
میثم نیلی، هنرمند نقاش و نگارگر، این روزها بخش بسیاری از وقت و انرژی خود را صرف آموزش این هنر به نوجوانان و نسل جدید میکند. او همواره با این نسل در ارتباط بوده و با چالشهای آموزش به آنها نیز آشنایی کامل دارد.

سالهاست که مسئله تبعیض در پرداخت دستمزد به هنرمندان زن دغدغه او و هنرمندان دیگر است.یکی از پیشکسوتان هنر یکی از جدیترین موانع بر سر راه زنان هنرمند، تبعیض در پرداخت دستمزدها است.

پیشینه مجسمهسازی از دوره سنگی یا عصر حجر آغاز شد. قدیمیترین نمونه مجسمه، دو مجسمه بدوی سنگی به نامهای ونوس برخات رم مربوط به 230 هزار سال قبل از میلاد است.

با وجود برگزاری نمایشگاهها و گالریهای متعدد در اصفهان، هنرمندان اصفهانی میگویند در فروش آثارشان به اندازه انتظار موفق نبودهاند. تازهترین رویداد، نمایشگاه «فننما» بود که در پاویون صنایع خلاق برگزار شد و با وجود حضور آثار فاخر، فروش قابلتوجهی برای هنرمندان به همراه نداشت.

بسیاری از هنرمندان اصفهان، با وجود استعداد بالا، به دلیل مشکلات گردشگری، خشک شدن زایندهرود و ناآگاهی از فروش آثار، با شکست اقتصادی روبهرو هستند. از اینرو، این هنرمندان نیازمند حمایت جدی و سازوکارهای پیوند با بازار جهانی هستند.

حوزه هنری اصفهان این روزها میزبان آثار «محمود بابایی، هنرمند خوشنویس است. نمایشگاه «غوغای سحر» حاوی آثاری با مضمون آیات قرآن، روایات و اشعار شعرای فاخری هم چون حافظ و مولوی در قالب هنر دیرین و پرطرفدار ایرانی خوشنویسی با خط نستعلیق و سیاهقلم است.

نگارخانه صفوی این روزها میزبان آثار عماد قنبری، هنرمند نقاش است. نمایشگاه «نظم در هرجومرج»، حاوی پیامی از درون خالق این آثار برای مخاطبان است که این آثار همزمان و در کنار این هرجومرجها، از نظم و قانون خاصی نیز پیروی میکنند.

در مجموعه «سبز اشباعشده»، محمدرضا مهاجر تماشاگر را به سفری بصری از دل طبیعت به درون انسان دعوت میکند؛ جایی که برگها بهانهای میشوند برای بازتاب زیست معاصر در قابهایی که نه سیاهوسفیدند و نه رنگی، بلکه جایی در میانه رنگ و بیرنگی ایستادهاند.

ایران از دیرباز میزبان نگارگری، هنری دیرینه و کهن از نقاشی ظریف و ریزنقش ایرانی است. نگارگری ایرانی ریشه در فرهنگ و هنر ایرانزمین دارد و تصویرسازیهای موجود در نگارگری مربوط به عالم معناست..

محمدرضا مکارمی خالق مجمسمه اقتباسی «نبرد رستم، رخش و اژدها» میگوید منظور من از ساخت یک اثر هنر شهری، تبلور منویات درونی است که گمان میکنم اگر از حال و خیال خوشی برآمده است، لاجرم بر دل و دیدهای بنشیند تا به فضای اشتراکی من با دیگران غنا بخشد که اصل ماجرا این است.

نمایشگاه «عشق سرزمینی» با محوریت همدلی و همراهی اقوام ایرانی و بازتاب این مفاهیم در هنرهای تجسمی شکل گرفته و رشتههای نقاشی، تصویرسازی و چاپ را دربر میگیرد.

بدن، پیونددهندهای است میان انسان و هستی؛ هم ابزار درک جهان است و هم موضوع تامل و نشانهای از حضور و معنا. بدن، محوری برای تجربه است و از خلال آن، جهان دیده، لمس و تجربه میشود و جهانبینی انسان شکل میگیرد.