بایگانی سرویس هنر
منبت‌کاری یک کار فرهنگی است نه صرفا تزیینی
۰۹:۴۴ - پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴
گفت‌و‌گوی «اصفهان‌زیبا» با پژمان فاتحی، هنرمند منبت‌کار اصفهانی

منبت‌کاری یک کار فرهنگی است نه صرفا تزیینی

بسیاری از هنرمندان اصفهان، با وجود استعداد بالا، به دلیل مشکلات گردشگری، خشک شدن زاینده‌رود و ناآگاهی از فروش آثار، با شکست اقتصادی روبه‌رو هستند. از این‌رو، این هنرمندان نیازمند حمایت جدی و سازوکارهای پیوند با بازار جهانی هستند.

در خلوت سحر «غوغای سحر» را خلق کردم
۱۰:۵۲ - دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان زیبا» با محمود بابایی، خوش‌نویس و کتیبه‌نگار، درباره نمایشگاه «غوغای سحر»

در خلوت سحر «غوغای سحر» را خلق کردم

حوزه هنری اصفهان این روزها میزبان آثار «محمود بابایی، هنرمند خوش‌نویس است. نمایشگاه «غوغای سحر» حاوی آثاری با مضمون آیات قرآن، روایات و اشعار شعرای فاخری هم چون حافظ و مولوی در قالب هنر دیرین و پرطرفدار ایرانی خوش‌نویسی با خط نستعلیق و سیاه‌قلم است.

از کیلومترها فاصله آمدم تا آثارم را در اصفهان نمایش دهم
۱۰:۵۳ - چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با عماد قنبری، هنرمند و نقاش اهل تهران، درباره نمایشگاه «نظم در هرج‌ومرج»

از کیلومترها فاصله آمدم تا آثارم را در اصفهان نمایش دهم

نگارخانه صفوی این روزها میزبان آثار عماد قنبری، هنرمند نقاش است. نمایشگاه «نظم در هرج‌ومرج»، حاوی پیامی از درون خالق این آثار برای مخاطبان است که این آثار هم‌زمان و در کنار این هرج‌ومرج‌ها، از نظم و قانون خاصی نیز پیروی می‌کنند.

«سبز اشباع‌شده»  زندگی به شکل طبیعت
۰۹:۵۲ - دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴
گفت‌و‌گوی اصفهان زیبا با محمد‌رضا مهاجر، خالق مجموعه «سبز اشباع‌شده»

«سبز اشباع‌شده» زندگی به شکل طبیعت

در مجموعه «سبز اشباع‌شده»، محمدرضا مهاجر تماشاگر را به سفری بصری از دل طبیعت به درون انسان دعوت می‌کند؛ جایی که برگ‌ها بهانه‌ای می‌شوند برای بازتاب زیست معاصر در قاب‌هایی که نه سیاه‌وسفیدند و نه رنگی، بلکه جایی در میانه‌ رنگ و بی‌رنگی ایستاده‌اند.

گفت‌وگوی هنرمندانه نگارگری صفوی با نقاشی معاصر
۱۰:۵۲ - سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴
گفت‌وگوی اصفهان زیبا با رضا دوست، هنرمند و نقاش اصفهانی درباره نمایشگاه «در خواب‌های دیونوسوس»

گفت‌وگوی هنرمندانه نگارگری صفوی با نقاشی معاصر

ایران از دیرباز میزبان نگارگری، هنری دیرینه و کهن از نقاشی ظریف و ریزنقش ایرانی است. نگارگری ایرانی ریشه در فرهنگ و هنر ایران‌زمین دارد و تصویرسازی‌های موجود در نگارگری مربوط به عالم معناست..

می‌خواستم شاهنامه را از گوشه دنج فراموشی نجات دهم
۰۹:۴۵ - پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان زیبا» با محمدرضا مکارمی درباره اثر هنر شهری او، مجسمه اقتباسی «نبرد رستم، رخش و اژدها»

می‌خواستم شاهنامه را از گوشه دنج فراموشی نجات دهم

محمدرضا مکارمی خالق مجمسمه اقتباسی «نبرد رستم، رخش و اژدها» می‌گوید منظور من از ساخت یک اثر هنر شهری، تبلور منویات درونی است که گمان می‌کنم اگر از حال و خیال خوشی برآمده است، لاجرم بر دل و دیده‌ای بنشیند تا به فضای اشتراکی من با دیگران غنا بخشد که اصل ماجرا این است.

