به گزارش اصفهان زیبا؛ بازار جهیزیه این روزها چهرهای متفاوت از سالهای نهچندان دور دارد: ویترینها همچنان پر از کالاهای رنگارنگ و مدلهای متنوعاند؛ اما عددهایی که روی برچسبها نشستهاند، حکایت از افزایش آرام و پیوسته قیمتها دارند.
خانوادههایی که برای آمادهسازی جهیزیه قدم به بازار میگذارند، بیش از هر چیز تلاش میکنند میان انتخابهایشان و هزینههایی که پیش ِرو دارند، هماهنگی ایجاد کرده و در انتخابهایشان بیشتر دقت کنند.
این انتخابها، مقایسهای است میان کیفیت و قیمت و توجه به اینکه چه چیزی واقعا برای شروع یک زندگی لازم است. در رفتوآمد میان مغازهها، صحبتها غالبا حول همین موضوع میچرخد که قیمتها نسبت به گذشته بالاتر رفته و لازم است خریدها هوشمندانهتر انجام شود.
این روزها بازار جهیزیه همچنان پرجنبوجوش است؛ اما خانوادهها با نگاه سنجیدهتری در آن حرکت میکنند تا میان نیاز، کیفیت و بودجه، تعادلی منطقی برقرار کنند؛ از بررسی تفاوت میان کالاهای داخلی و خارجی گرفته تا سبکسنگین کردن مدلهای اقتصادیتر.
بسیاری از خانوادهها تلاش میکنند میان سلیقه، کیفیت و بودجه یک خط تعادل پیدا کنند؛ خطی که هرچند باریکتر از قبل شده، اما با برنامهریزی و انتخابهای حسابشده هنوز قابل عبور است. فضای امروز بازار بیش از هر زمان دیگری یادآور این نکته است که خرید جهیزیه دیگر تصمیمی فوری نیست، بلکه فرایندی دقیق است که نیاز به مقایسه، مشورت و مدیریت هزینه دارد.
گفتوگو با علیرضا قندی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان، تصویری روشن از وضعیت قیمتها در بازار جهیزیه ارائه میدهد.
او میگوید: «در شرایط فعلی، خانوادهها برای تأمین جهیزیه باید حداقل به یک سبد قیمتی مشخص توجه داشته باشند، سبدی که بر پایه کالاهای باکیفیت و کمریسک داخلی شکل میگیرد و قیمتهای آن، از حداقل قابلقبول تا نمونههای خارجی در نوسان است.»
قندی با اشاره به اینکه یخچالفریزر نخستین کالای اساسی جهیزیه است، توضیح میدهد: «یخچالفریزر از حداقل ۱۲ تا ۱۳ فوت به بالا مناسب جهیزیه است. اگر بخواهیم یک کالای خوب و باکیفیت ایرانی تهیه کنیم که ریسک خرابی آن کم باشد، قیمت حدود ۴۳میلیون تومان است؛ البته یخچالهایی با قیمت ۱۵میلیون تومان نیز در بازار وجود دارد، اما طبیعتا در کیفیت و دوام، قابلمقایسه با مدلهای استاندارد نیست؛ همچنین درباره برندهای خارجی این قیمت متأسفانه به 200میلیون تومان میرسد.»
درباره ماشین لباسشویی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان اظهار میکند: «حداقل قیمت یک نمونه مناسب تماماتوماتیک از ۲۰میلیون تومان آغاز میشود و یک مدل باکیفیت داخلی حدود ۲۳میلیون تومان قیمت دارد که برای برندهای خارجی قیمتها بهمراتب بالاتر است و معمولا در بازه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان قرار میگیرند.»
قندی درباره قیمت اجاقگاز توضیح میدهد: «یک اجاقگاز خوب و باکیفیت در بازار فعلی بین ۴۰ تا ۴۲میلیون تومان قیمت دارد. درباره گازهای طرح فر که قیمت پایینتری دارند، نکته مهم وجود ترموکوپل استاندارد است. اگر این قطعه روی دستگاه نصب نباشد، محصول استاندارد تلقی نمیشود. مدلهای خارجی این گروه یا در بازار وجود ندارند یا مونتاژ داخلی هستند و قیمت آنها معمولا تا ۵۰میلیون تومان میرسد. به دلیل هزینه فراوان حملونقل، واردات اجاقگاز خارجی برای شرکتها صرفه اقتصادی ندارد.»
