به گزارش اصفهان زیبا؛ میخواهم یک پژوهشگرِ دانشجوی برجسته پیدا کنم که در تولید علم رودست نداشته باشد؛ کسی که طرحهایش نهفقط روی کاغذ، که در عمل نیز اجرایی شده باشد و بتوان گفت نقشش را در هموارکردن جاده علم و دانش ایفا کرده است.
او دانشجوی دکتری مهندسی معدن در دانشگاه صنعتی اصفهان است. فعالیتهای پژوهشی خود را بر توسعه رویکردهای نوآورانه و ارتقای دانش مهندسی معدن متمرکز کرده و تاکنون بیش از ۲۵ مقاله ژورنالی و کنفرانسی منتشر کرده است؛ همچنین همکاری در سه طرح پژوهشی ملی را بر عهده داشته است و چه گزینهای بهتر از این؟!
انگیزه اصلی من برای ورود به عرصه پژوهش، توسعه علم و دانش در مسیر پیشرفت کشور است
محمدحسین جلالیان، دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان، از الزام به تولید دانش و انگیزه خود برای ورود به این عرصه میگوید: «پژوهش، رکن اساسی توسعه علمی و فناوری هر کشور است و بدون تولید دانش جدید، پیشرفت پایدار در صنایع و اقتصاد ملی ممکن نیست. انجام طرحهای پژوهشی امکان شناسایی مسائل واقعی، تحلیل علمی آنها و ارائه راهکارهای نوآورانه و کاربردی را فراهم میکند و بهطور مستقیم به ارتقای بهرهوری، کاهش هزینهها و بهبود کیفیت در بخشهای مختلف صنعت کمک میکند. انگیزه اصلی من برای ورود به عرصه پژوهش، توسعه علم و دانش در مسیر پیشرفت کشور است. معتقدم معدن، بهعنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی و صنعتی، نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور دارد و میتواند در آینده به جایگزینی بخش چشمگیری از درآمدهای نفتی کمک کند. تمرکز بر پژوهشهای کاربردی در حوزه معدن، علاوه برافزایش بهرهوری و ایمنی، زمینهساز نوآوریهای فناورانه است که میتوانند ارزشافزوده فراوانی برای کشور ایجاد کنند؛ به همین دلیل، هدف من از فعالیتهای پژوهشی، ارائه راهکارهای علمی و توسعه فناوریهایی است که بتوانند معدن را به بخشی پایدار و اثرگذار در رشد اقتصادی و صنعتی کشور تبدیل کرده و جایگاه آن را در اقتصاد ملی تقویت کنند. در مسیر علمی خود، مفتخر شدم عناوین مهمی همچون دانشجوی نمونه کشوری در ۱۴۰۳، برگزیده جایزه البرز نخبگانی در ۱۴۰۴ و پژوهشگر برتر استان اصفهان در حوزه فنی و مهندسی در ۱۴۰۴ را کسب کنم.»
دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه میدهد: «در کنار فعالیتهای دانشگاهی، همکاری مستمری با مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان دارم و بهعنوان عضو مؤسس یک هسته فناور در حوزه معدن، در توسعه فناوریهای قابلاستفاده در صنعت معدن فعالیت میکنم.»
وقتی استاد الگو میشود
این پژوهشگر برتر ضمن برشمردن مسیر پژوهش بهعنوان لطفی از جانب خداوند، الگوی خود را چنین معرفی میکند: «الهامبخش اصلی من در این مسیر، استاد راهنمایم، آقای دکتر باقرپور، استاد دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان بود. هدایت دقیق، بینش پژوهشی عمیق و حمایت مستمر ایشان، مبنای توسعه مهارتها و روشهای علمی من در پروژهها و مطالعاتم بوده و بسیاری از دستاوردهای علمی من مستقیما حاصل آموزهها و تجربههای ارزشمند اوست؛همچنین، حمایت خانوادهام همواره انگیزهای پایدار برای استمرار تلاشهای علمی و پژوهشی بوده و تمامی این موفقیتها و فرصتها، ازجمله نعمتهایی است که خداوند متعال به من ارزانی داشته.»
