همایش دو روزه شهرهای خلاق کشور در رشت برگزار شد:

اصفهان، نخستین شهر خلاق صنایع‌دستی در کشور

سفری دو روزه به رشت با هدف شرکت در دومین همایش سالانه این شهر خلاق در خوراک، همایشی که با حضور مدیران شهری اصفهان، رؤسای شوراها، شهرداران و اعضای شورا و رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی خلاق‌شهرهای ایران، سنندج، کرمانشاه، بندرعباس، رشت و اصفهان، برگزار شد.

تاریخ انتشار: 17:10 - شنبه 1402/04/3
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
اصفهان، نخستین شهر خلاق صنایع‌دستی در کشور

به گزارش اصفهان زیبا؛ سفری دو روزه به رشت با هدف شرکت در دومین همایش سالانه این شهر خلاق در خوراک، همایشی که با حضور مدیران شهری اصفهان، رؤسای شوراها، شهرداران و اعضای شورا و رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی خلاق‌شهرهای ایران، سنندج، کرمانشاه، بندرعباس، رشت و اصفهان برگزار شد.

مدیران ارشد شهر رشت روزهای یکم و دوم تیر، میزبان خلاق‌شهرهای کشور شدند و با ارائه برنامه‌های جذاب فرهنگی، تفریحی و نشست‌های تخصصی بر محبوبیت این شهر در بین خلاق‌شهرها افزودند.

نخستین برنامه صبح پنجشنبه یکم تیر در تالار مرکزی شهر رشت با حضور مدیران ارشد رشت و مهمانان برگزار شد. دو سوی تالار، پنج شهر خلاق کشور دستاوردهایشان را به نمایش گذاشتند.

از یک سو اصفهان با استقرار دو هنرمند جوان و میان‌سال در رشته‌های قلمزنی و سفره قلمکار و از سوی دیگر شهرهای رشت و بندرعباس و کرمانشاه و سنندج با آوردن انواع خوراک‌ها و نواختن موسیقی محلی از مهمانان پذیرایی کردند.

پس از آن همه حاضران در سالن کوچک تالار مرکزی بر روی صندلی‌ها مستقر شدند تا شاهد یک برنامه جذاب شمالی باشند. سپس دو مجری رشتی بالای سن قرار گرفتند تا شهرها را معرفی کنند.

از اصفهان به نام جهان‌شهر خلاق صنایع‌دستی سخن گفتند؛ شهر هنرمندان منبت‌کار و چیره‌دستان گره چینی، شهر قلم‌زن‌ها و نی‌نوازها، شهر کسایی و تاج، شهر شهیدان خط مقدم، شهر خرازی‌ها و تورجی‌ها، شهر علم و عمل، شهری که پازلی است از یک جهان با قطعات مختلف، موسیقی و صنایع‌دستی، معماری، شهر مسجدها و مناره‌ها، شهر فیروزه‌ای نصف جهان.

اما بندرعباس، شهر حامی خلیج‌فارس، شهر برقع‌های رنگارنگ، پوشاک‌های قشنگ، شهر سنگ‌های رنگی، شهر مردمانی خون‌گرم.

کرمانشاه را شهر خلاق خوراک با انواع مدل‌های غذایی یاد کردند؛ شهری لبریز از تاریخ، با کوه و شکوه.

صحبت از سنندج شد. شهر موسیقی، شهر ترک و لر و کرد، شهری خوش‌آب‌و‌هوا. شهری دلپذیر و دلنشین.

اما رشت، شهر خوراک‌های تند و ملس، شهر سبزی‌های معطر، شهری که به قول استاندارش در غذا و پوشاک حرف برای گفتن دارد و می‌تواند شماره یک جهان شود.

پس از سخنان مجری قرار شد همراه با این مدیران صحبت شود.

گیلان کلکسیونی از انواع غذاها

با اعلام مجری، اسدالله عباسی سکان‌دار گیلان پشت تریبون قرار گرفت تا درباره چگونگی برگزاری این همایش سخن بگوید:

ابتدای کلام، از برگزارکنندگان این همایش قدردانی می‌کنم. از شهردار جوان و رئیس شورای اسلامی شهر رشت و دیگر اعضای حاضر برای برگزاری این همایش که با هدف معرفی بهتر برند رشت، شهر خلاق خوراک یونسکو، تقدیر و تشکر می‌کنم.

گیلان کلکسیونی از انواع غذاهاست. با خلاقیت و هنرمندی زنان و مادرانی که در این شهر زندگی می‌کنند و با هنرمندی، خلاقیت و نوآوری و حتی با کمترین امکانات، بهترین و لذیذترین غذاها را طبخ می‌کنند تا به میل و مذاق همگان خوش آید.

