همگام با دکتر الهه حاج‌صادقی در سلسله‌نشست‌های «خوب بمان»

جسم سالم در ذهن سالم

گاه می‌بینیم هرچه دارو می‌خوریم و برای درمان پیگیر هستیم، نتیجه‌ای ندارد؛ در این حالت باید دید علت چیست. موضوع سلسله همایش‌های «خوب بمان» این بار از سوی دبیرخانه تخصصی سالمند که با سخنرانی دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب سنتی، در باغ غدیر برگزار شد، در این رابطه است. ما را دنبال کنید تا پاسخ خود را بیابید.

تاریخ انتشار: 08:43 - دوشنبه 1402/10/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جسم سالم در ذهن سالم

به گزارش اصفهان زیبا؛ گاه می‌بینیم هرچه دارو می‌خوریم و برای درمان پیگیر هستیم، نتیجه‌ای ندارد؛ در این حالت باید دید علت چیست. موضوع سلسله همایش‌های «خوب بمان» این بار از سوی دبیرخانه تخصصی سالمند که با سخنرانی دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب سنتی، در باغ غدیر برگزار شد، در این رابطه است. ما را دنبال کنید تا پاسخ خود را بیابید.

زمانی انسان سالم است که هم جسم و هم روح و ذهن سالمی داشته باشد؛ بنابراین مراقب هر دو باشید.

توجه داشته باشید که انسان از سه لایه و به عبارت دیگر سه بخش تشکیل شده است: اول بدن، دوم روح اتری و سوم نفس او. نفس هر فردی عبارت است از: خشم، اضطراب و هر آنچه از افکار سرچشمه می‌گیرد و روی آن تأثیر می‌گذارد. سته ضروری نیز مهم است که شامل هوا، سکون، اعراض نفسانی، خوراکی، رنگ‌ها، عطرها و… است.از بین همه، اعراض نفسانی مثل غم، خشم، استرس، اضطراب و… مهم‌تر است؛ چون هر چیزی تأثیر درازمدتی دارد؛ اما اعراض نفسانی سریع روی انسان اثر می‌گذارد؛ مثلا سریع از موضوعی خوشحال یا غمگین می‌شوید یا یک‌دفعه از چیزی می‌ترسید. اگر بتوانید این‌ها را کنترل کنید، سالم هستید.

بیماری‌های جسمی ناشی از روح و ذهن

ما هر روز با اعراض نفسانی در ارتباط هستیم. آنچه در ذهن و افکار و روحیات ما می‌گذرد، بر جسم نیز تأثیر می‌گذارد؛ ازجمله اینکه با عصبانیت، سریع حرارت بدن، به‌خصوص کبد بالا می‌رود و این عضو دچار اختلال می‌شود. استرس و هم‌وغم (ترس و امید) نیز منجر به کبد چرب می‌شود؛خشم نهفته هم باعث ایجاد سنگ‌صفرا می‌شود. حرف‌های ناگفته و غم زیاد موجب کم‌کاری تیروئید می‌شود؛ یعنی می‌خواهید حرفتان را بزنید؛ اما می‌ترسید و نمی‌زنید؛ کینه نیز قلب را هدف قرار می‌دهد و شما را دچار ناراحتی‌های قلبی می‌کند. بیماری دیابت نیز بر اثر خودخوری بروز می‌کند و… .

حتی رنگ، بر روح و ذهن اثر می‌گذارد؛ مثلا مشکی پوشیدن دائمی، کلیه را دچار مشکل می‌کند؛ بنابراین اگر مجبور به پوشش با رنگ مشکی هستید، حداقل لباسی که زیر آن پوشیده‌اید و لبه یقه یا آستین از زیر لباس مشکی‌رنگ روشن داشته باشد یا شال، روسری، دستمال گردن و… رنگ روشن باشد.باید بدانید که خواه‌ناخواه در زندگی اعراض نفسانی که شامل غم و شادی و استرس و آرامش و… است، وجود دارد. آنچه مهم است، اینکه آن‌ها را تعدیل و به‌عبارت‌دیگر کنترل کنید. درواقع باید ذهنتان را پاک‌سازی کنید تا از جسم سالمی برخوردار شوید.

ترفندهای پاک‌سازی ذهن

لیست روزمرهای داشته باشید: کارهای روزانه‌تان را بنویسید و آن را اولویت‌بندی کنید.

خاطرههایتان را بنویسید: دفتری برای نوشتن خاطره‌هایتان داشته باشید و در آن هر چیزی را که نمی‌توانید بر زبان آورید، بنویسید؛ به این ترتیب تخلیه ذهنی انجام داده‌اید؛ درواقع با این عمل، سبک خواهید  شد؛ حتی قدیمی‌ها می‌گفتند درد دلت را بنویس و در آب بینداز!

هیچوقت وقفه ذهنی نداشته باشید: همیشه حرکت ذهنی داشته باشید؛  مثلا به انجام یوگا، مدیتیشن، حل جدول یا مطالعه و گوش دادن به موسیقی بپردازید.

تمرکزتان روی یک کار نباشد: تنها روی یک کار تمرکز نکنید تا از کارهای مهم دیگر عقب نیفتید.

ورزش کنید: به انجام فعالیت بدنی و ورزش روزمره اهمیت دهید و البته مطابق با توانایی بدنتان ورزش کنید.

افرادی را که دوست دارید، در وجودتان تقویت کنید: اگر در زندگی به فردی مثل پدر، مادر، همسر، فرزند یا دوستی علاقه‌مند هستید  یا حتی به گلی علاقه دارید، به او محبت کرده و برایش دعا
کنید.

ساماندهی و نظم داشته باشید: در هر کاری نظم داشته باشید؛ مثلا هر چیزی را جای خود قرار دهید و جایش مشخص باشد؛ البته در حد تعادل.

مهارت «نهگفتن» را بیاموزید: اگر در جای لازم توانایی نه گفتن نداشته باشید، ضرر می‌بینید؛ بنابراین مهارت «نه گفتن» را بیاموزید و وقتی لازم است، آن را به‌کار گیرید.

مراقب سلامتی خود باشید: مراقب تک‌تک اعضای بدنتان بوده و قدردان آن باشید.

استراحت کافی داشته باشید: خواب ناکافی بر روح و ذهن اثر می‌گذارد؛ بنابراین سعی کنید با راهکارهای مناسب مثل نوشیدن دم‌نوش‌های خواب‌آور (بادرنجبویه، بهارنارنج، ناخنک یا شیر و زردچوبه) از خواب بهتری برخوردار
شوید.

صادق باشید: در زندگی صداقت داشته باشید و از دروغ‌گویی بپرهیزید.

شاد باشید: با هر چیزی که به شما حس خوب می‌دهد، در خود شادی ایجاد کنید. به خاطر بسپارید که شاد بودن، عامل مهمی در برطرف‌کردن بیماری‌هاست.

مواد زائد را از بدنتان خارج کنید: با خروج مواد زائد از بدن، افکار منفی را از بدنتان بیرون کنید.

برای خودتان فرکانس ایجاد کنید: اگر صبح با ناراحتی و کسالت بیدار شدید، از جایتان برخیزید، کمی شیر آب را باز کنید و چشم خود را ببندید تا حس بهتری پیدا کنید یا اینکه عودی را روشن کنید تا حس و حال بهتری بیابید یا عطری بزنید که بوی آن شما را به یاد خاطره خوبی می‌اندزد.

متنوع باشید: سعی کنید برای تنوع به کارهای متفاوت بپردازید یا متفاوت بپوشید و… . پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده به‌جای دارو بیشتر از این ترفندها تجویز می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت − 2 =