حواله برخی خودروهای وارداتی تا یک میلیارد تومان هم آگهی شده است

غوغای دلالی حواله وارداتی‌ها!

دلالان بازار خودرو این روزها سود را در معامله حواله می‌بینند؛ تا جایی که ثبت‌نام خودرو برای دلالان سودآور شده و از این محل در حال کسب درآمد هستند.

تاریخ انتشار: 09:25 - چهارشنبه 1402/10/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
غوغای دلالی حواله وارداتی‌ها!

به گزارش اصفهان زیبا؛ دلالان بازار خودرو این روزها سود را در معامله حواله می‌بینند؛ تا جایی که ثبت‌نام خودرو برای دلالان سودآور شده و از این محل در حال کسب درآمد هستند.

رصد پلتفرم‌های ثبت آگهی نشان می‌دهد که در حال حاضر خریدوفروش حوالهخودروهای وارداتی در حال انجام است.

حواله برخی خودروها با نرخی نزدیک به یک‌میلیارد تومان آگهی شده‌اند.خریدوفروش این حواله‌ها در حالی است که وزارت صمت از غیرقانونی‌بودن این اقدام خبر داده است.

اسفندماه سال گذشته بود که وزارت صمت در زمان شروع نام‌نویسی خودروهای وارداتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.

امکان صلح خودروهای وارداتی وجود ندارد؛ همچنین امکان انتقال سند خودرو به مدت یک‌سال از زمان خرید و نیز امکان ثبت‌نام و خرید برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.» با این حال بازشدن پای حواله خودروهای وارداتی به این پلتفرم‌ها نشان می‌دهد هیچ نظارتی بر فعالیت غیرقانونی خریدوفروش حواله‌های خودرو صورت نمی‌گیرد.

آگهی‌های یک میلیارد تومانی!

خودروی لاماری که یکی از محصولات چینی است، در بازار آزاد قیمتی معادل با 1.8میلیارد تومان دارد. حواله این خودرو تا  200میلیون تومان هم به فروش می‌رسد. هیوندای النترا از محصولاتی است که حواله آن با قیمت گزافی خریدوفروش می‌شود.

آگهی‌های مربوط به این خودرو، قیمتی در بازه 900میلیون تا یک‌میلیارد و 250میلیون تومان را ثبت کرده‌اند.

حواله سوزوکی سیاز با قیمت 500 میلیون تومان، هیوندای الانترا با قیمت 600 میلیون تومان، هیوندای توسان 400 میلیون تومان، جیلی آزکارا 350میلیون تومان، حواله کرولا با قیمت 500 میلیون تومان، حواله خودروی گک وارداتی مدل امپو با قیمت 700میلیون تومان، دانگ فنگ شاین مکس با قیمت 400میلیون تومان، حواله چانگان با قیمت 520 میلیون تومان، حواله خودرو هیوندا کرتا 650 میلیون تومان، خودروی وارداتی تویوتا کرولا 1200 با قیمت 950میلیون تومان در پلتفرم‌های آگهی به فروش می‌رسد. این‌ها تنها بخشی از حواله خودروهای وارداتی در این پلتفرم‌هاست.

با ادامه‌یافتن جریاناتی که پیرامون موضوع واردات خودروهای صفر و کارکرده خارجی وجود داشت،   حواله خودروهای خارجی هم به بازار سیاه راه یافت. اساسا زمانی بازار سیاه پیرامون دریافت یک محصول شکل می‌گیرد که تعداد عرضه کالا کمتر از مقدار تقاضای آن باشد؛ در نتیجه افرادی که توانسته‌اند محصول را دریافت کنند، آن را با قیمت بیشتر برای فروش می‌گذارند.

همین موضوع سبب‌شده در حال حاضر پلتفرم‌های ثبت آگهی خرید و فروش خودرو، مملو از آگهی حواله خودروهای وارداتی شوند که با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شوند.

جذابیت اختلاف قیمت سامانه و بازار برای دلالان

علیرضا جلوانی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» دلیل اصلی بازار داغ خریدوفروش حواله خودروهای وارداتی را اختلاف قیمت بین بهای بازار خودروهای وارداتی و قیمت سامانه یکپارچه اعلام می‌کند که منجر به خریدوفروش این حواله‌ها شده است.

جلوانی می‌گوید: 50درصد افرادی که اقدام به خریدوفروش حواله خودروی وارداتی می‌کنند دلال هستند که برایشان فروش حواله‌ها سود زیادی دارد. 50 درصد دیگر هم سرمایه‌گذار هستند که تمایلی ندارند پولشان راکد باشد؛ به همین دلیل به خاطر سودآوربودن خریدوفروش حواله به این اقدام روی آورده‌اند.

 قیمت‌های سلیقه‌ای حواله‌ها برای خریداران

این روند نشان می‌دهد یا رانت موجود در بازار خودرو خریداران را ترغیب به این کار کرده است یا خریداران خودرو امیدی به دریافت خودروهای ثبت‌نامی ندارند و در تلاش هستند سرمایه خود را با فروش حواله با سودهای میلیونی ارتقا دهند و یا اینکه رویه کند و پراز ایراد واردات خودرو به کشور باعث شده است تا گروه بزرگی از متقاضیان خودروهای خارجی قادر به خرید اتومبیل مطلوب خود نباشند.

بنابراین تنها راه برای این گروه از مشتریان، خرید حواله خودروهای وارداتی از بازار آزاد است؛ امری که به تشدید ایجاد حاشیه سود بالا در بازار دامن زده و همه دارندگان حواله‌های خودرو را به دلالانی تبدیل کرده که با قیمت‌های سلیقه‌ای اقدام به فروش سرمایه خود کنند.فرایند ثبت‌نام خودروهای وارداتی در اسفندماه سال گذشته انجام شد و طی آن حدود 33هزار نفر واجد شرایط خرید خودرو خارجی شناخته شدند.

ممنوعیت قانونی خریدوفروش حواله خودرو نتوانسته جلوی فعالیت دلالان را بگیرد. اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه به‌قدری جذابیت دارد که واسطه‌گران راه خود را برای خریدوفروش این حواله‌ها پیدا کرده‌اند. اگر سیاست‌گذار قصد دارد این مسئله را به‌صورت ریشه‌ای حل‌وفصل کند، بهتر است به‌جای تمرکز بر روی رصد خریدوفروش حواله‌ها، شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزند که برای رانت اختلاف قیمت کارخانه و بازار تدبیری بیندیشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه − دو =