اما رشت با موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی شهره است.

هنر زیبای «رشتی‌دوزی» شاهکاری است که از زمان قاجار تاکنون نسل به نسل به زنان امروزی رسیده و در حال حاضر دختران و زنان جوان با دست‌های هنرمندشان، راویان هنر این مرز و بوم هستند.

مردم رشت بسیار متمدن هستند و هیچ‌گاه گذشته هنری خود را فراموش نکرده‌اند. در حال حاضر میهمانان قدم در شهری گذاشته‌اند که بسیار متمدن است.

شهری با فرهنگ ایرانی و اسلامی و پرآوازه. شهر سردار باشکوه شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی؛ کسی که در برابر استکبار دوران پهلوی ایستاد؛ در حالی که آن زمان کمتر کسی جرئت و جسارت داشت در مقابل استکبار بایستد.

گیلان، هشت هزار شهید و فرمانده در راه تعالی اسلام و قرآن نثار اسلام و انقلاب کرده است و شهری ولایت‌مدار و شهیدپرور است. امیدوارم میهمانان لحظات خوبی را در این دو روز در شهر رشت سپری کنند.

بهبود کیفیت زندگی با بهره‌مندی از برند رشت شهر خلاق خوراک

نوبت رسید به محمد حسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت تا بالای سن و پشت میکروفن قرار بگیرد و درباره خلاق بودن شهر رشت صحبت کند:

رشت شهر اولین‌هاست با قدمتی تاریخی و فرهنگی با ویژگی‌هایی خاص، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان‌های شمالی کشور، شهر علما، مشاهیر و مفاخر بزرگی همچون شهید عبدالحسین رشتی، میرزا حبیب‌الله رشتی دانشمند و محقق و از بزرگ‌ترین فقهای جهان تشیع و بسیاری از علمای دیگر. گیلان همواره خاستگاه عالمان ربانی و حاکمان دینی و علمی بوده است و خواهد بود.

در این شهر مفاخر بزرگی همچون شهید میرزا یونس استاد سرایی معروف به «میرزا کوچک‌خان جنگلی» رهبر جنبش نهضت جنگل، پروفسور فضل‌الله رضا دانشمند در حوزه برق و ریاضی از مفاخر و بزرگان رشت بالنده شدند و اکنون مفتخریم که چنین بزرگانی در این شهر پرورش یافته اند؛ دکتر آذر اندامی پزشک و باکتری‌شناس و سازنده واکسن وبا، مرحوم محمود نامجو دارای مدال‌های طلا، نقره و برنز جهان، المپیک و آسیا، پروفسور مجید سمیعی حاذق‌ترین جراح مغز و اعصاب و مشاهیر دیگری همچون استاد ابراهیم ‌پورداوود ایرانی‌شناس معاصر، محمود بهزاد پدر زیست‌شناسی معاصر ایران از نخبه‌ها و زبده‌های شهر رشت بوده و هستند.

رشت، شهر سرداران و فرماندهان شهیدی همچون حاج‌محمود قلی‌پور، محمد بیگلو، گلستانی، محمدنژاد، یدالله قلی‌پور و نقیبی‌راد است.

این شهر بیش از دوهزار شهید گلگون‌کفن دارد و رهبر معظم انقلاب، شهدای گیلان را به نام «ستارگان درخشان» توصیف کردند. آن‌هایی که از مفاخر این شهر هستند و ما بر آن‌ها می‌بالیم.

از همه افراد، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که در برگزاری دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراک‌ مشارکت و همکاری داشتند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

همچنین از تلاش‌های شهردار رشت و کارکنان خدوم شهرداری و دیگر دستگاه‌های همراه و تمام مدیران و مربیانی که در بخش آموزش و تولید خوراک محلی و همچنین تولید صنایع‌دستی برای برگزاری هر چه بهتر این همایش مشارکت داشتند تقدیر و تشکر می‌کنم.

اقدامات موثری از سوی شهرداری رشت و دیگر متصدیان شهر خلاق خوراک با هدف معرفی هر چه بهتر برند رشت شهر خلاق خوراک یونسکو در دستور کار قرار گرفت؛ چنانکه رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و جشنواره‌های مختلف در حال برند شدن است.

در این راستا مشارکت ادارات و سازمان‌های دیگر به خصوص اصناف و گروه‌های مرتبط در تحقق این مهم تأثیرگذار بوده است.

رشت شهر چهره های روشن و مفاخیر شهیر

رحیم شوقی، شهردار رشت نیز در این همایش ضمن خیرمقدم به حاضران، درباره ویژگی‌های شهر رشت صحبت کرد:

شهر رشت از اولین‌هاست و صحبت درباره آن با چنین عنوان‌های درخشانی مایه مباهات است. مدیران شهری در تلاش هستند تا شهروندان از برند شهر خلاق رشت به خوبی بهره‌مند شوند.

