارمغان می‌آورد و اگر هم برنده نشود، چیزی را از دست نخواهد داد؛ زیرا به‌واسطه قهرمانی در لیگ برتر، هواداران از این تیم رضایت کامل دارند.

برای فدراسیون فوتبال، صعـود سرخابی‌های پایتخت به فینال جام حذفی، اتفاق چندان خوبی نیست؛ زیرا بر سختی کار آن‌ها برای مدیریت بازی و حواشی آن می‌افزاید و هرکدام از دو تیم که برنده شوند، تیم مقابل و هوادارانش معترض فدراسیون می‌شوند.

حساسیت انتخاب داور دربی

حساسیت مصاف سرخابی‌ها در فینال جام حذفی که تکلیف قهرمان را مشخص می‌کند، باعث شده تا انتخاب داور برای این مسابقه از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

با توجه به اهمیت موضوع، استقلالی‌ها خواستار حضور داور خارجی در فینال جام حذفی هستند؛ ولی پرسپولیسی‌ها موافقت خود را با داور ایرانی اعلام کرده‌اند؛ اما آن طوری که رسانه‌ها می‌گویند، به‌نظر نمی‌رسد فدراسیون فوتبال قصد داشته باشد تغییر رویه بدهد و از داور خارجی استفاده کند.

آخرین بار در پاییز سال ۸۷ بود که فدراسیون وقت از داور خارجی استفاده کرد و بعدازآن چیزی حدود ۱۵ سال است که تمام دربی‌های پایتخت را داوران ایرانی سوت زده‌اند.

موافقان حضور داور ایرانی می‌گویند اگر دربی را داور خارجی سوت بزند، برای شأن داوران ایرانی خوب نیست؛ اما به‌هرحال در سال‌های گذشته که این اتفاق می‌افتاد، شأن داوران ایرانی هم رعایت می‌شد.

همین حالا خیلی‌ها می‌گویند محسن ترکی و علیرضا فغانی از بهترین داوران تمام سال‌های گذشته هستند و جالب اینجاست که در دوران اوج حضور آن‌ها هم فدراسیون از داور خارجی استفاده می‌کرد؛ البته در آن مقطع محسن ترکی در مصاحبه‌ای گفت که طبیعی است وقتی داور خارجی می‌آوریم، کنفدراسیون فوتبال آسیا دیگر قضاوت بازی‌های مهم را به داوران ایرانی نمی‌دهد.

خبرگزاری فارس در متنی به این موضوع پرداخته و نوشته است: «فراموش نکنیم خود رئیس کمیته داوران اعتراف کرده که بعضی از داوری‌ها مشکل دارد و نتایج چند مسابقه عوض شده است.» در چنین فضایی و البته در شرایطی که همچنان خبری از سیستم کمک‌داور ویدئویی نیست، اصرار فدراسیون فوتبال برای ایرانی‌بودن داور دربی هم منطقی ندارد. باز اگر VAR بود، می‌شد از این مسئله دفاع کرد؛ اما در شرایط فعلی داور ایرانی قطعا کار سختی را در پیش خواهد داشت.

نکته دیگر اینکه داور خارجی حتی اگر یک داور ضعیف باشد و نتواند بازی را خوب مدیریت کند، حداقل متهم به حمایت از تیمی خاص نمی‌شود که همین مسئله خودش فاکتور بسیار مهمی است.

پس از سال‌ها که فدراسیون تصمیمی برای انتخاب داور خارجی نداشته، حالا مدیران فدراسیون در دوراهی یک انتخاب قرار گرفته‌اند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 1 =