دانشگاه صنعتی اصفهان پیشتاز در مسیر نوآوری
برگزیده جایزه البرز در ادامه به شرح طرحهای نوآورانه خود میپردازد: «من در سالهای اخیر در اجرای طرحهایی نقش داشتهام که تمرکز آنها بر بهکارگیری روشهای نوین علمی و فناورانه در تحلیل و بهینهسازی عملیات معدن بوده است. این طرحها با بهرهگیری از ایدههای نو، برای نخستینبار در دانشگاه صنعتی اصفهان توسعهیافتهاند و تلاش شده است با اتکا به روشهای علمی، دیدگاه جدیدی در تحلیل دادهها و افزایش بهرهوری عملیات معدن ارائه شود. این فعالیتها نهتنها در سطح دانشگاه، بلکه در سطح کشور نیز اثرگذار بودهاند و زمینهساز همکاری با بخشهای مختلف صنعت معدن کشور و درنتیجه، اجرای سه طرح صنعتی در مقیاس ملی شدهاند که بهطور مستقیم در بهبود بهرهوری، کاهش هزینهها و ارتقای فرایندهای عملیاتی معادن نقش داشتهاند.»
دانشگاه ؛حامی مالی پژوهشها
جلالیان درباره تأمین منابع مالی موردنیاز برای انجام پژوهشهای گوناگون بیان میکند: «دو منبع اصلی حمایت مالی پژوهشهای من، دانشگاه صنعتی اصفهان و صنایع بزرگ معدنی بودهاند. حمایتهای دانشگاه شامل ارائه مشاوره علمی، همکاری پژوهشی و دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات تحقیقاتی است؛ درحالیکه حمایتهای صنایع معدنی شامل تأمین منابع مالی و دسترسی به دادهها و زیرساختهای عملیاتی برای اجرای طرحهای کاربردی میشود. این همکاری دوگانه میان دانشگاه و صنعت باعث شده است پژوهشها هم در سطح علمی و هم در سطح عملیاتی اثرگذار باشند. برای جذب سرمایهگذاران بیشتر، تمرکز بر ارائه طرحهای کاربردی با مستندسازی دقیق نتایج و نشاندادن ارزش اقتصادی قابلمشاهده است. زمانی که سرمایهگذاران مزایای ملموس طرحها، ازجمله افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها را مشاهده کنند، انگیزه برای سرمایهگذاری و همکاری صنعتی به شکل طبیعی افزایش مییابد. هدف نهایی، تجاریسازی پژوهشها و توسعه فناوریهای معدنی با تأثیر مثبت بر اقتصاد کشور است.»
موانع ساختاری و مالی؛ سد راه پژوهشهای نو
این دانشجو در راستای چالشهای فعالیت پژوهشی بیان میکند: «در مسیر فعالیتهای پژوهشی، با چالشها و موانع متعددی مواجه هستم که بخشی از آنها به ساختار دانشگاهی و بخشی به مسائل اجتماعی و اقتصادی مرتبط است. محدودیت منابع مالی و دسترسی به تجهیزات پیشرفته، گاهی اجرای طرحهای نوآورانه را با تأخیر مواجه میکند؛ علاوهبراین، هموارکردن مسیر تعامل میان دانشگاه و صنعت برای انتقال نتایج پژوهشی به کاربرد عملی، نیازمند همکاری و هماهنگی گسترده بوده که گاهی چالشبرانگیز است.مسائل اجتماعی و اقتصادی نیز بر روند پژوهش تأثیرگذار هستند؛ ازجمله تغییر سیاستها، محدودیتهای بودجهای و نیاز به جلب حمایت سرمایهگذاران و نهادهای صنعتی، در بعضی مواقع باعث کندی پیشرفت طرحها میشود؛ بااینحال، تلاش مستمر و برنامهریزی دقیق، همراه با پشتیبانی دانشگاه و بخشهای صنعتی، امکان غلبه بر این موانع و پیشبرد فعالیتهای علمی و کاربردی را فراهم میکند.»
بدون طرحهای پژوهشی یک پای کار لنگ است!
او در انتها عنوان میکند: «به نظر من علم و پژوهش، ستون اصلی پیشرفت و قدرت یک کشور هستند؛ همانطور که حضرت علی(ع) فرمودهاند: “العلم سلطان” و حکیم فردوسی نیز گفته است: “توانا بود هر که دانا بود”. سرمایهگذاری در علم و فناوری، بهویژه در حوزههایی مانند معدن که نقش مهمی در اقتصاد و خودکفایی صنعتی کشور دارند، میتواند آیندهای پایدار و موفق برای کشور رقم بزند.مسیر علمی و پژوهشی هرگز پایانی ندارد و نیازمند تلاش مستمر، صبر و پشتکار است. تمرکز بر پیشرفت علمی و پژوهشی و پشتکار در غلبه بر چالشها، کلید دستیابی به اثرگذاری واقعی در جامعه و توسعه پایدار کشور است. امید را نباید از دست داد؛ پیگیری مستمر و تلاش مستدام، همواره نتایج ملموس و ارزشمندی را بههمراه خواهد داشت.»