عنوان‌های دیگر شهر رشت همچون «شهر بیدار»، «شهر شب‌های روشن» در سرزندگی و نشاط این شهر بسیار حائز اهمیت است. به واسطه همین عناوین رشت در هر ایامی پذیرای گردشگران فراوانی از نقاط دور و نزدیک است.

در این مراسم دو گروه موسیقی از سنندج و رشت هنرنمایی کردند و به اتفاق مدیران ارشد شهرهای خلاق، کلنگ احداث گذر خوراک رشت به زمین زده شد.

در این مراسم ولی جهانی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از موافقت اداره کل میراث فرهنگی با احداث ۲۲ هتل در خیابان پرستار رشت خبر داد.

اصفهان دارای 4 هزار و 600 کارگاه تولید فعال صنایع‌دستی

در ادامه این همایش، مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان، چگونگی رسیدن اصفهان را در زمره شهرهای خلاق روایت کرد:

اصفهان با داشتن بیش از 4 هزار و 600 کارگاه تولیدی فعال و بیش از ۱۰۰ هزار صنعتگر نقش موثری در اشتغال و اقتصاد شهر بازی می‌کند.

اصفهان برای سال‌های طولانی بزرگ‌ترین تولیدکننده صنایع‌دستی ایران بوده و بسیاری از ایرانیان، اصفهان را با هنر اصیل و باشکوهش به خاطر می‌آورند.

تولید 60 درصد صنایع‌دستی کشور و وجود بیش از ۱۰۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی در استان، اصفهان را در جایگاه شهر خلاق صنایع‌دستی و هنرهای مردمی قرار داده است.

اصفهان در سال 94 به عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی و هنرهای مردمی به عضویت شبکه شهرهای خلایق یونسکو در آمد.

این شهر به دلیل جایگاه ارزشمندی که در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دنیا داشته، بعد از پیگیری‌های متعدد مسئولان کشوری و استانی در سال 2015 میلادی رسما از جانب شورای جهانی صنایع‌دستی به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی ثبت شد.

شهر اصفهان اولین شهر در کشور است که از لحاظ تعدد و تنوع در رشته‌ها شناخته می‌شود. از مهم‌ترین رشته‌های موجود می‌توان به قلم‌زنی، خاتم، مینا، فیروزه‌کوبی، کاشی سازی سنتی و نگارگری اشاره کرد.

هفت نشان جغرافیایی ملی و یک نشان بین‌المللی در حوزه صنایع‌دستی ثبت و 528 مهر اصالت ملی و 126 مهر اصالت بین المللی برای محصولات صنایع‌دستی اخذ شده است.

در اینجا باید به 56 رشته صنایع‌دستی اشاره کنم که در حال حاضر بالغ بر یک هزار و 200 فروشگاه صنایع‌دستی، 6 هزار و 800 نفر بیمه‌شده و 40 سایت فعال فروش مجازی صنایع‌دستی در سطح استان و 81 فروشگاه دارای نشان اعتماد و 6 شرکت بسته‌بندی تخصصی صنایع‌دستی داریم.

همچنین در راستای تفاهم‌نامه با بانک گردشگری در راستای ارائه تسهیلات به هنرمندان مشاغل خانگی و کارفرمایان در قالب وام‌های پشتیبان مستقل کارفرمایی باید گفت که راه‌اندازی خانه خلاق آفتاب با محوریت بخش خصوصی با هدف ایجاد بستر مناسب برای رشد کسب کارهای خلاقانه و نوآور به خصوص در زمینه صنایع‌دستی و گردشگری و کمک به توسعه اقتصاد خلاق از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.

برخی رویدادها و اقدامات در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای مردمی شامل این موارد است: ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری، تأسیس مرکز رشد تخصصی هنر در سال 95 دانشگاه هنر اصفهان، تأسیس ستاد توسعه کارآفرینی شهر اصفهان توان هفت، مشارکت در تدوین لایحه حمایت از صنایع خلاق سال 98، برگزاری مدارس فصلی صنایع‌دستی شش دوره، برگزاری نمایشگاه‌های ایده گالری.

نوزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی اصفهان، همایش شهر خلاق، ترویج و توسعه، رویداد سوداگران (ترویج مشاغل صنایع‌دستی در قالب بازی)، برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران در اصفهان، برگزاری جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای مردمی (خرداد 1401)، نصب پلاک شهر خلاق اصفهان (خرداد 1401)، تولید مجموعه کلیپ‌های راسته، تهیه ویژه‌نامه فیروزه، همایش ایده‌پردازی رنگ شهر، همایش ایده‌پردازی صدای شهر وهمایش فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی در صنایع‌دستی، اتاق فکر در جهت حفظ و اشاعه صنایع‌دستی اصفهان، آیین‌های سپاسگزاری از پیش‌کسوتان صنایع‌دستی و هنرهای مردمی از دیگر اقدامات انجام‌گرفته است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری با شهرهای خلاق ایران، اشتراک‌گذاری تجارب و دستاوردهای شبکه شهرهای خلاق با حوزه‌های مربوطه، بارگذاری محتواهای مکتوب و دیجیتال تولیدی در شبکه uccn، مشارکت و برگزاری نشست‌های مجازی بین شهرهای عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سطح ملی، ارائه گزارش‌های فصلی به دفتر یونسکو تهران و دبیرخانه شهرهای خلاق جهان و حضور در نشست ها و همایش‌های مربوط به شهر جهانی و خلاق صنایع‌دستی (سال 2017 نشست سالیانه آژین لبن فرانسه، سال 2018 نشست سالیانه کراکوف لهستان، سال 2019 نشست سالیانه فابریانو ایتالیا)، دبیری شهر جهانی صنایع‌دستی به اصفهان، برگزاری جلسات اکوسیستم صنایع‌دستی از دیگر اقدامات است.

اکوسیستم صنایع‌دستی اصفهان با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اتحادیه صنایع‌دستی اتاق بازرگانی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای دانشگاه هنر و بخش خصوصی به منظور تقویت همکاری‌های مشترک بین آن‌ها در دبیرخانه شهر خلاق اصفهان تشکیل شد که به مشارکت و برگزاری نشست‌های مجازی بین شهرهای عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سطح ملی انجامیده است.

برخی از رویدادهای مهم دبیرخانه شهر جهانی و خلاق صنایع‌دستی و هنرهای مردمی اصفهان شامل این موارد است: ورکشاب صنایع‌دستی دست و نقش، نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی بومی استان اصفهان و هرمزگان و شهرهای جهانی صنایع‌دستی، رونمایی از پلاک اصفهان شهر خلاق صنایع‌دستی و هنرهای مردمی، رونمایی از کلکسیون اشک زاینده رود صنایع‌دستی زینتی، رونمایی از تابلوی پیوند عشق، رویداد ملی گینزا با محوریت صنایع‌دستی، راسته مجموعه مستندهای مشاغل سنتی بازار اصفهان، کارگاه آموزشی صنایع‌دستی ارز آور، سمینار آموزشی تحول خلاقانه در صنایع‌دستی، پرفورمنس هنری بزرگ‌ترین پرده قلمکاری کشور، کارگاه آموزشی شیوه‌های موفق صادرات در حوزه صنایع‌دستی، نمایشگاه ملی رودوزی‌های سنتی سوکا، اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع‌دستی از این جمله است.

اقدامات دبیرخانه شهر خلاق اصفهان از این قرار است: تألیفات و اسناد تهیه‌شده (طرح پژوهشی سند راهبردی گردشگری خلاق شهر اصفهان، تهیه بانک اطلاعاتی هنرمندان صنایع خلاق، تهیه و انتشار مجموعه کتاب‌های شنبه، مجموعه مفاهیم شهر خلاق سال 95 تهیه و انتشار کتاب اسطوره شهر اصفهان، تهیه و انتشار کتاب قدرت نرم میراث ناملموس، نگاهی به شهر خلاق دفتر اول سال 96، نگاهی به شهر خلاق تجربه اصفهان دفتر دوم سال 97، اقتصاد خلاق مبانی و مفاهمی سال 97.

شهر خلاق اصفهان میزبان شهرهای خلاق ایران و شهرهای خلاق کشور به دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی گردشگری و هتلداری  است که در تاریخ 7 تا 11 مهرماه 1401 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شده بود، دعوت شد.

این نمایشگاه شامل 163 غرفه بود که 88 غرفه ویژه صنایع‌دستی بود و کشورهای مالزی، سنگال، پاکستان، ازبکستان و عراق در این نمایشگاه شرکت کردند.

نشست مشترک نمایندگان شبکه شهرهای خلاق ایران در حاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری و هتلداری به میزبانی اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار شد.

روز جمعه، بازدید از خانه تاریخی میرزاکوچک خان جنگلی، دبیرخانه شهرهای خلاق ایران و موزه میراث روستایی گیلان با حضور شهرداران و رؤسای شورای شهر و اعضای خانه در دستور کار قرار گرفت. سپس نشست نقش رسانه‌ها در برندسازی شهری با حضور مدیران عامل خانه مطبوعات کشور و شهرهای خلاق برگزار شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سیزده − 3 =