گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با عماد قنبری، هنرمند و نقاش اهل تهران، درباره نمایشگاه «نظم در هرج‌ومرج»

از کیلومترها فاصله آمدم تا آثارم را در اصفهان نمایش دهم

نگارخانه صفوی این روزها میزبان آثار عماد قنبری، هنرمند نقاش است. نمایشگاه «نظم در هرج‌ومرج»، حاوی پیامی از درون خالق این آثار برای مخاطبان است که این آثار هم‌زمان و در کنار این هرج‌ومرج‌ها، از نظم و قانون خاصی نیز پیروی می‌کنند.

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
از کیلومترها فاصله آمدم تا آثارم را در اصفهان نمایش دهم

به گزارش اصفهان زیبا؛ نگارخانه صفوی این روزها میزبان آثار عماد قنبری، هنرمند نقاش است. نمایشگاه «نظم در هرج‌ومرج»، حاوی پیامی از درون خالق این آثار برای مخاطبان است که این آثار هم‌زمان و در کنار این هرج‌ومرج‌ها، از نظم و قانون خاصی نیز پیروی می‌کنند.

عماد قنبری، نقاش و صاحب آثار در خصوص نمایشگاه «نظم در هرج‌ومرج» به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «یکی از دلایلی که تصمیم به برگزاری اولین نمایشگاه انفرادی خود در اصفهان گرفتم این بود که اصفهان مهد هنر است و خوشحالم که توانستم آثار خود را در کنار هنرمندان این شهر به نمایش بگذارم و هدف من از برگزاری این نمایشگاه، ارتباط با مردم بود.»

عماد قنبری در خصوص آثار به نمایش گذاشته‌شده در این نمایشگاه مطرح می‌کرد: «هشتاد درصد از آثاری که در حال حاضر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شده است، یک هفته مانده به افتتاحیه این نمایشگاه، خلق‌شده و دیگر آثار نیز مربوط به شش ماه گذشته است. لازم به ذکر است که این اولین نمایشگاه انفرادی من است و دوست داشتم که بازخورد مردم را نسبت به نقاشی‌ها ببینم و در ادامه نیز بتوانم کارهای خود را روبه‌جلو پیش ببرم.»

او با اشاره به اینکه حدود 33 اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده است و پشت هر بوم نقاشی نیز 3 یا 4 اثر دیگر وجود دارد که فرصت نمایش آن‌ها به وجود نیامد، می‌افزاید: «این نمایشگاه مجموعه‌ای از مجموعه نقاشی‌هایی است که من تا به امروز خلق کرده‌ام و قصد داشتم که کل مجموعه‌های خود را در نمایشگاه اولم به نمایش بگذارم و به دلیل اینکه می‌خواستم برای این نمایشگاه نقاشی‌های جدیدی را ارائه دهم، از هر مجموعه مجددا چند نقاشی کشیدم.»

قنبری با توضیح اینکه تکنیک به‌کار رفته در خلق این آثار، رنگ و روغن است، بیان می‌کند: «از آنجاکه محل زندگی، محل کار من و مکانی که در حال حاضر در آن آثار خود را به نمایش گذاشته‌ام با یکدیگر متفاوت هستند، هرج‌ومرج و نظمی که هم‌زمان در آثار دیده می‌شود نیز می‌تواند بازخورد زندگی و درون خود من باشد که درعین‌حال که هرج‌ومرجی در درون من بوده است، اما همیشه در اوج بی‌نظمی، کارهای خود را به‌صورت منظم و هدفمند پیش برده‌ام.»

این هنرمند نقاش در خصوص تأثیر انتشار و به نمایش گذاشتن آثار هنری در تحقق اهداف و شناخته شدن هنر یک هنرمند، مطرح می‌کند: «هشتاد درصد از تأثیرگذاری کاری که یک هنرمند انجام می‌دهد، می‌تواند بازدید از آثار باشد؛ به دلیل اینکه هنرمندان نیاز دارند بازخورد علاقه‌مندان و هنردوستان را نسبت به آثار خود ببینند که در ادامه راه می‌تواند کمک زیادی در تکنیک و نحوه خلق اثر به آن‌ها بکند. من برای برگزاری اولین نمایشگاه انفرادی خود در اصفهان، کیلومترها مسافت طی کرده‌ام و جابجایی این آثار برای من، دشواری‌هایی به همراه داشته و برایم مثمر ثمر بوده است که بتوانم اولین نمایشگاه انفرادی خود را دایر کنم.»

