شیوه نگهداری گل‌های سرشاخه در خانه

با نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران به نظر می‌آید که ایرانیان از زمان‌های قدیم به گل و گیاه، کاشت و نگهداری آنها علاقه‌‌مند بوده‌اند و زمانی که بسیاری از کشورها شرایط پرورش و تولید گل و گیاه را نداشته‌اند، ایران با داشتن گلخانه‌های خوب و قابل قبول در زمان خود به‌راحتی گل و گیاه پرورش داده است.

تاریخ انتشار: 14:24 - پنجشنبه 1402/03/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شیوه نگهداری گل‌های سرشاخه در خانه

به گزارش اصفهان زیبا؛ با نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران به نظر می‌آید که ایرانیان از زمان‌های قدیم به گل و گیاه، کاشت و نگهداری آنها علاقه‌‌مند بوده‌اند و زمانی که بسیاری از کشورها شرایط پرورش و تولید گل و گیاه را نداشته‌اند، ایران با داشتن گلخانه‌های خوب و قابل قبول در زمان خود به‌راحتی گل و گیاه پرورش داده است.

اما روز ملی گل و گیاه بهانه‌ای شد تا در زمینه شیوه نگهداری گل‌های سرشاخه در خانه، نظر محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک را جویا شویم و برای شما بازگو کنیم:

 کاشت قلمه

کاشت و تولید گل‌های شاخه بریده از طریق کاشت قلمه و پایه گل و کاشت بذر صورت می‌گیرد. محیط کشت می‌تواند خاک باشد و یا به صورت هیدروپوئیک کاشته شود.

محیط‌های خاکی، مخلوطی از خاک کوکوپیت و پرلیت‌، ماسه و پیت ماس است، این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های تولید گل‌های شاخه بریده است که قلمه‌ها و پایه‌های گل را در خاک کاشته و از همین محیط گل‌ها را برداشت می‌کنند.

کشت هیدروپونیک کشت بدون خاک است و کشت قلمه گل در محلول غذایی و یا کشت در سنگریزه یا کیسه مخصوص یا پشم سنگ است. در این روش مصرف آب به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و بهترین روش در مکان‌هایی است که کمبود آب دارند و مناطق خشک است.

نکات ویژه

 به‌طور کلی هنگامی که گل شاخه بریده را به خانه می‌آورید یا دسته گل یا سبد گل به عنوان هدیه به شما می‌دهند، باید سریع گل‌ها را از درون دسته بندی‌، کاغذ و روبان و سیمی که به دورش پیچیده شده است، خارج کنید.

ساقه‌ها را کمی چیده و کوتاه کنید و شاخه‌ها را درون آب قرار دهید. آب ظرف گل‌های شاخه بریده را هر دو روز یک‌بار تعویض کنید. ظرف آب و گلدان را با کمی سفید‌کننده خوب تمیز کنید و قطره‌ای از آب سفید‌کننده را به آب گلدان اضافه کنید تا باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرد.

زمانی که آب گلدان را تعویض می‌کنید، انتهای ساقه گل شاخه بریده را با یک چاقو به صورت مورب برش دهید‌. اگر ساقه‌ها چوبی است، می‌توانید از برش‌های عمودی در انتهای ساقه استفاده کنید تا مقدار آب بیشتری از طریق آوندها به بالای ساقه برسد.

از میزان کمی آب در گلدان استفاده کنید، به صورتی که عمق آب کم باشد تا ساقه‌ها نرم و گندیده نشود.

برای اینکه از بدبو شدن آب گلدان و نرم شدن و له شدن ساقه گل‌ها جلوگیری شود، هیچ برگ یا گلبرگی نباید در آب باشد‌. هر قسمتی از ساقه که در آب است، باید بدون برگ باشد.

برای اینکه عمر گل‌ها بیشتر شود، باید آنها را از سبدهای میوه مانند سیب و گلابی دور نگهدارید، زیرا این میوه‌ها از خود گاز اتیلن متصاعد می‌کنند که موجب پژمردگی گل می‌شود.

گل‌های شاخه بریده را باید دور از پنجره نگهداشت. زیرا نور زیاد باعث می‌شود گل‌ها سریع‌تر شکفته شود و عمر کمی داشته باشد. همچنین باید آنها را از کنار وسایل گرمایشی دور نگهداشت.

گل‌های شاخه بریده که دارای بساک هستند، عمر کمتری دارند باید پرچم‌ها و بساک گل را حذف کرد و چید، مانند گل لیلیوم تا گل دوام بیشتری داشته باشد‌. ضمنا باید گل‌های شاخه بریده را در دمای خنک قرار داد تا دوام و عمر گل بیشتری داشته باشد.

راه‌های دوام و طولانی شدن عمر گل‌های سرشاخه مانند زنبق، باید انتهای ساقه را به شکل اریب‌(کج) قطع کنید. سپس آن را تا قسمت بالای ساقه‌(گردن) در آب بگذارید.

برای نگهداری گل رز ابتدا باید گلبرگ‌های له و پلاسیده را از گل جدا کرده و خارهای آن را از شاخه جدا کنید سپس کمی ساقه گل را شکاف داده و در آب بگذارید‌. برای گل‌هایی که ساقه چوبی خشن دارند، انتهای ساقه را له کنید و یا شکاف دهید و اگر در حال پلاسیده شدن است، ساقه‌های آن را در آب گرم یا ولرم بگذارید تا گل شاداب شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده − 6 =