در بخش جاروبرقی، او تأکید میکند که مدلهای بشکهای در کل از پنج تا ۱۸ میلیون تومان عرضه میشوند؛ اما یک جاروبرقی با کیفیت مناسب و مدل بشکهای را در بازار فعلی میتوان بین هفت تا ۹ میلیون تومان تهیه کرد؛ همچنین برند خارجی جاروبرقی در بازه ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان قرار میگیرد.
در ادامه گفتوگو، قندی به چرخگوشت اشاره میکند؛ کالایی که بهگفته او تا اندازه زیادی از سبد خرید خانوار حذف شده است: «چرخگوشت در سبد خانوادههای مرفه نیز تقریبا جایی ندارد؛ چون عمدتا گوشت چرخکرده را آماده خریداری میکنند. از سوی دیگر، خانوادههای ضعیفتر به دلیل قدرت خرید پایین، کمتر سراغ گوشت و دستگاه چرخگوشت میروند؛ بااینحال قیمت مدلهای ایرانی بین سه تا هفتمیلیون تومان است و برند خارجی تا ۱۰میلیون تومان قیمت دارد.»
رئیس اتحادیه لوازمخانگی اصفهان، درباره ماشین ظرفشویی نیز میگوید: «این کالا به دلیل قیمت فراوان، کالایی نیست که همه خانوادهها توان تهیه آن را داشته باشند.
در حال حاضر، برندهای ایرانی ماشین ظرفشویی را در بازه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان عرضه میکنند و نمونههای خارجی معمولا ۶۳ تا ۷۰ میلیون تومان قیمت دارند.»
آبمیوهگیری از دیگر اقلام معمول جهیزیه بهشمار میرود که طبق اعلام اتحادیه لوازمخانگی اصفهان، آبمیوهگیری ایرانی معمولا در بازه چهار تا ششمیلیون تومان فروخته میشود و مدلهای خارجی آن حدود ۱۰میلیون تومان قیمت دارند.
درباره زودپز، قندی با اشاره به اختلاف چشمگیر قیمتها، توضیح میدهد: «زودپزهای ایرانی در بازار فعلی پنج تا ۹ میلیون تومان قیمت دارند و مدل خارجی آنها تا ۳۰ میلیون تومان عرضه میشود؛ با این حال، خانوادههای مرفه نیز معمولا زودپز خارجی خریداری نمیکنند. نکته مهم درباره زودپز، درب آن است که باید استانداردهای لازم را دارا باشد. درب زودپزها در کارخانهای در ترکیه تولید میشود و این بخش از محصول در تمامی مدلها استاندارد لازم را دارد.»
در ادامه گفتوگو، به سرویس قابلمه پرداخته شد که از دیگر اقلام اصلی جهیزیه بهشمار میرود. قندی میگوید: «سرویس قابلمه ۱۰پارچه استاندارد از حدود هفتمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع میشود. زیر این رقم اگر چیزی در بازار باشد، بهطور قطع استانداردهای لازم را ندارد و معمولا یا تفلون آن بیکیفیت یا فاقد تأییدیههای لازم است؛ در این بخش نیز واردات چندان رایج نیست. کارخانهای معتبر در یزد سرویسهای باکیفیت تولید میکند که قیمت سرویس دهپارچه آن تا ۱۰میلیون تومان هم میرسد.»
برایند این گفتوگو نشان میدهد خانوادههایی که بهدنبال یک جهیزیه استاندارد با حداقل کیفیت قابلقبول هستند، باید هزینهای قابلتوجه را در نظر بگیرند.
اختلاف میان کالاهای حداقلی و نمونههای خارجی نیز چشمگیر است و در برخی اقلام به بیش از دو برابر میرسد؛ اما متأسفانه در مقابل برخی کالاهای با کیفیت ایرانی، با نمونه مشابه خارجی، اختلاف قیمت چندانی ندارند.
بر اساس گفتههای رئیس اتحادیه، نوع انتخاب خانوادهها بیش از آنکه تابع تنوع مدلها باشد، به توان اقتصادی، ریسکپذیری در خصوص خرابی و ترجیح میان برند ایرانی و خارجی بستگی دارد.















