علل و درمان خانگی یک بیماری عفونی:

بهوش برای عفونت گوش!

عفونت گوش، یکی از بیماری‌هایی است که معمولا با درد شروع می‌شود و درد گاه بسیار کلافه‌کننده است. اما دلایل و درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد، به این دلایل و درمان از طریق خانگی، محمدجواد کاردانپور، محقق طب سنتی اشاره می‌کند.

تاریخ انتشار: 13:27 - دوشنبه 1402/03/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهوش برای عفونت گوش!

به گزارش اصفهان زیبا؛ عفونت گوش، یکی از بیماری‌هایی است که معمولا با درد شروع می‌شود و درد گاه بسیار کلافه‌کننده است. اما دلایل و درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد، به این دلایل و درمان از طریق خانگی، محمدجواد کاردانپور، محقق طب سنتی اشاره می‌کند.

عفونت گوش، بیشتر در نوزادان و کودکان مشاهده می‌شود؛ زیرا «شیپور استاش» یا مجاری که گوش میانی را با حلق مرتبط می‌کند، در کودکان بسیار کوتاه و در حالت افقی قرار دارد؛ بنابراین شیرخوردن در حالت خوابیده، به‌خصوص با شیشه و عفونت گلو و لوزه‌ها، باعث ورود مایعات و عفونت به گوش میانی و عفونت آن می‌شود. همچنین دفع ناقص ادرار در نوزادان از دیگر علل مهم عفونت گوش است.

علائم عفونت گوش ‌(گوش میانی)

علائم شایع عفونت گوش در کودکان عبارت‌اند از:

درد گــوش‌ (بـــه‌خــصـوص هــنـــگــام خوابیدن) که با کشیدن گوش یا دست‌زدن مدام به گوش مشخص می‌شود؛

مشکل خواب و تب؛

گریه بیش از حد معمول؛

مشکل در شنیدن یا پاسخ‌دادن به صدا؛

خارج‌شدن مایعات یا عفونت از گوش؛

از‌دست‌دادن اشتها.

عفونت گوش در بزرگ‌سالان نیز با درد گوش و مشکل شنوایی و گاهی اوقات با خروج عفونت یا مایع از گوش، احساس پربودن یا بسته‌شدن گوش، وزوز گوش یا زنگ‌زدن در گوش و سردرد همراه است.

اکثر اوقات عفونت‌های گوش باعث عوارض طولانی‌مدت نمی‌شوند؛ اما عفونت گوش مزمن یا تکرار عفونت به هر دلیل می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند، اختلال در شنوایی، کم‌شنوایی موقت و خفیف که در زمان عفونت گوش بسیار شایع است و معمولا بعد از تخلیه عفونت بهتر می‌شود، تأخیر گفتاری یا رشدی در نوزادان، پاره‌شدن پرده گوش ‌(بیشتر آسیب‌ها به پرده گوش در صورت درمان عفونت، به تدریج بهبود می‌یابند.)

دیدگاه طب جدید و طب سنتی

طب جدید علل مختلفی را مسبب عفونت گوش می‌داند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: جرم‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها، سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی.
اما از دید طب سنتی، در زمان ابتلا به عفونت یا تجمع مواد زائد یا فضولات در بدن مانند رطوبت زائد، ریح یا باد، بلغم لزج یا غلیظ، سیستم مدبره بدن تلاش می‌کند تا این عفونت‌ها و فضولات را از طریق راه‌های خروجی دفع کند تا از ماندگار‌شدن آن‌ها و آسیب به اعضای رئیسه مانند مغز، قلب و کبد جلوگیری کند.

مثلا در زمان سرماخوردگی، با ایجاد آبریزش و عطسه و سرفه، سعی می‌کند از طریق بینی و دهان ‌و مجاری اشک، رطوبت‌های زائد را از مغز و ریه خارج کند؛ چون در صورتی که این رطوبت‌ها دفع نشده و ماندگار شوند، غلیظ شده و باعث ابتلا به سکته و فلج می‌شوند.

حال اگر با مصرف زیاد مایعات یا رسیدن سرما به سر، این خروجی‌ها‌ (دهان، بینی و مجرای اشک) بسته شوند و عفونت‌های موجود در سر و سینه خارج نشوند، با افزایش حرارت توسط سیستم مدبره غلیظ شده و به گوش راه پیدا می‌کنند و فرد دچار عفونت گوش خواهد شد. همچنین بسته‌شدن دیگر راه‌های خروجی مهم بدن مانند دفع خون از طریق رحم و دفع ادرار نیز می‌تواند باعث تجمع عفونت و خروج مایعات از گوش و سنگینی گوش شود.

اگر دقت کرده باشید بسیاری از افرادی که دچار یائسگی زودرس شده‌اند یا افرادی که دچار حبس قاعدگی یا دفع ناقص خون از رحم هستند، به مشکلات گوش نیز دچار خواهند شد. درباره تخلیه ناقص ادرار به‌خصوص در نوزادان، ‌ کودکان یا حتی بزرگسالان هم علت ایجاد عفونت گوش به همین صورت است.

درمان خانگی عفونت گوش

عدم استفاده از هدفون و هندزفری؛

عدم مصرف مایعات زیاد به‌خصوص آب سرد؛

عدم رسیدن سرما به سر و گوش و گرم نگه‌داشتن سر به‌خصوص زمان خواب، و روغن‌مالی ملاج و پیشانی با روغن کنجد؛

رفتن به حمام گرم و پس از آن چکاندن روغن بنفشه (پایه کنجد) داخل بینی که بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، از انفیه استفاده شود تا با عطسه‌کردن، رطوبت و بخارات اضافی موجود در سر خارج شود؛

گذاشتن حوله گرم یا کیسه نمک گرم روی گوش؛

چکاندن آب نمک، آب پیاز، سرکه طبیعی، آب سیر، عسل داخل گوش که می‌تواند به مدت یک هفته، هر شب ادامه پیدا کند (این موارد به ترتیب از ضعیف به قوی است که ابتدا باید از موارد ضعیف‌تر شروع کرد. هرکدام از این‌ها را می‌توان به تنهایی دو یا سه قطره هرشب داخل گوش چکاند و حتما باید به صورت ولرم یا گرم باشد؛ در حدی که سوختگی ایجاد نکند)؛

رساندن دود عنبر نسارا، اسفند، کندر در گوش توسط قیف کوچک؛

مصرف پیاز کباب‌شده یا آب‌پز‌شده برای کمک به دفع عفونت؛

جویدن کندر روزانه سه یا چهار بار به مدت ۲۰ دقیقه؛

مصرف پودر آویشن و نمک یا هاضوم با نمک طبیعی بعد از غذا که در از بین بردن عفونت‌ها و دفع رطوبت‌های اضافی بسیار مؤثر است؛

مصرف سیاه‌دانه آسیاب‌شده با عسل (می‌توان تا روزی سه قاشق غذاخوری مصرف کرد)؛

چکاندن روغن بادام تلخ یا روغن سداب داخل گوش‌ به صورت گرم.

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo نیک عمل گفته :

    لطفا راه حلی برای برطرف شدن جرم گوش که پزشکان با آب شستشو میدهند را هم بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 10 =