به گزارش اصفهان زیبا؛ از ایستادن پای آرمانها زیاد گفتهایم و در باب مقاومت قلمها زدهایم؛ اما بیشتر عادت داریم چنین دغدغههایی را از زبان بزرگسالان بشنویم. بر خلاف همیشه، این بار پژواک آرمانخواهی را از زبان نوجوانی میشنویم که در مدرسهاش مشغول فعالیت است، تا نشان دهد میتواند در زمره کسانی باشد که نه در شعار، بلکه در عمل، پای ارزشهایشان ایستادهاند.
ثنا سپیانی، بهعنوان یک دانشآموز چادگانی، تلاش میکند همنسلانش را به اندیشیدن، پرسیدن و ساختن دعوت کند.
او نهتنها فرمانده بسیج مدرسهاش است، بلکه فرماندهی اندیشهای را برعهده دارد که میخواهد از دل مدرسه، به قلب جامعه راه پیدا کند.فرمانده بسیج دانشآموزی دبیرستان تربیت در شهرستان چادگان اینطور خود را معرفی میکند: من دانشآموز پایه یازدهم رشته انسانی از دبیرستان تربیت شهرستان چادگان هستم.
در مدرسه، بهعنوان فرمانده بسیج، تلاش میکنم به شبهات دوستانم پاسخ دهم؛ چرا که با این حجم بالای اطلاعات و افزایش دادههای نادرست، بسیاری از دانشآموزان دچار سردرگمی میشوند؛ برای مثال، برداشت نادرستی از مفهوم آزادی دارند یا نمیدانند ما چرا از کودکان غزه حمایت میکنیم. این است که در مراسم صبحگاه، سعی میکنم این شبههها را برطرف کرده و برنامهها را مطابق با گفتمانهای مقاومتی برگزار کنم؛ درواقع فعالیتهای من از سال شهادت سردار حاجقاسم سلیمانی آغاز شد. آن زمان احساس کردم باید راه ایشان را ادامه دهم و اجازه ندهم تفنگ پدری از دستمان بیفتد.
خلاقیت در تولید محتوا؛ تأثیر عمیقتر
سپیانی در زمینه تولید محتوای صوتی نیز دستی بر آتش دارد: با توجه به علاقهام به حوزه صدا و هنر، در باب جهاد تبیین پادکستهایی تهیه کردهام که به فرمایشات رهبر انقلاب میپردازد. این پادکستها را با همکاری ادارهکل و برخی از مسئولان مدرسه تهیه کردهایم؛ همچنین علاوهبر پادکست، ویدئوهایی نیز تولید کردهایم که در کانالهای کشوری و استانی منتشر شدهاند.
وقتی بهکارگیری استعدادها بهتر از مباحثه جواب میدهد!
او درباره الزام به ایفای نقش دانشآموزان در حوزه مقاومت و تأثیر کنشگری گفت: نقشآفرینی دانشآموزان در این حوزه ضروری است؛ زیرا ما آیندهسازان کشور و جهان هستیم و باید صدایمان را از مدرسه به گوش جهانیان برسانیم. من همواره اعلام کردهام که ادامهدهنده راه شهدا هستم و در همین مسیر تلاش میکنم.
برخی دانشآموزان فعالیت در حوزه مقاومت را بیمعنا میدانند؛ زیرا درگیر مسائل روزمره خود هستند. برای قانعکردن این افراد مستقیما وارد بحث نمیشوم؛ بلکه از هنری که دارند، بهره میگیرم؛ مثلا، از کسی که نقاشیاش خوب است، میخواهم درباره کودکان غزه نقاشی بکشد، یا برای کسی که گویندگی خوبی دارد، متنی در همین زمینه تهیه میکنم. این فعالیتها باعث میشود به عمق ماجرا پی ببرند و بعد از آن به رفع شبههها میپردازم؛ به آنها توضیح میدهم که این نهتنها یک وظیفه انسانی، بلکه ادامه راه شهداست، شهیدانی که رفتند تا ما بمانیم و این مسیر را ادامه دهیم.
از مخالفت با بزرگداشت شهدا تا نقش مادر شهید
فرمانده بسیج مدرسه تربیت شهرستان چادگان درباره اثربخشی کارهای خود تاکنون اظهار کرد: خوشبختانه بازخورد خوبی از این فعالیتها دریافت کردهام؛ بهویژه امسال که فعالیتم را بهعنوان فرمانده گسترش دادم، توانستم روی چند نفر از دوستانم که اطلاعات کافی نداشتند، تأثیر بگذارم. یکی از دوستانم مخالف کمک به کودکان غزه بوده و معتقد بود که باید ابتدا به نیازمندان داخل کشور مانند مردم سیستانوبلوچستان کمک کنیم. سال گذشته با او صحبت کردم و تا حدی متقاعد شد؛ اما امسال، باتوجهبه تجربه جنگ، به او گفتم که ما اضطراب و سختی را تجربه کردیم؛ اما کودکان غزه با سنگ میجنگند و سختی بیشتری را تجربه میکنند؛ پس چرا نباید به آنها کمک کنیم؟ این دوست من همچنین مخالف بزرگداشت شهدا بود. چون در عرصه بازیگری مهارت داشت، از او خواستم در یادواره شهدا نمایشی اجرا و نقش مادر شهید را بازی کند. در این نمایش آنقدر تحتتأثیر قرار گرفت که گریه میکرد و پس از آن، حجابش کامل شد، نماز اول وقت خواند و قول داد بهمرور چادر سر کند.
همکاری همهجانبه رمز موفقیت است
سپیانی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر مدیر و معاون مدرسه همکاری نکنند، فعالیتهایم پیش نمیرود. همکاری آنها، همراهی دبیران و مشارکت دانشآموزان، عامل موفقیت ماست. ما تاکنون اقدام مستقیمی برای جمعآوری کمکهای مردمی بهمنظور ارسال به غزه نداشتهایم؛ اما قصد داریم بازارچهای در مدرسه راهاندازی کنیم که دانشآموزان میتوانند بخشی از سود حاصل را به کودکان غزه اختصاص دهند.
پا جای پای شهدا
او در آخر خطاب به دیگر دانشآموزان گفت: شهدا رفتند تا ما فقط زنده نمانیم؛ بلکه برای خودمان و آیندگان زندگی بسازیم. باید ایران را در همه زمینهها، اعم از فرهنگی، علمی، نظامی و… قویتر کرده و با تمام وجود برای تحقق این هدف تلاش کنیم.















