برگزاری نمایشگاه گروه گرافیک هاویر:

پرتره‌های گرافیست‌های اصفهانی در نیاوران تهران

سومین نمایشگاه گروهی دانشجویان گروه گرافیک هاویر را دانشگاه پرستیژلند (اصفهان سیتی‌سنتر) با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار کرد.

تاریخ انتشار: 12:50 - دوشنبه 1402/03/22
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پرتره‌های گرافیست‌های اصفهانی در نیاوران تهران

به گزارش اصفهان زیبا؛ سومین نمایشگاه گروهی دانشجویان گروه گرافیک هاویر را دانشگاه پرستیژلند (اصفهان سیتی‌سنتر) با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار کرد. در این نمایشگاه صد دانشجو از دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه سیتی‌سنتر اصفهان، دانشگاه غیرانتفاعی سپهر، دانشگاه فنی‌حرفه‌ای، دانشگاه آزاد اسلامی و هنرستان هنرهای زیبای پسران اصفهان شرکت داشتند.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «شناسایی استادان برجسته هنر گرافیک ایران که آوازه شهرت برخی از آنان (ازجمله شادروان استاد مرتضی ممیز و شادروان درم‌بخش و…) از مرزهای ایران فراتر رفته است و نیز شناساندن شخصیت و منزلت والای آن‌ها به دانشجویان و هنرجویان این رشته و علاقه‌مندان به این هنر از آرزوهای ما بوده است.

در تعقیب اهداف مذکور، پروژه اجرای گرافیکی پرتره‌های طراحان گرافیک ایران موردتوجه قرار گرفت و برای این منظور، کارگاهی زیر نظر ونوس نجفی (کیوریتور، مدرس و مدیرگروه هنری هاویر) با همکاری مهدی جهانبخش تشکیل شد. در فاصله مهر تا پایان اسفند ۱۴۰۱، چهار کارگاه در دانشگاه پرستیژلند برگزار شد که مشاهده بازخورد آن‌ها بسیار دلگرم‌کننده بود.

در کارگاه مذکور، با همکاری و یاری صمیمانه تعدادی از هنرمندان و دانشجویان، طرح‌های ارزنده‌ای از پرتره‌های گرافیست‌های ایران طراحی و عرضه شد که شمار آن‌ها به بیش از ۱۰۰ پرتره می‌رسد و همه آن‌ها در نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده است.

آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه در قالب یک کتاب به‌صورت نسخه‌ای مقدماتی و آزمایشی به چاپ رسیده است که بعد از دریافت نظرها و پیشنهاد‌های بازدیدکنندگان محترم و خوانندگان کتاب به‌صورت نهایی درآمده و با تیراژ کافی به چاپ خواهد رسید.

جای بسی خوشبختی است که برگزاری نمایشگاه یادشده و انتشار کتاب مذکور با ۲۷ آوریل، سالروز گرامیداشت تأسیس انجمن بین‌المللی طراحان، کم‌وبیش مقارن شده با روزی که برای علاقه‌مندان هنر فن گرافیک و همه دوستداران این رشته بس ارجمند و خاطره‌انگیز است.»

همچنین ونوس نجفی در توصیف این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار «اصفهان‌زیبا» بیان کرد: «این نمایشگاه زیر نظر دانشجویان خودم از دانشگاه‌های مختلف برگزار شد. ما از مهر تا حتی اوایل فروردین روی این موضوع زیر نظر استادان برجسته گرافیک ایرانی کار می‌کردیم. چهار کارگاه در دانشگاه پرستیژلند برگزار کردیم و از دانشجویان خواستیم هرکدام پرتره یکی از گرافیست‌های مشهور ایرانی را کار کنند. این کار جدیدی بوده است که کسی تا الان در این موضوع نمایشگاهی برگزار نکرده بود. من برای برگزاری نمایشگاه به‌دنبال کارهای جدید و ایده‌های نو هستم. وقتی دیدم به این موضوع تاکنون پرداخته نشده است، تصمیم گرفتم که در این زمینه فعالیت کنم؛ ضمن اینکه دیدم بسیاری از دانشجوهای گرافیک شناخت کافی از گرافیست‌های مشهور ایرانی ندارند؛ پس با این کار ضمن شناساندن گرافیست‌های مشهور به دانشجویان، پرتره‌های این گرافیست‌ها نیز به نمایش درآمد.»

او خاطرنشان کرد: «تا جایی که فرصت داشتیم، سعی کردیم تمام گرافیست‌های مشهور را معرفی کنیم؛ اما به دلیل محدودیت وقت بازهم گرافیست‌هایی هستند که از پرتره آن‌ها استفاده نشد و شناسانده نشدند. به نظرم این کار بر رشد دانشجویان هنر و بر الگوگیری آن‌ها اثر بسزایی دارد؛ همچنین دانشجویان با این کار به خودباوری می‌رسند. از ابتدا بنا بود این نمایشگاه در اصفهان برگزار شود؛ ولی به پیشنهاد دوستان و با توجه به اینکه گرافیست‌های مشهور اغلب تهران هستند و تهران پایتخت نیز است، نمایشگاه را آنجا برگزار کردیم؛ اما درصورتی‌که اسپانسر وجود داشته باشد، در تمام شهرهای ایران امکان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی وجود دارد؛ درضمن پرتره‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمدند، در کتابی جمع‌آوری شدند تا پس از بازدید نهایی در تیراژ بالا به چاپ برسند.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 2 =