او توضیح می‌دهد: «من اصفهان را به‌عنوان شهر هنر می‌شناسم و یکی از دلایلی که اصفهان را برای برگزاری اولین نمایشگاه انفرادی خود انتخاب کرده‌ام نیز این بوده است که اصفهان مهد هنر ایران است و هنرمندان خوبی دارد؛ آثار هنرمندان اصفهانی از سطح بسیار بالایی برخوردار است و باعث افتخار من است که توانستم آثار خود را در این شهر به نمایش بگذارم و در کنار آن‌ها باشم. در حال حاضر بسیاری از آثار هنر معاصر ایران مقداری رو به افول است؛ لازم به ذکر است که هنر ایران همیشه جایگاه خود را پیدا کرده است؛ حتی در حال حاضر که رو به افول است و شاید به‌روزهای خوب خود بازگردد.»

قنبری اضافه می‌کند: «یکی از دلایل افول هنر معاصر این است که ما در حال حاضر بسیاری از بزرگان هنر معاصر را ازدست‌داده‌ایم و نسل جدید ارتباط زیادی با نسل گذشته ندارد که این مسئله در هنر نیز قابل‌مشاهده است. ما باید از هنرمندان معاصر گذشته، الگو بگیریم، آثار آن‌ها را ببینیم و از آن‌ها یاد بگیریم که بتوانیم به همان اندازه هنر ایران را قوی و در همان سطح بالا نگه‌داریم تا هنر ایران در خاورمیانه و حتی در جهان نیز جایگاه خود را حفظ کند و لازم است که از آن‌ها سرمشق بگیریم.»

او بابیان این نکته که یک نقاش خودآموز است، خاطرنشان می‌کند: «سطح آموزش در همه مسائل کشور بسیار پایین آمده است و صددرصد می‌تواند در افول هنر معاصر مؤثر باشد، ولی به‌صورت دقیق نمی‌توانم بگویم که این مسئله در خصوص نقاشی صدق می‌کند؛ به دلیل اینکه خود من نقاش خودآموز هستم. لازم به ذکر است که در کنار این‌ها من یک استاد راهنما نیز دارم که همیشه الگوی من بوده‌اند و لازم است که هنرمندان همیشه برای خود یک الگو داشته باشند یا هنرمندان خودآموزی مثل من، باید در خصوص تاریخ هنر، هنرمندان و آثار هنری مطالعه زیادی داشته باشند و نیاز است که آموزش‌ها برای هنرمندان قوی‌تر شود.»

این نقاش هنرمند در خصوص مشکلات پیش روی هنرمندان در این حوزه می‌گوید: «یکی از معضلات پیش روی هنرمندان این عرصه، مشکل گرانی و تورم است. در حال حاضر هزینه خلق آثار افزایش زیادی پیدا کرده است و این مسئله محدودیت بسیاری برای هنرمند ایجاد می‌کند. گرانی و تورم به‌خصوص برای هنرمندانی که از طریق هنر و فروش آثار خود امرارمعاش می‌کنند، معضل بسیار بزرگی است و عرصه را برای آن‌ها تنگ می‌کند و شاید بسیاری از هنرمندان از خلق اثر نقاشی دست کشیده و هنر خود را کنار بگذارند.»

او ادامه می‌دهد: «مکان‌های مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌ها نیز، تأثیر بسیاری در دیده شدن آثار هنرمندان و ادامه کار آن‌ها می‌گذارد، ولی نمی‌تواند یک معضل باشد؛ چراکه بسیاری از هنرمندانی هم که آثار خود را در کنار خیابان به نمایش می‌گذارند، آثارشان دیده می‌شود و از این طریق خود را به مردم معرفی می‌کنند.»

قنبری بیان می‌کند: «من فکر می‌کنم بعد از این نمایشگاه، راه پر چالش‌تر و مسیری نورانی را پیش رو داشته باشم. افتتاحیه این نمایشگاه، برای من روز بسیار باشکوهی بود و مخاطبانی که وارد نمایشگاه می‌شدند و آثار را مشاهده می‌کردند، بسیار برای من لذت‌بخش بود، واکنش و شوق آن‌ها از دیدن آثار برای من بسیار جالب بود و این میزان از استقبال خیلی قابل پیش‌بینی نبود درصورتی‌که با استقبال قابل‌توجهی در روز افتتاحیه مواجه شدم.»

این هنرمند نقاش در پایان می‌گوید: «هدف اصلی من از برگزاری این نمایشگاه، آشنا شدن مردم باهنر من است. یک هنرمند برای دیده شدن نیاز دارد که با مخاطب ارتباط برقرار کند و هدف من نیز ارتباط با مردم و هنردوستان بود که حس و حال آن‌ها را نسبت به آثار خود ببینم و این دیدگاه می‌تواند به من در ادامه کمک بسیاری کند که راه خود را چگونه ادامه دهم و در آخر امیدوارم که روزهای پرنوری برای کشورمان ایران، در راه باشد.»