20هزار واحد پروانه ساختمانی گرفته‌اند:

حرکت لاک‌پشتی مسکن ملی در اصفهان

مسکن اصلی‌ترین دغدغه مردم است. هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها خرید خانه برای جوانان به رؤیا تبدیل شده و حالا دولت با پروژه‌های انبوه‌سازی همچون مسکن ملی به‌دنبال خانه‌دارکردن مردم است.

تاریخ انتشار: 10:07 - یکشنبه 1402/03/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
حرکت لاک‌پشتی مسکن ملی در اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ مسکن اصلی‌ترین دغدغه مردم است. هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها خرید خانه برای جوانان به رؤیا تبدیل شده و حالا دولت با پروژه‌های انبوه‌سازی همچون مسکن ملی به‌دنبال خانه‌دارکردن مردم است. تاکنون هیچ واحدی از طرح مسکن ملی در اصفهان تحویل خریداران نشده و سرعت پیشروی این پروژه کند است.

رئیس کانون سراسری انجمن انبوه‌سازان به تازگی گفته است که قیمت ساخت نهضت ملی مسکن واقعی نیست و قیمت کنونی ساخت برای سازندگان صرفه اقتصادی ندارد.

رشد مدام قیمت‌ها باعث شده است هزینه ساخت مسکن ملی افزایش پیدا کند؛ تا جایی که براساس اظهارنظرهای محمدرضا جواهری، مدیرگروه مالی مسکن، هزینه ساخت هر متر مسکن ملی در آغازبه‌کار دولت حدود 9 تا 10 میلیون تومان برآورد شده بود که حالا این هزینه با افزایش 40درصدی مواجه شده است و هزینه ساخت هر متر مسکن ملی دست‌کم به 13 تا 14 میلیون تومان می‌رسد.

برنامه چهارساله مسکن شهری کشور مبنی بر ساخت چهارمیلیون واحد بوده که ۲۰۵ هزار واحد آن متعلق به استان اصفهان است. براساس تازه‌ترین آمارها، تاکنون بیش از ۴۵هزار و ۹۰۰ واحد پروژه در سامانه نهضت ملی مسکن تعریف شده که از این تعداد در حال حاضر برای ۲۶هزار واحد قرارداد با سازنده منعقد و از این تعداد برای حدود ۲۰هزار واحد پروانه ساختمانی دریافت شده است که این واحدها فعلا در مراحل مختلف ساخت در حال احداث هستند.

آمار تورم مسکن به‌روز نیست!

آمار تازه‌ای از تورم بخش مسکن ارائه نشده است. آخرین آمار مربوط به دی سال گذشته است.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران، قیمت مسکن در دی 1401 در مقایسه با دی 1400 حدود 39.5 درصدافزایش یافته است. در دوازده ماه منتهی به دی 1402 نیز میزان افزایش قیمت مسکن 33.7 درصد بوده است. در بخش اجاره مسکن هم افزایش نرخ 2.8 درصدی نسبت به آذر امسال و 39.4 درصدی در مقایسه با دی سال گذشته ثبت شده است. هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، معامله‌های خریدوفروش مسکن نیز کاهشی شده است.

چنددرصد اصفهانی‌ها مسکن ندارند؟

دستگاه‌های اجرایی اصفهان آماری از اینکه چنددرصد در اصفهان مالک و چنددرصد اصفهانی‌ها مستأجرند ندارند.

براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 حدود ۶۱,۵ درصد از خانوارهای اصفهانی مالک خانه هستند.

مطابق با این آمار، از یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۷۶۹ خانوار ساکن در استان اصفهان، ۹۷۹ هزار و ۳۱۹ خانوار (۶۱,۵ درصد) مالک و ۴۶۴ هزار و ۲۹ خانوار (۲۹,۱ درصد) مستأجر هستند؛ همچنین در نتایج سرشماری در بخش مسکن، ۱۴۶ هزار و ۵۹۶ خانوار (۹,۳درصد) در سایر موارد (نه مالک و نه مستأجر) و یک‌هزار و ۸۲۵ خانوار (۰.۴) اظهارنشده، عنوان شده‌اند.

در شهرستان اصفهان با ۷۰۲ هزار و ۸۰۴ خانوار، ۳۸۳ هزار و ۱۲۳ خانوار (۵۴,۵درصد) مالک و ۲۴۶ هزار و ۱۴۳ خانوار (۳۵درصد) مستأجر و ۱۰,۵درصد خانوارها در سایر موارد هستند.