یک همدلی هنری که از چشم مسئولان اصفهان دور ماند
۰۹:۱۰ - پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴
گفت‌وگوی اصفهان زیبا با حسین تحویلیان، مدیر مؤسسه «آرین هنر» درباره نمایشگاه «عشق سرزمینی»

یک همدلی هنری که از چشم مسئولان اصفهان دور ماند

نمایشگاه «عشق سرزمینی» با محوریت همدلی و همراهی اقوام ایرانی و بازتاب این مفاهیم در هنرهای تجسمی شکل گرفته و رشته‌های نقاشی، تصویرسازی و چاپ را دربر می‌گیرد.

بدنمندی در زیست مکان ایران امروز
۱۴:۲۹ - شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴
گفت‌وگوی اصفهان زیبا با طهمورث بهادرانی، هنرمند و نمایشگاه‌گردان نمایشگاه «بدن‌مندی»

بدنمندی در زیست مکان ایران امروز

بدن، پیونددهنده‌ای است میان انسان و هستی؛ هم ابزار درک جهان است و هم موضوع تامل و نشانه‌ای از حضور و معنا. بدن، محوری برای تجربه است و از خلال آن، جهان دیده، لمس و تجربه می‌شود و جهان‌بینی انسان شکل می‌گیرد.

فراخوان برای طراحی سنگ مزار استاد فرشچیان به زودی اعلام می‌شود
۱۰:۴۲ - چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴

فراخوان برای طراحی سنگ مزار استاد فرشچیان به زودی اعلام می‌شود

چهل روز از درگذشت استاد محمود فرشچیان، نگارگر بزرگ و چیره‌دست ایرانی می‌گذرد؛ هنرمندی که نام او با درخشش رنگ‌ها، خیال‌های ایرانی و تصویرسازی از عرفان و ایمان گره خورده است. در این مدت، جامعه هنری کشور در سوگ کسی نشسته که آثارش نه تنها زینت‌بخش موزه‌ها و کتاب‌هاست، بلکه حافظه بصری نسل‌های پیاپی از ایرانیان را شکل داده است.

جهان بی‌پایان رنگ‌های موسی
۱۰:۲۸ - چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴
تاملی در نمایشگاه «رنگ‌های بی‌پایان و ریتم‌های بی‌کلام» شامل آثار سید موسی موسوی

جهان بی‌پایان رنگ‌های موسی

در دنیای پرهیاهوی رنگ و شکل، هنر آبستره زبانی بی‌کلام است که احساس و تفکر را بدون واژه بیان می‌کند. آثار سید موسی موسوی در نمایشگاه «رنگ‌های بی‌پایان و ریتم‌های بی‌کلام» پیرو چنین سبکی از هنر است که با رنگ‌ها و ریتم‌های پویا، بیننده را به سفری درونی و عمیق دعوت می‌کند.

روایت گسل، میان سکون و حرکت
۰۹:۵۲ - دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان زیبا » با رضی میری درباره نمایشگاه عکاسی «گسل»

روایت گسل، میان سکون و حرکت

امیر نصری، در مواجهه با گسل از نگاه رضی میری می‌نویسد: «هر تصویری می‌تواند گسل باشد. گسستن از جهان خارج و محصور شدن در یک قاب. گسستن از توالی زندگی روزمره و منجمد شدن در یک لحظه. در این مجموعه، چهره‌های فرسوده کم نیستند. چهره‌های فرسوده فقط به آدم‌ها تعلق ندارند، شامل فضا هم می‌شوند. گسل، موتیف تکرارشونده تصاویر این مجموعه است که به زمان‌ها و فضاهای مختلف تعلق دارند؛ پس دقیق‌تر بگوییم: هر تصویری از فرسودگی، می‌تواند گسل باشد.»

هنر در متن خوان مصوران  اما همچنان در حاشیه
۱۰:۱۵ - شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴
گفت‌وگوی اصفهان زیبا با دوتن از دست‌اندرکاران نمایشگاه «خوان مصوران» درباره نمایشگاه و آثار ارائه‌شده در آن

هنر در متن خوان مصوران اما همچنان در حاشیه

در سال‌های اخیر، تصویرگری در اصفهان جایگاه چندانی در گالری‌ها و موزه‌ها نداشته است؛ اغلب توجه به نقاشی، مجسمه و هنرهای نو معطوف بوده و این هنر، تنها در قالب کتاب مطرح شده است.