حال ۶ میلیون بافنده فرش دستباف خوب نیست

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف با اشاره به اینکه جمعیتی حدود ۶میلیون نفر از طریق فرش ارتزاق می کنند گفت: فرش دستباف یک کالا نیست بلکه شغلی مکمل کشاورزی و دامپروری است، اما حال بافنده فرش، رنگرز ، صادرکننده و فروشنده خوب نیست.

تاریخ انتشار: 15:28 - شنبه 1402/03/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
حال ۶ میلیون بافنده فرش دستباف خوب نیست

به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالله بهرامی, رئیس کمیسیون تخصصی صنایع دستی، فرش و گردشگری اتاق تعاون ایران گفت: در دنیا، کشور ما را با فرش می شناسند و جایگاه ویژه ای در صادرات غیرنفتی داشته است، این درحالی است که حال بافنده فرش، رنگرز ، صادرکننده و فروشنده حتی مصرف کننده ما خوب نیست.

وی با بیان اینکه صنعت فرش دستباف همه مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را داشته و همواره باعث افتخار و اعتلای پرچم هنری ، فرهنگی ایران اسلامی بوده و خواهد بود افزود: فرش جزء اولین کالاهای تحریمی از سوی دولت آمریکا بود . تحریم داخلی فرش دستباف را زمین گیر کرده است، چراکه بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت جزو سه دهک پایین جامعه هستند و یارانه دولتی دریافت می کنند اما افزایش قیمت تمام شده  باعث کاهش رقابت پذیری در بازارهای هدف جهانی می شود.

بهرامی ادامه داد: جمعیتی در حدود 6میلیون نفر از این صنعت ارتزاق می کردند و باید توجه داشت که فرش دستباف یک کالا نیست بلکه شغلی مکمل کشاورزی و دامپروری است.

وی با اشاره به اینکه ما در بدترین شرایط تحریمی صادارت داشتیم، گفت: مصوبه تعهد ارزی سال 97 بانک مرکزی مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف به وجود آورده است چراکه عده زیادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی توانند در مدت مقرر چندماهه برای بازگشت مبالغ ارزی، این مبلغ را از خریداران خارجی دریافت کنند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف ادامه داد: صادرات فرش دستباف در بیشتر موارد به صورت امانی است و در مهلت مقرر مصوبه بانک مرکزی، بازگشت ارز برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان میسر نخواهد بود.

بهرامی وضعیت کنونی هنرصنعت فرش دستباف کشور را رکودی توصیف کرد و گفت: افزایش قیمت مواد اولیه، تورم، عدم ثبات نرخ ارز باعث روند کاهشی صادرات شده و بسیاری از کارگاه های تولید فرش دستباف تعطیل شده اند و در حال حاضر رکود سنگین بر بازار فرش دستباف حاکم شده است.

رئیس کمیسیون صنایع دستی، فرش و گردشگری با اشاره به اینکه درآمد حاصل از فرش در زندگی بافندگان و سبد خانواده جایگاه مهمی دارد، بیان کرد: انتظار ما این است که مسئولان و تصمیم گیران دولت برای این تنها هنر صنعت بومی سازی کشور راه چاره‌ای بیاندیشند تا دوباره فرش ایرانی به جایگاه اول خود در جهان برگردد و عده کثیر میلیونی به این اشتغال مولد برگردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 + هفده =