در کلان‌شهر اصفهان نیز از ۶۱۵ هزار و ۱۳ خانوار، ۳۲۵ هزار و ۶۷ خانوار (حدود ۵۳درصد) مالک و ۲۲۴ هزار و ۱۵۱ خانوار (حدود ۳۷درصد) مستأجرند.
همچنین بر اساس نتایج این سرشماری، از میان یک میلیون و ۵۶۰ هزار و ۴۳۰ خانوار در استان اصفهان ۹۷۰ هزار و ۶۷۹ خانوار (۶۲درصد) در واحدهای غیرآپارتمانی و ۵۸۹ هزار و ۷۵۱ خانوار (۳۸درصد) در واحدهای آپارتمانی زندگی می‌کنند.

انعقاد قرارداد با سازندگان برای ساخت 29هزار واحد

جامعه هدف اصلی طرح اقدام ملی مسکن دهک‌های ۴ تا ۷ هستند که از توان نسبی برای تأمین آورده و پرداخت اقساط تسهیلات برخوردارند. مسئولیت تأمین مسکن برای دهک‌های یک تا سه نیز با نهادهای حمایتی ازجمله کمیته امداد و بهزیستی است.

برنامه چهارساله مسکن شهری کشور مبنی بر ساخت چهارمیلیون واحد است که ۲۰۵ هزار واحد آن متعلق به استان اصفهان است.

بر اساس اطلاعاتی که از سوی اداره‌کل راه و شــهــرســازی اصفــهــان در اخــتــیــار «اصفهان‌زیبا» قرار گرفته است، تاکنون بیش از ۴۵هزار و ۹۰۰ واحد پروژه در سامانه نهضت ملی مسکن تعریف شده که از این تعداد در حال حاضر برای ۲۶ هزار واحد قرارداد با سازنده منعقد شده است. از این تعداد برای حدود ۲۰هزار واحد پروانه ساختمانی دریافت شده است که این واحدها در مراحل مختلف ساخت در حال احداث هستند.

تعداد بالغ بر ۱۱هزار واحد هم به‌صورت انفرادی یا گروهی واگذار و مقرر شده است با بسته‌های حمایتی دولت، مراحل ساخت توسط خود متقاضیان انجام شود. این واحدها نیز در بسیاری از شهرها در حال مراحل مختلف دریافت پروانه تا ساخت هستند.

پیش‌بینی شده است تا پایان سال جاری تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود. در شهرهای شاهین‌شهر (پروژه هزار واحدی)، شهر جدید فولادشهر (پروژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره))، شهر جدید بهارستان (پروژه کوزو پــارس)، شــهــرضــا، خمینی‌شهر، دهــــاقـان، دولت‌آباد و تیران پروژه‌هایی در دست اجراست که تعدادی تا پایان سال جاری تکمیل می‌شوند.

تأمین زمین برای 91هزار واحد مسکن

تاکنون بالغ بر ۴۳۰ هزار نفر برای دریافت واحدهای نهضت ملی مسکن استان اصفهان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، حدود ۱۴۴هزار متقاضی واجد شرایط فعال شناخته شده‌اند و برای حدود ۹۱هزار واحد هم زمین تأمین شده است که بالغ بر ۲۹ هزار متقاضی تاکنون به پروژه‌ها تخصیص یافته‌اند.

برای متقاضیان باقی‌مانده نیز درحال‌حاضر فرایند الحاق اراضی و تغییر یا تعیین کاربری اراضی جدید در دست بررسی و اقدام است؛ همچنین با توجه به پایش‌ها و
رصدهایی که توسط وزارت راه و شهرسازی در دست انجام است، در شهرهایی که ظرفیت زمین مازاد وجود دارد و تقاضا از طریق مصوبات شورای مسکن شهرستان‌ها به دبیرخانه شورای مسکن استان واصل شود، امکان ثبت‌نام، بررسی و عملیاتی وجود خواهد داشت؛ به نحوی که از ابتدای فصل زمستان گذشته تاکنون به‌صورت موردی در برخی شهرها امکان ثبت‌نام مهیا شده است.

هزینه ساخت هم بسته به روش واگذاری؛ اعم از ویلایی انفرادی، دونفره، سه‌نفره، انبوه‌سازی و همچنین روش ساخت شامل یک تا چهار طبقه یا بالای شش طبقه به دلیل تفاوت در میزان مشاعات پروژه، متفاوت است و در انتها براساس قیمت تمام شده هزینه هر متر ساخت مشخص و به نسبت قدرالسهم هر واحد از کل پروژه، سهم هر متقاضی مشخص می‌شود.

با توجه به سیاست‌گذاری‌های انجام شده در اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان اصفهان برای تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن، از ظرفیت اراضی دولتی واقع در داخل محدوده قانونی شــهــرهــا، اراضی رهاشده دولتی، اراضی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری، اراضی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها و درنهایت اراضی موردتوافق با مالکان خصوصی استفاده می‌شود.

در صورتی ‌که اراضی موردنیاز به‌شکل کامل تأمین نشود، در مرحله بعد الحاق اراضی واقع در حریم شهرها با اولویت اراضی متصل به محدوده شهر، در دستورکار قرار می‌گیرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش − 1 =